مدیرکل شیلات استان گیلان خبر داد

رهاسازی ۱۰ هزار قطعه شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: به منظور بازسازی و ترمیم ذخایر شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی تعداد ۱۰ هزار قطعه رهاسازی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: به منظور بازسازی و ترمیم ذخایر شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی تعداد ۱۰ هزار قطعه رهاسازی صورت گرفته است.

kha3

حجت سعیدی اظهار کرد: با هدف فراهم شدن امکان بازسازی و ترمیم ذخایر آبزی شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی و فراهم شدن زمینه معرفی این موجود به صنعت آبزی پروری به عنوان یک محصول شیلاتی و صادراتی در کشور، شیلات گیلان در نظر دارد تا با بهره گیری از اعتبارات استانی و با استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در مرکز بازسازی ذخایر شهید انصاری نسبت به تکثیر، تولید و رها کردن تعداد ۱۰ هزار قطعه مینیاتور (نوزاد شاه میگو) در محل تالاب و پرورش آزمایشی آن در استخرهای خاکی به صورت پایلوت اقدام کند.

 وی ادامه داد: در همین راستا عملیات مربوط به تامین و انتقال مولدین از محل دریاچه پشت سد ارس با همکاری مطلوب شیلات استان آذربایجان غربی و همچنین کشت آن در مخازن ویژه تکثیر از نیمه دوم فروردین در مرکز شهید انصاری، آغاز و در هفته جاری نیز اولین گروه از نوزادان بعد از طی مراحل انکوباسیون از تخم خارج شده اند.

 سعیدی بیان کرد: شاه میگوی آب شیرین که در مناطق مختلف دنیا به نام Cray Fish نامیده می‌شود از نظر رده بندی در وسیعترین راسته سخت پوستان قرار داشته و تاکنون در حدود ۱۰ هزار گونه آن شناسایی شده‌اند. عمدتاً در دریاها زیست می‌کنند و فقط در حدود ۱۰ درصد از انواع آن در آب شیرین و در مناطق معتدله نیمکره شمالی و جنوبی پراکنده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: مصرف شاه میگو به عنوان غذای لوکس و اشرافی به گذشته‌های بسیار دور یا حتی قرون وسطی مربوط می‌شود و اولین بار در سواحل ایرانی دریای خزر نیز در سال ۱۳۴۲ توسط ولادیکف روسی شناسایی و از سال ۱۳۶۴ نیز بهره برداری آن با هدف صادرات از تالاب انزلی آغاز شد.

 سعیدی گفت: متاسفانه به دلیل تغییرات ساختاری پدید آمده در زیستگاه این جانور در سواحل جنوبی دریای خزر بویژه تالاب انزلی، جمعیت آن در سالهای اخیر به شدت، کاهش و صید تجاری آن متوقف شده است. در حال حاضر در کشور ما شاه میگوی آب شیرین عمدتاً از دریاچه پشت سد ارس در استان آذربایجان غربی با ظرفیت برداشت سالانه ۲۶۰ – ۲۵۰ تن بیوماس توسط تعدادی از شرکت‌های صادراتی با نظارت شیلات استان، صید و به کشور ترکیه و یا دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

 وی تصریح کرد: با توجه به مشابهت گونه‌ای موجود در پشت سد ارس و ضرورت بازسازی ذخایر این گونه در منابع آبهای داخلی شمال کشور و از طرفی قابلیت پیوند خوردن این موجود به صنعت آبزی پروری به عنوان یک محصول صادراتی، اجرای این پروژه می‌تواند زمینه ازدیاد تولید آن در کشور بالاخص در استان گیلان و امکان افزایش صادرات سالانه را در آینده پی داشته باشد.

 از تولیدکنندگان اصلی شاه میگوی آب شیرین (Cray Fish) در دنیا کشورهایی نظیر چین، روسیه، آمریکا، اسپانیا و ترکیه هستند.

ایسنا/

Share