بازرس کل گیلان

زیاده خواهی در عرصه تغییرکاربری اراضی کشاورزی را تحمل نمی کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیف الله مسرور با اشاره به ظرفیتهای کشاورزی استان در سطح ملی خدمت به این اقشار زحمتکش را بسیار مقدس و حساس دانسته و گفت : کم توجهی و یا بی توجهی به موضوع کشاورزی و کشاورزان یقیناً لطمات و آسیب های جدّی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روابط عمومی بازرسی کل گیلان اعلام کرد : در راستای انجام بازرسی های برنامه ای سال ۱۳۹۳ و در گام اوّل این اقدام نظارتی جلسه معارفه هیأتهای بازرسی مستقر در مجتمع دخانیات و جهاد کشاورزی استان گیلان با حضور مدیران و کارکنان این ادارات برگزار شد.
masroor-1در نشست معارفه هیأت بازرسی در مجتمع دخانیات استان سیف الله مسرور بازرس کل گیلان با اشاره به آسیب های حوزه سلامت که بواسطه استعمال دخانیات برای مصرف کنندگان این محصول بوجود می آید خاطرنشان کرد : براساس آمار ارائه شده که حاکی از درآمد سالیانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بواسطه تولید این محصول و هزینه های سلامت ۵۷۰۰ میلیارد تومانی می باشد ، رقم مصرفی ۶۵ میلیارد نخ سیگار در سال آمار نگران کننده و در عین حال در خور تأمل و توجه بیشتر می باشد.
این مسئول در ادامه با اشاره به صنعت سنتی دخانیات در گیلان و بخصوص مناطق غرب این استان افزود : در کنار همه این واقعیتهای تلخ و ناگوار ولی این صنعت همراه با اشتغالزائی و رونق کشاورزی می باشد. البته مراحل کاشت ، داشت و برداشت این محصول نیز همیشه برای کشاورزان با مشقتهائی توأم است و مطمئنّاً می توان با اتخاذ سیاستهای اصولی و تدابیر مناسب از سوی این مجموعه تا حدودی مشوّقهای مطلوب برای کشاورزان بوجود آورد تا در حد توان محصول تولید شده بتواند با برندهای معروف بین المللی رقابت کند.
وی در بخش دوّم صحبتهای خود در جلسه معارفه هیأت بازرسی در مجتمع دخانیات افزود : نظارت از دو جنبه و دیدگاه بیان می گردد. در نگاه اوّل نظارت با دید اختلال و ایجاد مزاحمت در کار و فعالیت دستگاه ها مطرح شده و در نگاه دوّم نظارت توأم با مراقبت است و در این نوع نظارت بازرسی اساساً به دنبال اتفاقات ناخوشایند و نامطلوب در بدنه دستگاه های اجرایی نمی باشد.
هدف مورد تعقیب در بازرسی استان گیلان تحقق نگاه دوّم در بین دستگاه های اداری بوده و بازر سان این نهاد نظارتی به دنبال ارائه کمک فکری و مشاوره های تخصصی و قانونی به مدیران و کارکنان دستگاه ها هستند تا از مسیر اصلی منحرف نشوند.
این مسئول با تاکید براصل توجه به کیفیت در بازرسی ها به توقع دستگاه ها از بازرسی استان اشاره کرده و افزود : کارشناسانه بودن نظرات بازرسان ، در نظر گیری مقدورات و توانائی های دستگاه ها و رعایت اصل بی طرفی و دخیل نکردن و مبنا قرار ندادن ذهنیت ها و شنیده ها درخصوص دستگاه ها و کارکنان آن از عمده توقعات می باشد که سعی می شود توسط این دستگاه نظارتی تعقیب گردد.
البته بازرسی نیز از دستگاه های بازرسی شونده نیز انتظاراتی دارد از جمله اجرای دقیق پیشنهاداتی که در بازرسی های قبلی به آن دستگاه ارائه شده است ، شفاف سازی رفتارها و فعالیتهای مالی و عمرانی بخصوص در معاملات دستگاه ها ، رفتار صادقانه با هیأتهای بازرسی که الحمدا… در اکثر دستگاه ها این رویکرد مشاهده می شود.
در پایان این دیدار مسرور با بیان این مطلب که نسبت فساد اداری و احساس فساد اداری در کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد و احساس فساد اداری بین توده های مردم و ایجاد این جوّ بدبینی به مراتب آزاردهند تر و ناخوشانید تر است. این در حالی است که وجود فساد اداری در کشور مابه مراتب در سطح بسیار پایین تری از کشورهای دنیا می باشد و مسئولان می بایست در کاهش این احساس که باعث سردی و یأس و ناامیدی مردم می شود اقدام مناسب و شایسته ایی را به عمل آورند.

