استاندار گیلان در نشست مشترک هیأت های بلندپایه گیلان و آستراخان

سیستم هماهنگ توسعه یکپارچه منطقه ای بارویکرد برد-برد ضرورت دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست مشترک هیأت های بلندپایه گیلان و آستراخان با اشاره به نقاط مشترک دو استان و تشریح توانمندی های گیلان گفت : در سایه ی نشست ها و گفتگوهای چند جانبه ی استانهای مناطق حوزه ی دریای دوستی خزر می توان بارویکرد برد برد به یک سیستم هماهنگ توسعه ی یکپارچه منطقه ای برای افزایش سطح رفاه مردم دست یافت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست مشترک هیأت های بلندپایه گیلان و آستراخان با اشاره به نقاط مشترک دو استان و تشریح توانمندی های گیلان در حوزه های بهداشتی و درمانی ، گردشگری ، تجارت و بازرگانی و سرمایه گذاری ، حمل و نقل و ترانزیت کالا ، کشاورزی ، فرهنگی ، ورزشی و آموزشی و دارابودن منطقه آزاد انزلی گفت : در سایه ی نشست ها و گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه ی استانهای مناطق حوزه ی دریای دوستی خزر میتوان بارویکرد برد برد به یک سیستم هماهنگ توسعه ی یکپارچه منطقه ای برای افزایش سطح رفاه مردم دست یافت .

jpg1182
دکتر محمد علی نجفی در این نشست با بیان اینکه یکی از راهبردهای بلند مدت دولت های همجوار و غیر همجوار دوست ، بمنظور کاهش آسیبهای احتمالی و استفاده از فرصت های بوجود آمده ، همگرایی منطقه ای ، دو و چند جانبه گرایی با رویکرد برد برد است گفت : نزدیکی و قرابت تاریخی و جغرافیایی استان ها و مناطق حوزه دریای دوستی خزر ، و موقعیت خاص ژئواکونومیک ، ژئوپولتیک و ژئو استراتژیک منطقه ، این امکان را مهیا نموده تا درسایه نشست ها و گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه ، زمینه توسعه یکپارچه منطقه فراهم گردد .

وی افزود : نشست حاضر ، در ادامه نشست های قبلی ، گامی مؤثر در گسترش روابط سازنده بین جمهوری اسلامی ایران با محوریت استان گیلان و روسیه فدراتیو با محوریت استان آستراخان می باشد . با این امید که رهآورد این تعامل ، موجبات بهبود شرایط اقتصادی دو منطقه و ارتقای رفاه عموم مردم را در پی داشته باشد .

دکتر نجفی ادامه داد : ما معتقدیم قرابت های فرهنگی ، مذهبی ، تاریخی و جغرافیایی بین طرفین ، بزرگترین عامل نزدیکی و تعاملات سازنده همه جانبه بوده و لازم است تا مؤلفه های مشترک شناسایی و تقویت گردند .

  استاندار گیلان با اشاره به قابلیت های استان گیلان افزود : در حوزه های فعالیت های بالاسری اجتماعی و زیرساخت های اقتصادی ، استان گیلان بواسطه برخورداری از امکانات توسعه یافته حمل و نقل جاده ای ، دریایی ، هوایی و اضافه شدن شبکه حمل و نقل ریلی در آینده نزدیک ، وجود بزرگترین بندر شمال کشور ایران در بندر انزلی ، پشتیبانی حمل و نقل و پایانه ها ، وجود بسترهای سرمایه گذاری در شهر و شهرک ها و نواحی صنعتی ، و منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی و مناطق ویژه اقتصادی لاهیجان و آستارادر کنار وجود بنادر متعدد در پایتخت روسیه در خزر، یعنی آستراخان ، شبکه راه های توسعه یافته زمینی ، هوایی و آبراهه ها ، وجود زیرساخت های صنعتی در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و سازه های نفتی ، توانایی خدمات رسانی و ارتقای فعالیت در راستای استفاده از فرصت های بوجود آمده در کریدورهای حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب و شرق – غرب را دارا می باشند . از این رو لازم است تا فعالیت های تولیدی صادرات گرا و خدمات ترانزیت زمینی و دریایی بین طرفین گسترش یافته و موانع موجود مرتفع گردند .
jpg1187

استاندارگیلان تولید محصولات کشاورزی زراعی ، باغی ، شیلاتی و دامی از جمله فعالیت های مشترک دو استان دانست و خاطرنشان کرد : ایجاد و گسترش مبادلات تجاری محصولات کشاورزی بین طرفین یکی دیگر از زمینه های همکاری قلمداد می گردد .بویژه اینکه گیلان رتبه اول تولید چای ، فندق ، بادام زمینی ، ابریشم ، و رتبه دوم تولید برنج ، آبزی پروری ، خاویار ، مرغ و زیتون در کشور را دارا می باشد .

