مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي

راه اندازی کریدور شمال جنوب در مبادلات تجاری با روسیه اهمیت دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با الکساندر ژیکلین استاندار جمهوری آستاراخان روسیه، خواستار بهره گیری بنادر حاشیه دریای خزر از توانمندیهای یکدیگر برای ارتقاء جایگاه این دریای در حمل و نقل بین المللی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با الکساندر ژیکلین استاندار جمهوری آستاراخان روسیه، خواستار بهره گیری بنادر حاشیه دریای خزر از توانمندیهای یکدیگر برای ارتقاء جایگاه این دریای در حمل و نقل بین المللی شد و افزود: کریدور شمال – جنوب (نوستراک) در گسترش روابط دو کشور و کشورهای حاشیه دریای خزر نقش بسزایی دارد، مسیر تجاری که کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا را از طریق ایران و روسیه به شمال و شرق اروپا متصل می کند.

Ostandareastarakhanوی اضافه کرد: کریدور نوستراک با دارا بودن مسیر بسیار کوتاه تر نسبت به سایر مسیرهای تجاری بین المللی میان آسیا و اروپا، زمان و هزینه کمتری را برای تجار و بازرگانان به ارمغان می آورد.

مسرور با مقایسه فواصل حمل کالا بین بندرگاه های آسیایی و اروپایی در مسیر نوستراک اشاره کرد و افزود : فاصله میان بندر سنگاپور و هامبورگ در مسیر نوستراک نسبت به مسیر موجود ۳۴۰۰ کیلومتر کمتر است و این در حالی است این تفاوت فاصله حمل در مسیر بندر سنگاپور و هلسینکی به ۵۳۰۰ کیلومتر می رسد و این میزان کاهش فاصله در مسیر هلسینکی به بمبئی به ۴۲۰۰ کیلومتر و بمبئی به روتردام ۴۶۰۰ کیلومتر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از سرمایه گذاری گسترده ایران برای تکمیل زیرساختهای ترانزیتی موجود در کشور خبر داد و گفت: با اتصال شبکه راه آهن سراسری ایران به بندرانزلی شاهد فعال سازی کریدور شمال جنوب خواهیم بود.

رضا مسرور تشکیل کارگروه مشترک فعال سازی کریدور نوستراک را ضروری ارزیابی نمود و افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشورآماده استقبال از سرمایه گذاران روسیه است.

وی درخصوص مزایا و معافیتهای قانونی سازمان متبوع خود برای سرمایه گذاران خارجی گفت: معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، امکان ثبت یکروزه شرکت و سرمایه گذاری تا میزان۱۰۰ درصد ازسوی سرمایه گذاران خارجی، کاهش عوارض گمرگی ورودکالا و مواد اولیه، آزادی کامل ورود و خروج ارز و سرمایه بهمراه تمرکز و وحدت مدیریت که به کاهش بوروکراسی و سرعت عمل در ارائه خدمات به سرمایه گذار ختم می شود ازجمله مهمترین مزایا و معافیتهای قانونی این منطقه برای فعالیت سرمایه گذاران است.

مسرور نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت که در آینده نزدیک به محدوده منطقه آزاد انزلی ملحق می شود و مجتمع بندری درحال ایجاد کاسپین و آزاد راه جاده ای مناسب را از دیگر مزایای این منطقه برشمرد.

الکساندر ژیلکین استاندار جمهوری آستاراخان روسیه با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و مزیت های جدیدی در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری خلق شده است افزود: با به پایان رسیدن مسیر ریلی در حال احداث و اتصال بنادر شمالی و جنوبی ایران به یکدیگر از طریق راه آهن، زمینه فعال سازی کریدور نوستراک و حضور گسترده تجار روس فراهم می شود.

وی با قدردانی از تلاشهای ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نسبت به فعال سازی کریدور نوستراک و ایجاد کریدور جدید چین – دریای خزر گفت: با فعال سازی کریدورهای مذکور و حضور چین در گستره مبادلات تجاری حوزه دریای خزر، شاهد رونق تجارت در این منطقه و تقویت نقش این دریا در معادلات بازرگانی منطقه ای خواهیم بود.

استاندار جمهوری آستاراخان روسیه از وجود روابط تجاری سرمایه گذاران این جمهوری با کشور هند خبر داد و اضافه کرد: در بازگشت به روسیه، با برگزاری جلسه ای با نمایندگان کارخانجات ماشین سازی و صنعتی آستاراخان، آنها را برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی ترغیب می کنم.

گفتنی است در پایان مسئولین جمهوری آستارخان روسیه از مجتمع بندری درحال ساخت کاسپین ،محدوده بندری منطقه بازدید و باتوانمندیهای فاز تجارت منطقه آزاد انزلی آشنا شدند.

شهردار و معاونین دولت ،وزرای صنعت ،اقتصاد ،علوم ،کشاورزی ،بین املل و مدیران دولتی جمهوری آستاراخان و بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی جمهوری آستاراخان بهمراه معاون برنامه ریزی و مدیرکل اقتصادی استانداری گیلان، ناظر گمرکات استان، فرماندار و امام جمعه شهرستان بندر انزلی و معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست حضور داشتند

Share