سام سكوتي

ذائقه فرهنگی شهر را دریابید

ذائقه فرهنگی شهر را دریابید دین اسلام نظر منفی درباره موسیقی ندارد و همچنین شرایطی را برای موسیقی حلال و مجاز بر شمرده است که با رعایت آن اصول، موسیقی برای آرامش و تمتع توصیه می‌شود و از نظر پزشکی نیز در مواردی موسیقی درمانی برای برخی از بیماران تجویز می‌گردد. اما سرعت زندگی به […]

ذائقه فرهنگی شهر را دریابید

sokotiدین اسلام نظر منفی درباره موسیقی ندارد و همچنین شرایطی را برای موسیقی حلال و مجاز بر شمرده است که با رعایت آن اصول، موسیقی برای آرامش و تمتع توصیه می‌شود و از نظر پزشکی نیز در مواردی موسیقی درمانی برای برخی از بیماران تجویز می‌گردد.
اما سرعت زندگی به دلیل رشد بی‌سابقه تکنولوژیکی و خصوصا نوع و فرم موسیقی، ادوات و سازهای آن در سالیان اخیر، موجبات پیدایش سبک‌هایی از موسیقی شده است که چندان مطابق میل و سلیقه پدران ما نیست!
متأسفانه سرعت تغییر مدیران فرهنگی و ورود افراد غیرمتخصص و نا آشنا به حوزه فرهنگ در چند سال گذشته و همچنین سرعت زندگی که در حال سبقت گرفتن از نسل جوان است، دلایلی بر عدم درک نسل جوان و متولد شده پس از انقلاب از موسیقی معمول و امروزی شده است!
در هفته‌های اخیر دو مورد کنسرت موسیقی در شهرستان تالش تبلیغ شده‌اند که اولی برگزار شد و گزارش درگیری و خروج خواننده از برنامه مصوب و اعلام شده اداره کل ارشاد دل دلسوزان را به درد آورد و دومی با تلاش دلسوزان موسیقی و هنر و برخی از نهاد‌های فرهنگی- سیاسی خوشبختانه لغو شد.
شهرستان تالش یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان گیلان است که تمامی اقوام استان و حتی ساکنانی از استان‌های همجوار را دارد و غنای موسیقیایی آن که ترکیبی از تمامی این خرده فرهنگ‌ها است، موقعیت خاصی به این شهرستان داده است که متأسفانه از آن به درستی بهره برده نمی‌شود و بعضا فعالان فرهنگی به سراغ خوانندگان نه چندان سرشناس و مسئله داری می‌روند که نه با ذائقه هنری و فرهنگی مردم سازگاری دارند و نه با شرایط و جغرافیای- فرهنگی منطقه!
اینکه اداره کل ارشاد استان در صدور مجوز برای کنسرتی دقت لازم را نداشته است دلیلی بر درستی و برگزاری قطعی کنسرت نیست و مردم شهرستان نسبت به بی‌اخلاقی‌های فرهنگی سکوت نخواهند کرد و مهم‌تر آنکه اداره کل ارشاد و یا در صورت حق اظهار‌نظر، اداره ارشاد شهرستان، بهتر است در پذیرش هر خواننده و یا هنرمندی که درخواست مجوز می‌کند، دقت کند و سعی در تغییر ذائقه موسیقی جوانان شهر را نداشته باشد.
دلیل وجود ادارات شهرستانی این نیست که بگویند اداره کل مجوز داده است و ما هم مجبور به همکاری هستیم بلکه شما در منطقه، چشم و گوش مدیران استانی هستید تا هماهنگی‌های لازم و اطلاع رسانی دقیق از حساسیت‌های منطقه را به گوش تصمیم سازان فرا دست برسانید.
مردم شهرستان از عوامل لغو این کنسرت مسئله‌دار نهایت تشکر را دارند و از اداره ارشاد اسلامی نیز می‌خواهند در انتخاب عوامل اجرای برنامه‌های فرهنگی دقت بیشتری خرج دهند تا دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم.
کسی نمی‌گوید همه جوانان شهر به موسیقی محلی و سنتی گوش دهند بلکه هدف ما برقراری پلی میان سنت و مدرنیته و کم کردن فاصله فرهنگی نسل‌های متفاوت است که اگر روزی نسل‌های متفاوت همدیگر را درک نکنند، جای اجدادمان در خانه سالمندان ذهن جوانان ما خواهد بود و خودمان اولین قربانیان سیاست های غلط فرهنگی خود خواهیم بود.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share