وی با بیان اینکه وجود سرمایه گذاری های زیربنایی در امر ساخت و ساز شهرها و شهرک های چند منظوره ، زمینه ساز تعاملی دو طرفه خواهد بود گفت : استان گیلان امکان تهیه و صدور مصالح ساختمانی را دارا بوده و د رمقابل میتواند از توانمند های فنی و مهندسی و امکان تشکیل کنسرسیوم ها و شرکت های سرمایه گذاری مشترک برخوردارمی گردد .

دکتر نجفی پیشنهاد داد : باتوجه به محدودیت استفاده از تجهیزات و ظرفیت های بندری کشورهای منطقه ، می توان با تشکیل کنسرسیوم های سرمایه گذاری ، بنادر مشترکی در منطقه کرد و این امر امکان استفاده مشترک و بلامانع از ظرفیت های بندری یکدیگر را فراهم نموده و منجر به حذف رقابت ناسالم در بازار ترانزیت بار و مسافر می شود و زمینه گسترش سریع صنعت حمل و نقل را فراهم می سازد .

وی تأسیس مراکز و سایت های تجاری حاشیه خزر ، در نواحی ساحلی یکدیگر را زمینه ساز حضور ملموس و فیزیکی در بازارهای هدف دانست و گفت : تأسیس مراکز عالی خدمات بهداشتی درمانی خزر، مراکز آموزش عالی خزر و مؤسسات گردشگری با سرمایه گذاری مشترک می تواند در اولویت تفاهمات قرار گیرد .

نماینده ی عالی دولت در گیلان ادامه داد : درزمینه همکاری های فرهنگی ، استفاده از ظرفیت جراید و نشریات محلی و از همه مهمتر ، توانمندی های صدا و سیمای مرکز دو استان ، می تواند یکی از پایه ای ترین محور مذاکرات باشد .

وی وجود ظرفیت فرودگاهی در استانداردهای بین المللی در دو استان گیلان و آستراخان را زمینه ساز راه اندازی خط یا خطوط پروازمستقیم برشمرد و تأکید کرد : تفاهم طرفین در پیگیری ایجاد خطوط پروازی ، می تواند اولین و مهمترین گام در تبادل مسافر باشد .

استاندار گیلان افزود : در زمینه فعالیت های مشترک علمی ، آموزشی و تحقیقاتی ، باتوجه به سوابق قبلی مبادله اساتید و دانشجویان رشته های مختلف بین دو استان ، و همچنین وجود مراکز پژوهشی نظیر پارک علم و فناوری ، مراکز پژوهشی شیلاتی و آبزیان ، مؤسسات تحقیقاتی محصولات زراعی می توان تعاملات آتی را با گستره و عمق بیشتر توسعه بخشید .

وی بهره گیری از توانمندی های گردشگری دو استان را مهم دانست و خاطر نشان کرد : وجود جلوه های طبیعی و تاریخی در دو استان و زیرساخت های بخش گردشگری در حوزه های مختلف ورزشی ، طبیعی ، تاریخی ، بازرگانی ، سلامت و درمان ، زمینه سازی تبادل گردشگران و راه اندازی تورهای گردشگری در فصول مختلف سال می تواند مطلوب نظر طرفین باشد .

دکتر نجفی افزود : با رویکرد ارتقای اثر بخشی نمایشگاه های عرضه توانمندی های اقتصادی دو استان ، تدوین برنامه مشترک جهت برپایی نمایشگاه های عمومی و تخصصی ، می تواند محور تعامل و مذاکرات نهادهای خصوصی و غیر دولتی بین طرفین قرار گیرد .

استاندار آستراخان نیز در این نشست گیلان را از مهمترین شرکا اقتصادی این استان دانست و گفت : ما بسیار علاقمندیم حجم مبادلات تجاری دو استان افزایش یابد و زیرساختهای این امر درآستراخان کاملا فراهم است .

الکساندر ژلکین با بیان اینکه بسیاری از تجار روسی علاقمند به ارتباط و همکاری اقتصادی با ایران به ویژه گیلان هستند ، افزود : در زمینه توسعه گردشگری بین دو کشور باید کارگروه مشترکی تشکیل شود تا زیرساختهای این امر بویژه ایجاد خط مستقیم هوایی بین دو استان را هرچه زودتر فراهم شود .
jpg1188

وی با ابراز تمایل به همکاری های رسانه ای بین دو طرف اظهار داشت : ما آمادگی داریم تا همکاری بین شبکه دولتی آستراخان و صدا و سیمای گیلان ایجاد شود و حتی پروژه های تلویزیونی مشترکی داشته باشند .

ژیکلین درباره واردات آستراخان از ایران خاطرنشان کرد: سال ۸۴ واردات آستراخان از ایران ۶ میلیون دلار بود و سال ۹۰ به ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

استاندار آستراخان روسیه گفت: ۱۶۶ شرکت ایرانی با حضور در آستراخان سرمایه‌گذاری کردند و یک شعبه بانک ایرانی هم در این استان فعال است و آستراخان امکانات بزرگی دارد که می‌توان بین دو استان گسترده شود

وی با اشاره به نشست هفته گذشته اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در آستراخان، تصریح کرد: بسیاری از بازرگانان آستراخان علاقمند به برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند

Share