رییس جمهور در بیست و پنجمین جشنواره ملی امتنان از کارگران

زنان و مردان باید از امتیاز و حقوق برابر برخوردار باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “ما در دنیای کار، تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم”، گفت: باید زمینه ایجاد تشکل‌های مدنی، مردمی در میان کارگران، آزاد و بدون مشکل باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “ما در دنیای کار، تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم”، گفت: باید زمینه ایجاد تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران، آزاد و بدون مشکل باشد تا آنها بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزاد خود صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

148316حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در بیست و پنجمین جشنواره ملی امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدها‌ی نمونه کشوری، با اشاره به روز کارگر و همزمانی آن با آغاز ماه مبارک رجب خطاب، این روز را به کارگران و همه تلاشگران صحنه کار، کوشش و تولید کشور تبریک و تهنیت گفت.

وی با بیان اینکه “کارگران ستون فقرات تولیدات کشور هستند”، اظهار کرد: اگر ما امروز از استقلال و خودکفایی سخن می‌گوییم، اگر امروز از تولید داخلی حرف می‌زنیم و از آن حمایت می‌کنیم، همه و همه در سایه کار و تلاش کارگران عزیز این سرزمین است.

روحانی با اشاره به نقش کارگران در پیروزی انقلاب و همچنین استقرار نظام اسلامی، یادآور شد: کارگران عزیز ما در عرصه دفاع مقدس نیز در صحنه نبرد همه‌جا به عنوان بسیجی و سرباز و جهادگر حضور یافتند و از سرزمین خود دفاع کردند و اگر امروز ما از سال فرهنگ و اقتصاد سخن می‌گوییم، این کارگران عزیز ما هستند که باید در صحنه اقتصاد و حتی در صحنه فرهنگ بار سنگین تحول، تعالی و تولید کشور را بر دوش بگیرند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد:‌ اگر امروز می‌بینیم کشورهای نوظهوری در آسیا و در آمریکای لاتین در مسیر پیشرفت قرار گرفتند، بخاطر استفاده از معادن زیرزمینی در این کشورها نبوده بلکه در سایه کار، تلاش و فعالیت و تولید بوده است.

دولت مصمم است امسال را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام کند

وی با تاکید بر اینکه “ما باید الگوی توسعه آینده کشورمان را بر مبنای اشتغال جوانان عزیزمان طراحی کنیم”، خطاب به کرگران گفت: امروز میلیون‌ها جوان تحصیلکرده کشور آماده اشتغال هستند و این دولت تدبیر و امید است که در سایه حمایت شما این بار را بر دوش دارد. دولت مصمم است سال ۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام کند.

روحانی با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای اشتغال در نهم فروردین ۱۳۹۳ نیز اظهار کرد: این شورا کار خود را آغاز کرده است و من در اینجا به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌کنم اولین قدم در اشتغال امنیت شغلی، کارگران عزیز ماست.

به گزارش ایسنا، جمعیت حاضر در این مراسم در این لحظه شعار “روحانی دوست داریم” سر دادند.

رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به علی ربیعی وزیر کار گفت: آقای وزیر نگذارید خانه کارگران بی‌فروغ بماند و باید چراغ کار و اشتغال در سراسر ایران عزیز ما باید همواره تابناک باشد.

روحانی خطاب به وزیر کار ادامه داد: جناب آقای دکتر ربیعی، ما در دنیای کار، تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم. زنان و مردان در صحنه کار، تلاش و فعالیت، برابرند و باید از امتیاز و حقوق برابر برخوردار باشند.

در سال جاری باید اقدامات لازم در زمینه مسکن کارگران آغاز شود

2684193-3843624وی در ادامه صحبت‌های با بیان اینکه “رضایت کارگران به معنای حرکت سریع چرخ تولید و اشتغال است”، گفت: بسیاری از کارگران ما بنا بر گزارشاتی که در اختیارمان قرار گرفته، از مسأله مسکن در رنج هستند. در سال جاری باید اقدامات لازم در زمینه مسکن کارگران آغاز شود و دولت نیز در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اقدامات و کمک‌های لازم را برای شروع این کار بزرگ و عظیم آغاز خواهد کرد.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: در زمینه میزان پوشش دفترچه بیمه نیز شنیده‌ام که برخی از کارگران ساختمانی از داشتن این امتیاز محروم هستند و آقای ربیعی (وزیر کار) باید برای حل مشکلات کارگران ساختمانی و کارگران فصلی در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه “آن روزی کشور ما آباد و سربلند است که در مزارع و کارخانه‌های این کشور کارگران عزیز ما با نشاط و بدون دغدغه مشغول فعالیت و کار باشند”، گفت: برای اینکه این دغدغه‌ها برطرف شود، این دولت در سال ۹۳ مصمم است در زمینه درمان، بهداشت و سلامت مردم بویژه کارگران قدم‌های جدی بردارد.