زیادی خواهی در عرصه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را تحمل نمی کنیم
masroo-jahadدر نشست دوّم معارفه هیأت بازرسی در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز سیف الله مسرور با اشاره به ظرفیتهای کشاورزی استان در سطح ملی و میزان تاثیرگذاری محصولات استراتژیک کشاورزان در استان گیلان خدمت به این اقشار زحمتکش را بسیار مقدس و حساس دانسته و گفت : کم توجهی و یا بی توجهی به موضوع کشاورزی و کشاورزان یقیناً لطمات و آسیب های جدّی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
این مسئول در ادامه با بیان برخی آسیب های موجود در این حوزه از جمله تخریب و یا تغییر کاربری های غیر قانونی اراضی کشاورزی و باغی گفت :
کشاورزان استان گیلان از صمیم قلب راضی به از دست دادن زمینهای کشاورزی خود نیستند ولی نوع سیاستهای اعمال شده ،کشاورز را ناچار به فروش اراضی خود می کند البته نباید از هزینه های بالای فن آوریهای روز در مراحل کاشت ، داشت و برداشت محصولات نیز غافل شد و این دلایل باعث افزایش ضعف در میان کشاورزان استان شده است. ضمن اینکه با اندکی تحقیق و بررسی های میدانی متوجه عدم استقبال کشاورزان به فروش اراضی خود در مناطقی که بیشترین فن آوریهای نوین به آن مناطق ورود کرده است ، می باشیم که نتایج این یافته های بدست آمده رسالت سازمان جهاد کشاورزی را در ارائه خدمات در این اقشار صد چندان می کند.
مسرور با اشاره به قریب الوقوع بودن نابودی کشاورزی در استان،تغییرات خارج از چارچوب و بی رویه اراضی کشاورزی در استان را ناگوار دانسته و افزود: این تغییرکاربری ها در قالب قانون ولی بعضاً پوششی است و این رویه نامناسب می بایست مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد البته در انجام وظایف خود مصمّم و قاطع ایستادگی کنند و بازرسی را در هنگام اعمال فشارهای موجود در کنار خود ببینند و قطعاً بدانند که سازمان بازرسی از آنها در مقابل این زیاده خواهی ها حمایت و پشتیبانی کرده و در مقابل آنها خواهد ایستاد.
وی در ادامه به انتظارات کشاورزان از سازمان جهاد کشاورزی درخصوص لزوم توجه با امورشان از جمله توجه به بالابردن راندمان آبی و لزوم توجه به انهار صنعتی و فرسودگی شبکه های آبیاری ، لزوم دسترسی و واگذاری تجهیزات نوین و فن آوریهای روز به کشاورزان ، اهمیت توجه به کاهش وابستگی به کارگران سنتی و اصلاح این وضعیت ، تأمین به موقع و به اندازه نهاده های کشاورزی و تخصیص یارانه به این بخش و … اشاره کرده و افزود : در سال گذشته پیشنهادات ارائه شده از سوی بازرسی به سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان مورد استقبال قرار گرفت و این رویکرد رضایتبخش و امیدوار کننده است و توصیه می کنیم همین رویه نیز در بازرسی امسال تداوم پیدا کند.

Share