رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

ذخیره ۹۲۰ میلیون مترمکعبی آب در سد سپیدرود گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سه درصد تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: ۹۲۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سپیدرود گیلان ذخیره شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیرضا شعبان‌نژاد  با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد شخم اولیه شالیزاری گیلان اجرایی شده است، اظهار کرد: مدیریت آب اولویت امسال جهادکشاورزی گیلان است.shaban

وی با بیان اینکه سه درصد تولیدات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود، افزود: برنامه‌ محوری تقویت محصولات کشاورزی به ویژه برنج درحال تدوین است تا بتوانیم هرچه بیشتر درتحقق اقتصاد مقاومتی و نیز ارتقای معیشت مردم گام برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۹۲۰میلیون مترمکعب سدسفیدرود ذخیره آب داریم و با تغییر الگوی مصرف و صرفه‌جویی آب کشاورزی، می‌توان از بروز کم آبی جلوگیری و افزایش محصولات را داشته باشیم.

شعبان‌نژاد با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف آب در مرحله شخم اولیه شالیزارهای گیلان، خاطرنشان کرد: استفاده از آب باران و بارش‌های فصلی دلیل این صرفه جویی است.

وی با تأکید بر اثرگذاری شخم زمستانه در افزایش تولید و مدیریت مصرف آب، تصریح کرد: از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفات برنج مانند کرم ساقه خوار، کاهش مصرف سموم کشاورزی، افزایش مواد آلی و حاصلخیز خاک و کاهش هزینه های تولید برنج را از مزایای انجام شخم زمستانه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه امسال شرایط آبی مناسبی نداریم و باید مدیریت مصرف منابع آب کشاورزی استان اولویت باشد، گفت: کرد و گفت: لایروبی انهار انجام شد و در بخش ذخیره آب اقدام‌های موثری صورت گرفته است.

وی افزود: از ذخیره آب به هنگام مواقع اضطراری استفاده می‌شود ضمن اینکه زهکشان و آب‌بندان‌ها نیز برای مصارف کشاورزی آماده هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: این استان با ۲۳۸ هزارهکتار شالیزار و تولید بیش از ۷۰۰ هزارتن برنج سفید، ۳۵ درصد از نیاز کشور به این ماده غذایی را تأمین می‌کند./تسنیم

Share