روحانی در ادامه بار دیگر خطاب به وزیر کار گفت: من در اینجا به آقای ربیعی می‌گویم که بیمارستان‌های تأمین اجتماعی باید در مسیر بهبود عملکرد قرار بگیرند. ما تنها یک بیمارستان میلاد نمی‌خواهیم. ما می‌خواهیم بیمارستان‌های میلاد در استان‌ها و شهرهای مختلف خدمات خود را به کارگران و ملت عزیز ما ارائه کنند و از سوی دیگر دفترچه‌های بیمه درمانی ارتقا پیدا کند و از ارزش لازم برخوردار باشد تا مردم ما از نظر مسأله درمان دارای دغدغه خاصی نباشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت اشتغال و راهکارهای افزایش اشتغال نیز خاطرنشان کرد: طبق آمار در اول اردیبهشت ماه ورود گردشگران خارجی به کشورمان نسبت به اردیبهشت سال قبل دو برابر افزایش پیدا کرده است. ما باید زمینه گردشگری داخلی و خارجی را فراهم کنیم تا در سایه فعال شدن بخش گردشگری، بخشی از بیکاری در جامعه ما مرتفع شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه “مسیر اشتغال باید در مسیر درست پویایی قرار بگیرد”، تصریح کرد: باید مدیریت بخش تولید نیز متحول شود و سرمایه و تکنولوژی وارد کشور شود تا کار، رونق پیدا کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “دولت مصمم است تمام قفل‌های تحریم نابجا علیه ملت ایران را بشکند”، گفت: تحریم‌های نابجای قدرت‌های بزرگ علیه ملت بزرگ ایران برای همه مردم ما بویژه برای کارگران درد و رنج بود. دولت مصمم است با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران در سایه تعامل با جهان درها را به سوی صادرات کالاهای ایرانی باز کند؛ چراکه اگر ما مسیر صادرات کالا را هموار کنیم، این به معنای اشتغال بیشتر و رونق تولید است.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع ارزی را مدیریت کنیم، گفت: نباید در آنجا که ضرورتی ندارد اجازه داد کالاهای ساخته شده دیگر کشورها وارد کشور شود. ما در سال‌های گذشته برای کشورهای دیگر اشتغال ایجاد می‌کردیم و برای جوانان خود بیکاری، با وارد کردن محصولات خارجی به داخل کشور. در حالیکه ما باید با منابع ارزی، مواد اولیه و ابزار تولید، قطعات و تکنولوژی را وارد کشور کنیم و کار باید به دست کارگران ایرانی باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سایه هموار کردن مسیر تولید، تعامل سازنده با جهان و رفع قدم به قدم تحریم‌ها باید زمینه رشد، اشتغال و افزایش تولید را مهیا کنیم.

روحانی با اشاره به قدم‌هایی که در این زمینه تاکنون صورت گرفته است نیز گفت: امروز می‌بینیم که در بنادر جنوب کشور کارگران ایرانی مشغول فعالیت برای تخلیه بار از کشتی‌ها هستند در حالیکه در ماه‌های گذشته این کشتی‌ها در بنادر کشورهای خلیج فارس پهلو می‌گرفتند.

در سال ۹۳، ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت آبیاری مدرن قرار می‌گیرد

وی با بیان اینکه “ما باید بنادر و مزارع خود را آباد کنیم”، افزود: ان‌شاءالله در سال ۹۳، ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت آبیاری مدرن قرار می‌گیرد در حالیکه در طول ۲۲ سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تحت برنامه آبیاری مدرن قرار گرفتند و ما در سال ۹۳ به حول قوه الهی ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت برنامه آبیاری مدرن قرار خواهیم داد و این خود زمینه‌ساز اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صدها هزار نفر خواهد شد.

پهنای باند اینترنت دو برابر می‌شود

رئیس‌جمهور همچنین به حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه فناوری اطلاعات و مشغول شدن جوانا‌نمان در بخش ICT، امسال پهنای باند اینترنت در کشور به دو برابر افزایش پیدا می‌کند و ما این روند افزایش را ادامه می‌دهیم.

