مریم معصومی

جایگاه معلم در زبان و عمل

جایگاه معلم در زبان و عمل روز معلم در کشورهای مختلف جشن گرفته می شود و از حرمت معلمین و اهمیت اموزش و پرورش سخن ها سر داده می شود و کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست و هر ساله در هفته معلم مراسم ها ی زیادی بر پا می شود و مدارس […]

جایگاه معلم در زبان و عمل124532
روز معلم در کشورهای مختلف جشن گرفته می شود و از حرمت معلمین و اهمیت اموزش و پرورش سخن ها سر داده می شود و کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست و هر ساله در هفته معلم مراسم ها ی زیادی بر پا می شود و مدارس نیمه تعطیل می شوند البته در روزهای بخصوصی که جشن مدارس بر پا می شود و سخنرانی هایی هم در مورد مقام معلم صورت می گیرد.
اما در عمل حرمت لازم به معلم گذاشته نمی شود و بیشتر به صورت نمادین و کلیشه ای به این روز نگاه می شود، تصمیم سازان و قانون گذاران که هر دوره از مجلس شورای اسلامی را که نگاه می کنیم نمایندگان فرهنگی هم در میانشان کم نیستند در زمان قانون گذاری خیلی به این جایگاه نگاه اقتصادی و معیشتی ندارند و فرهنگیان همچنان از اقشار متوسط جامعه هستند در حالی که قرار است مدیران اینده کشور را پرورش دهند!
هنوز صحبت از پرداخت بدهی معوق فرهنگیان و بازنشگتگان می شود که اصلا زیبنده دستگاه عریض و طویل آموزش پرورش کشور نیست و اگر چه این دولت سعی در پرداخت دیون معوق را کرده است اما هنوز تا به صفر رساند نان راه درازی در پیش دارد.
با نگاهی به کشورهای توسعه یافته به سادگی می شود دید که مهمترین منبع سرمایه گذاری انها بر روی نیروی انسانی و مدیریت منابع انسانی است که عالی ترین نقش را در آن آموزش و پرورش دارد و در بودجه ان کشورهای سهم بخش اموزش به صورت چشمگیری بالاست. مقام معلم در حرف و عمل مورد احترام است و بحث معیشت معلمین همچون قضات و خلبانان که از مشاغل کلیدی بسیاری از جوامع محسوب می شوند در ردیف های اول قرار دارد.
متاسفانه در کشور ما هنوز هم معلمین دغدغه معیشت دارند و اگر در جمع فرهنگیان حضور پر رنگی داشته باشید می توانید لمس کنید که میزان افزایش حقوق و مقایسه ان با سایر دستکاه ها یکی از مکالمات با فراوانی بالا در میان این قشر است و امروز نیز که دولت تدبیر و امید مستقر شده است و یکی از شعارهای انتخاباتی اقای روحانی همین بحث معیشت فرهنگیان بوده است وزارت آموزش و پرورش روی آرامش ندیده است تا بتواند برنامه های خود را اجرا گند.
خوشبختانه پس از چند سال ازمون و خطا در بدنه آموزش و پرورش وزیر دولت تدبیر و امید از مدیران موفق و با سابقه آموزش و پرورش است که انتظار می رود تدبیری مناسب حال دولت اعتدالی در حال فرهنگیان بکند.

مریم معصومی (رضوانه)
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share