براساس اخرين آمار

رشد ۲۳ درصدی ارزش ارزی صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارزش صادرات کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی در طول سال ۹۲ نسبت به ۱۲ماهه سال ۹۱ با رشد ۱۰۳ درصدی همراه شده، است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ارزش صادرات کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی در طول سال ۹۲ نسبت به ۱۲ماهه سال ۹۱ با رشد ۱۰۳ درصدی همراه شده، است.

SaderatCCدر طول این مدت ارزش وزنی صادرات از این منطقه به حدود ۵۲۵ هزار تن بالغ شده،در حالیکه در مدت مشابه سال ۹۱، حدود ۲۵۸ هزار تن کالا از طریق منطقه آزاد انزلی صادر شده است.

این گزارش با اعلام رشد۲۳ درصدی ارزش ارزی صادرات از طریق این منطقه، اضافه می کند: در سال گذشته ارزش صادرات کالا به افزون بر ۱۷۴ میلیون دلار رسید و این درحالی است که طی همین مدت در سال ۹۱ ارزش صادرات ۱۴۲ میلیون دلار بوده است.

گفتنی است عمده کالاهای صادراتی از طریق این منطقه شامل محصولات کشاورزی، معدنی و مصنوعات آن، محصولات صنایع شیمیایی، پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و نساجی می باشد.

ارزش ارزی ترانزیت از مسیر این منطقه ۲۴ درصد رشد داشته و در سال ۹۲ بیش از ۸۷۰۰ تن کالا به ارزش افزون بر ۱۱ میلون دلار از طریق منطقه آزاد انزلی ترانزیت شده است.

شایان ذکر است در سال گذشته ۱ میلیارد و ۱۷۷ میلیون میلیون دلار کالا از طریق این منطقه وارد کشور شده افزود: در سال ۹۱ ازرش واردات کالا به ۲ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار رسیده بودکه نشان از کاهش حدود ۴۸ درصدی واردات از طریق این منطقه دارد.

روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براینکه بیش از۹۰ درصد واردات از این منطقه مشتمل بر واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات منطقه، استان و کشور است،  ادامه می دهد: فرآوری مواد اولیه وارد شده از مناطق آزاد بخصوص منطقه آزاد انزلی توسط وارد کنندگان جهت مصرف در کارخانجات داخلی موجب ایجاد ارزش افزوده در کالاهای تولیدی شده و کاهش قمیت تمام شده محصول نهایی خواهد شد، موضوع مهمی که توان رقابتی کالاهای تولیدی ملی را در بازارهای بین المللی افزایش می دهد و در نهایت منجر به افزایش میزان صادرات خواهد شد.

درخصوص عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص پلاک گذاری خودرو خارجی  باید گفت: طی دوازده ماه سال گذشته ۱۴۹۹دستگاه خودرو جهت پلاک گذاری در این منطقه، وارد منطقه آزاد انزلی شده که حکایت از رشد ۳۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از خود دارد، همچنین در سال ۹۱ تعداد ۳۵۰ خودرو خارجی به منظور اخذ پلاک منطقه آزاد انزلی وارد این منطقه شده است.

گفتنی است کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق این منطقه می باشد.

Share