مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرود تیم ملی فوتبال از نظر ارشاد غیر قانونی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، سرود تیم ملی فوتبال ایران درجام جهانی ۲۰۱۴برزیل با عنوانˈ دروازه های پروازˈبه خوانندگی احسان خواجه امیری به تازگی در دومین همایش همبستگی ملی در حمایت از تیم ملی فوتبال در سالن اجلاس سران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، سرود تیم ملی فوتبال ایران درجام جهانی ۲۰۱۴برزیل با عنوانˈ دروازه های پروازˈبه خوانندگی احسان خواجه امیری به تازگی در دومین همایش همبستگی ملی در حمایت از تیم ملی فوتبال در سالن اجلاس سران رونمایی شد.

576654_331پیروز ارجمند مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزچهارشنبه در مورد سرود تیم ملی و اینکه وزارت ارشاد به عنوان یک نهاد دولتی در انتخاب خواننده و تولید آن نقش داشته اظهارداشت: پیشنهادی و سفارشی در این خصوص به ما نشده و کار به صورت خصوصی تولید شده است.

وی باانتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال در این مورد اظهار داشت: این سرود مورد تایید دفترموسیقی وزارت ارشاد نیست ، هر موسیقی که تولید می شود باید در شورای کارشناسی مورد تایید قرار گیرد، ما به عنوان بدنه دولت هیچ نظارت و نقشی در تولید این اثر نداشتیم ،از این رو به چنین رفتارهای برای تولید یک کار ملی معترضیم.

این مدرس موسیقی بااشاره به تولید اثر صلح و عشق کاری از ˈامید حجت ˈ که درجام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ پخش خواهد شد، گفت : این اثر مورد تایید وزارت ارشاد است و با هماهنگی ما تولیدشده و از لحاظ کیفی اثر ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه تولید یک اثر در سطح ملی باید وجد ، شور و نشاط در مخاطب ایجاد کند اظهار داشت: حضور ایران در جام جهانی اتفاقی است که مردم سالها منتظر آن بودند ، تولید اثری در سطح تیم ملی باید حداقل معیارهای ایجاد شور و نشاط را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید براینکه وزارت ارشادمتولی تولید آثارموسیقایی کشور است اضافه کرد: اثر تولید شده ای که مجوز رسمی نگرفته باشد از نظر ارشاد غیر قانونی است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا سرود تولیدشده در حد ملی است و وی‍ژگی های لازم را به لحاظ تن و ریتم دارد گفت :آرم های صوتی و سرودهای ملی معمولا دارای وی‍ژگی های خاصی ازجمله ایجاد شور و هیجان و نشاط هستند و باعث برانگیختن غرور ملی می شوند، به نظرم این سرود در حد و عظمت و شان تیم ملی فوتبال کشور نیست.

وی درمورد اینکه اگر کاربه شما پیشنهاد داده می شد چه فردی را برای خوانش آن توصیه می کردید گفت : به عنوان یک آهنگساز معتقدم، هر خواننده ای زنگ صدای خود را دارد بنابراین برای موسیقی های مختلف باید ازافراد مناسب استفاده شود ، برای خوانندگی سرودهای ملی باید از خوانندگان کلاسیک و کسانی که حجم صدای زیادی دارد استفاده شود ، به نظر من افرادی همچون محمدرضا صادقی ، نیما مسیحا ، ماریو تقدسی و رشید وطن دوست برای خوانندگی این اثر مناسب تر بودند.

این آهنگسازمعاصر ریتم سرود ملی تیم فوتبال را ریتمی جنوبی دانست و گفت: انتخاب این نوع ریتم برای کارهای آرم گونه مناسب نیست، این نوع سرودها نیاز به موسیقی های مارش گونه و تند دارد ، تم مورد استفاده برای این سرود قابل توجه و مناسب نیست.

وی توضیح داد : اگر تولید این اثر به ارشاد پیشنهاد داده می شد قطعا در تولید و ساخت آن ازگروه کر و یاارکستر سمفونیک استفاده می کردیم، با اینکار عظمت تیم ملی فوتبال ایران در سطح جهان نشان داده می شد.

ارجمند در مورد اینکه اعتراض خود را به صورت مکتوب به وزارت ورزش و جوانان داده اید گفت:گله کردیم اما اعتراض ندادیم آنها باید خودشان دلسوزی می کردند.

وی در مورد اینکه اطلاعی از هزینه تولید این اثر دارید گفت : اطلاعی ندارم اما اگر این سفارش به ارشاد داده می شد قطعا با وزارت ورزش توافق می کردیم و سعی می کردیم در تولید این اثر ملی نقش موثری داشته باشیم .

سرود تیم ملی فوتبال ایران را در سال ۱۹۹۸ علیرضا عصار و در سال ۲۰۰۶ امیر تاجیک خوانده بودند.

مشرق/

Share