حمایت اعضای شورای اسلامی و شهرداری لاهیجان از از کتابخانه های عمومی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه هماهنگی در خصوص بررسی توسعه فضای مطالعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان با حضور اعضای انجمن این کتابخانه برگزار شد. به نقل روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، در این جلسه که با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،اعضای شورای اسلامی شهر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه هماهنگی در خصوص بررسی توسعه فضای مطالعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان با حضور اعضای انجمن این کتابخانه برگزار شد.
به نقل روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، در این جلسه که با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان، نماینده شهرداری و رئیس ارشاد این شهرستان برگزار شد، مرتضی اکبری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان موقعیت مناسب و دسترس پذیر بودن کتابخانه شهید باهنر لاهیجان را عامل مهمی در رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت این کتابخانه عنوان کرد.
1رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان با اشاره به مشکلات فراوان ناشی از عدم وجود فضای کافی مطالعه در شهرستان لاهیجان از قطع سهمیه کتاب در این کتابخانه به دلیل همین مشکل خبرداد و اظهار داشت: در صورت عدم تامین فضای کافی این کتابخانه با کمبود منابع روبرو خواهد شد و در مدت زمان کوتاهی بخشی از اعضای فعال خود را از دست خواهد داد.
وی همچنین در این جلسه ضمن قدردانی از شهرداران شهرستان لاهیجان، حمایت از کتابخانه های عمومی را عامل موثری در توسعه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در این شهرستان دانست.
در ادامه این جلسه هادی بادروح سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با قدردانی از مسئولین شهرستان لاهیجان در حمایت از فرهنگ مطالعه این امر را ناشی از نگاه و ریشه فرهنگی مردم لاهیجان ارزیابی کرد و اظهار داشت: حمایت از کتابخانه های عمومی به نوعی سرمایه گذاری در یکی از مهمترین بخشهای زیرساختی جامعه است که به گمان صاحبنظران این حوزه یک سرمایه گذاری پرسود برا ی ارتقای شاخصهای مختلف فرهنگ یک جامعه است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان حمایت از کتابخانه های عمومی در قالب احداث ، تعمیر و یا تجهیز این اماکن توصیف کرد و با اشاره به ورود خیرین گیلانی در این حوزه آن را مایه دلگرمی اهالی مطالعه و متولیان این امر دانست.
وی همچنین بار دیگر با اشاره به احداث کتابخانه های عمومی در سیاهکل و رستم آباد توسط خیرین از علاقمندان سرمایه گذاری در این بخش دعوت کرد با ورود به عرصه سازندگی کتابخانه ها در غنی سازی کتابخانه ها سهم بسزایی ایفا کنند.
بادروح همچنین تصریح کرد: اعتبارات عمرانی برای احداث و تکمیل کتابخانه های عمومی بسیار ناچیز و بصورت قطره چکانی توزیع می شود که این مشکلات در حوزه افزایش سرانه فضای مطالعه در استان گیلان را بیشتر کرده است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان توسعه کتابخانه های عمومی موجود در استان را از اولویتهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد و مساعدت دستگاههای اجرایی نظیر شهرداریها خواستار شد.
وی همچنین نقش شهرداریها برای ایجاد امکانات برای کتابخانه های عمومی را بسیار با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: شهرداریها می توانند از محل بدهی نیم درصدی خود به کتابخانه های عمومی در قالب کمک به توسعه فضای کتابخانه ها، ایجاد امکانات اعم از خرید تجهیزات و منابع کتابخانه ای بخش اعظمی از مشکلات در این حوزه را حل کنند.
بادروح ایجاد قرائت خانه های محله محور را فضاهای مناسبی برای تامین فضای مطالعه برای علاقمندان به مطالعه ارزیابی کرد و گفت: شهرداریها می توانند با اختصاص اماکنی در محله های مختلف شهر نسبت به ایجاد قرائت خانه های عمومی اقدام کنند که این امر در دراز مدت به رشد کتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد.
در ادامه این جلسه جواد تمیزکار نائب رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان از آمادگی اعضای شورای اسلامی لاهیجان برای تصویب طرحهای شهرداری رشت در حمایت از توسعه کتابخانه های عمومی خبرداد و گفت: حمایت از کتابخانه های عمومی جزو وظیفه ذاتی شوراهای اسلامی است و در این حوزه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم.
در ادامه این جلسه علیرضا خسروی گنجی نماینده شهرداری لاهیجان از آمادگی شهرداری لاهیجان برای توسعه فضای مطالعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان خبرداد و گفت: شهرداری لاهیجان در نظر دارد کلیه هزینه های مربوط به عملیات احداث فضای جدید این کتابخانه را برعهده بگیرد.
وی همچنین پرداخت بخشی از بدهی نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی را از دیگر برنامه های شهرداری لاهیجان عنوان کرد و از واریز مبلغ۱۵۰میلیون ریال بصورت ماهیانه به6 حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان خبرداد.
اختصاص زمین مناسب در پارک جانبازان شهر لاهیجان برای احداث کتابخانه عمومی و نیز استقرار سازه ایستگاه مطالعه کتاب در پایانه مسافری شهرستان لاهیجان ازر دیگر مصوبات این جلسه فوق العاده بود.
گفتنی است بازدید پروژه توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان پایان بخش جلسه هماهنگی توسعه این کتابخانه بود.

Share