مدیركل حفاظت محیط زيست گيلان خبرداد

دلیل تلفات گسترده ماهیان کفال طلایی خزر مشخص شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ردیابی پادگن بتا نودا ویروس عامل بیماری نکروز عصبی در ماهیان کفال طلایی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ردیابی پادگن بتا نودا ویروس عامل بیماری نکروز عصبی در ماهیان کفال طلایی خبر داد.

kafal-1 ماهی کفال طلایی یکی از گونه های اقتصادی دریای خزر است که در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۵ درصد صید سالیانه ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده است.

این گونه گرما دوست بوده و به صورت گروهی زندگی می کنند و در سراسر حوزه دریای خزر وجود دارند اما در سالهای اخیر تلفات گسترده ای در ماهیان کفال طلایی خزر اتفاق افتاده که موجب کاهش میزان صید سالیانه این ماهیان شده است.

محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درخصوص علت مرگ این ماهیان به خبرنگار ایسنا، گفت: یک ویروس دلیل تلفات گسترده ماهیان کفال طلایی خزر است.

وی اضافه کرد: نام این ویروس پادگن بتا نودا ویروس عامل بیماری نکروز عصبی در مقاطع میان بافتی ماهیان کفال طلایی است.

برجی با بیان اینکه این ویروس ماهیان کفال را تهدید می کند و این تهدید بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: نگرانی بیشتر ما این است که این ویروس به دیگر گونه های آبزیان نیز سرایت کند.

وی با اشاره به مطالعه ای که در ۶۰ عدد از ماهیان کفال طلایی به ظاهر سالم ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرمی صیده شده از دریای خزر انجام شده است، خاطرنشان کرد: این ویروس با روش های آسیب شناسی بافتی و آنتی بادی درخشان غیرمستقیم ردیابی شد.

وی ادامه داد: در بررسی های آسیب شناسی بافتی، نکروز و اکوئولاسیون گسترده در لایه مولکولار و گرانولار خارجی بخش خاکستری مغز میانی و عصب بینایی و همچنین در لایه نوکلئار داخلی و خارجی شبکیه چشم ماهیان مشاهده شد.

برجی با اشاره به اینکه آزمایش آنتی بادی درخشان غیرمستقیم حاکی از حضور آنتی ژن ویروسی در لایه مولکولار و گرانولار خارجی مغز و گسترش بافت های چشم و مغز بود، تصریح کرد: نتایج این بررسی نشان داده حداقل ۲۰ درصد از ماهیان مورد مطالعه حامل این ویروس هستند.

وی افزود: بخشی از ماهیان به ظاهر سالم عرضه شده در مراکز فروش که به مصرف انسانی نیز می رسند، آلوده به بتانودا ویروس عامل بیماری نکروز عصبی ویروسی ماهیان هستند.

وی گفت: تاکنون امکان بیماری زایی ویروس مذکور در انسان دیده نشده است.

جنس نودا ویروس متعلق به خانواده نوداویریده است که یک ویروس کوچک با ابعاد ۲۵ تا ۳۰ نانومتر و بدون پوشش است./ایسنا

Share