با ده‌ها شرکت بزرگ در حال مذاکره‌ایم تا به جای خرید دارو، کارخانه‌های تولید دارو در ایران افتتاح شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هم‌اکنون با ده‌ها شرکت بزرگ در سطح جهان در حال مذاکره هستیم تا به جای خرید دارو، کارخانه‌های تولید دارو در ایران افتتاح شود تا حتی بتوانیم بخشی از داروهای منطقه را نیز خودمان تأمین کنیم.

روحانی با بیان اینکه “در بخش نفت، گاز، صنایع و معادن قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است”، افزود: قرار بر این است که تمام سواحل جنوبی کشور از استان سیستان و بلوچستان تا خوزستان، آباد شوند و ما با ایجاد راه، راه‌آهن، خط لوله نفت و گاز، صنایع و صنایع انرژی‌بر، پتروشیمی و ایجاد بنادر بزرگ بتوانیم سواحل جنوب و سراسر کشور ایران را به دست پرتوان کارگران عزیز، که من افتخار می‌کنم دست تمام کارگران ایرانی را ببوسم، آباد کنیم.

رئیس‌جمهور خطاب به کاراگران کشور اظهار کرد: با تلاش و کوشش شما کارگران عزیز، ما ایرانی آبادتر و سرافرازتر خواهیم داشت. اقتصاد مقاومتی به دست شما اجرا خواهد شد. فرهنگ و اقتصاد نیز که امسال در آن قرار داریم به دست شما عملیاتی می‌شود.

وی همچنین به اهمیت عدالت در زمینه اشتغال اشاره کرد و گفت: ما باید عدالت در زمینه اشتغال را تحقق بخشیم و استان‌ها و مناطقی که در کشور ما محرومیت بیشتری دارند و بیکاری بیشتری در آنهاست. باید برنامه‌ریزی سریعتر برای ایجاد اشتغال در آنها ایجاد کنیم و من در این راستا از وزارت کار می‌خواهم برای تعلیم و تربیت آموزش فنی و حرفه‌ای این آموزشگاه‌ها را به سراسر ایران گسترش دهد.

روحانی با بیان اینکه “با وجود تبلیغات دشمنان ایران، سال ۹۳ با کمک کارگران عزیز، سالی پر از رونق و پرنشاط خواهد بود”، در ادامه به اهمیت ایجاد تشکل‌های مدنی و مردمی توسط کارگران اشاره کرد و افزود: باید زمینه ایجاد تشکل‌های مدنی و مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران، آزاد و بدون مشکل باشد. آنها باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزاد خود، صدایشان را راحت‌تر و شفاف‌تر به گوش مسئولان و وزارت کار برسانند و دولت نباید در این تشکل‌ها مداخله کند؛ چراکه این تشکل‌ها مردمی هستند و دولت باید صرفاً بستر لازم برای فعالیت آنها را مهیا کرده و از آنها حمایت کند.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور در این مراسم، علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون به ایراد سخنرانی پرداخت و همچنین بیانیه کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر قرائت شد که در این بیانیه خواستار حذف همه‌گونه مظاهر کار کودک در جامعه و حمایت از زنان کارگر شده بود.

در این بیانیه، کارگران برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر را حق خود دانسته و بر تسهیل جهت برگزاری این راهپیمایی در سال‌های آینده تاکید کردند.

در این مراسم همچنین با حضور وزیر کار، وزیر صنعت و رئیس‌جمهور از پنج تن از کارگران نمونه که چهار تن آنها کارگران مرد و یک تن آنها کارگر زن بود تقدیر به عمل آمد. به این کارگران نمونه یک دستگاه خودروی پراید اهدا شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ‌محجوب دبیرکل خانه کارگر و سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر کار حضور داشتند.

در این مراسم که در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی تهران برگزار شده بود، گروه موسیقی محمد علیزاده به اجرای برنامه موسیقی پاپ پرداخت.

در دست برخی از کارگران، پلاکاردهایی با عنوان «قانون کار باید اجرا شود» و پلاکاردهای دیگری در جهت حمایت از کارگران وجود داشت. همچنین برخی از کارگران پلاکاردهایی با عنوان «همه ما روحانی هستیم» در دستشان داشتند که به نظر می‌رسد در واکنش به مستندی بود که به تازگی با عنوان «من روحانی هستم» منتشر شده است.

در هنگام حضور رئیس‌جمهور در سالن مراسم، کارگران حاضر به ابراز احساسات پرداختند و حسن روحانی نیز به ابراز احساسات آنها پاسخ داد./ایسنا

Share