رییس‌جمهور به چین می‌رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌جمهور اواخر اردیبهشت ماه به منظور شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای چین سفر می‌کند.  ایده تشکیل سازمان سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات، تدابیر و راه‌های دستیابی به اعتمادسازی در آسیا در سال ۹۲ و به ابتکار سلطان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌جمهور اواخر اردیبهشت ماه به منظور شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای چین سفر می‌کند.

rohani ایده تشکیل سازمان سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات، تدابیر و راه‌های دستیابی به اعتمادسازی در آسیا در سال ۹۲ و به ابتکار سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان مطرح و در سال ۱۹۹۶ رسما تشکیل شد.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد و اجلاس سوم هم در استانبول ترکیه در سال ۲۰۰۲ برگزار شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر این اجلاس ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده دوازده عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی و تعدادی از کشورها از جمله سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و کشورهایی چون مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین، آمریکا و … است.

از جمله کشورهایی که عضو این سازمان هستند می‌توان به ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، اسرائیل، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، تایلند، ترکیه و … اشاره کرد.

گفتنی است که رییس‌جمهور در جریان سفر خود به شانگهای چین علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

Share