امین افقی

روابط عمومی خلاق ، روابط عمومی نوین

۲۷ اردیبهشت فرا رسیده روزی که شورای فرهنگ عمومی کشور به پیشنهاد دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را به عنوان روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور تعیین کرد. روز ارتباطات و روابط عمومی در دنیایی که بیش از پیش برای نیل به اهداف نیاز […]

۲۷OFOGHI 2 اردیبهشت فرا رسیده روزی که شورای فرهنگ عمومی کشور به پیشنهاد دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را به عنوان روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور تعیین کرد. روز ارتباطات و روابط عمومی در دنیایی که بیش از پیش برای نیل به اهداف نیاز به استفاده هوشمندانه و برقراری ارتباط خلاقانه توسط ابزار اطلاع رسانی با محتوای انسانی و فکری دارد مرا بر این می دارد به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ روابط عمومی و رسانه گوشه ای از تجربیات خود را در طول دو دهه فعالیت در این حوزه ها به رشته تحریر در آورم. فعالیت هایی که با تمام کمی ها در امکانات و کاستی ها در فهم روابط عمومی پویا همراه بود.
در باب روابط عمومی و شیوه های آن ، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی ، لزوم دانش محور و دانش پذیر بودن آن سخن های بسیاری گفته شده ، همایش های بسیاری برگزار شده و مقالات متعددی در نشریات مکتوب یا مجازی درج شده است. از اصل اساسی وجود وسایل ارتباطی به عنوان مهم ترین رکن روابط عمومی که بگذریم ، روح یک سیستم فعال و پویا است که می تواند نگاه ها ، اهداف ، خط مشی ها و برنامه های آن مجموعه را به کالبد فیزیکی تزریق کند و انتظار یک فعالیت رو به جلو و سازنده را داشته باشد.
روابط عمومی هر سازمانی ، به عنوان زبان گویا و عنصر پویای آن سازمان که حلقه ارتباطی واحد های درون سازمانی ، برون سازمانی و منعکس کننده فعالیت های آن سازمان در تحقق اهداف عالیه مدون در برنامه های استراتژیک آن با حفظ روحیه و اخلاق مداری است را می توان روح سازمان دانست و هر روحی برای حفظ پویایی خود می بایست درک دقیقی از شرایط و اتفاقات پیرامون خود داشته باشد، اما درک شرایط و اتقاقات نیز مانند همان ابزار ، به نوعی توانایی اتصال و ارتباط منجر به تحرک سیستم نخواهد شد.
حال سوال این جاست که آن عنصر سازنده در ایجاد اتصال و پیوند منجر به تحرک سیستم که بتواند با استفاده از فیدبک های متوالی در طول زمان فعالیت ، قابلیت خود ترمیمی و ارتقا سیستم را ایفا کند چیست؟
به هر حال تمامی روابط عمومی ها به نوعی ، از قوه ادراک مناسب جهت تشخیص صلاحیت های سازمان خود، درک افکار عمومی، ابزار ارتباطی به اندازه ی ظرف زمانی و مکانی سازمان ، تجربه های پیشین و شم اطلاع رسانی برخوردارند ، اما عنصر مهمی که سبب تمایز روابط عمومی های از یکدیگر می شود، خلاقیت روح روابط عمومی آن سازمان است. بهره گیری از خلاقیت در زمینه‌هایی که می‌تواند تسهیل کننده ارتباط سازمان با واحد های گوناگون درون سازمانی یا برون سازمانی شود در شناسایی کار یا وسیله‌ای که می‌تواند این ارتباط را سرعت بخشد، محتوای پیام‌هایی که می‌تواند «ضریب القاء و اقناع » فوق‌العاده‌ای داشته باشد، سنجش افکار عمومی و صدها زمینه و مورد دیگر عنصر حیاتی بقا ، خود ترمیمی و رشد واحدهای روابط عمومی است که با تجهیز این واحد با افراد خلاق و ابزار متناسب با این خلاقیت می‌توان نوعی «اتاق فکر » برای سازمان مهیا نمود.
قاعدتا در یک یادداشت کوتاه به مناسبت روز ۲۷ اردیبهشت ، روز ارتباطات و روابط عمومی نمی توان حق مطلب را ادا نمود ، اما اشاره به همین نکته مهم می تواند دغدغه ذهنی روابط عمومی ها را به چالش کشیده و زمینه بروز تفکر در تبدیل روابط عمومی های سنتی به روابط عمومی های نوین با استفاده از ابزار خلاقیت را فراهم نماید. نباید فراموش کرد که سازمانها بخش وسیعی از جامعه را شکل می دهند . بنابراین سازمانهای توسعه یافته و منسجم ، بنیاد اصلی جامعه توسعه یافته خواهد بود و روابط عمومی امروز باید بتواند در جهت دهی افکار عمومی و سازمان در مسیر تحول و توسعه ، به صورت خلاق نقش کلیدی ایفا نماید . چشم انداز ایران ۱۴۰۴ گویای این نکته است که فرصت زیادی برای رسیدن به توسعه مطلوب نمانده است لذا روابط عمومی خلاق و نوین می تواند نقش موثری در برداشتن بلندترین گام نیل به این هدف ایفا کند.

امین افقی – مدیر روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share