مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

ثبت ۱۰۳۰ اثر گیلان در حوزه های تاریخی،طبیعی و میراث معنوی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با حضور در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا از ثبت ۱۰۳۰ اثر در حوزه های مختلف طبیعی,تاریخی و میراث معنوی خبر داد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با حضور در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا از ثبت ۱۰۳۰ اثر در حوزه های مختلف طبیعی,تاریخی و میراث معنوی خبر داد.

alizade754مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی را یکی از دستاوردهای بشری دانست که نسل به نسل گشته و اکنون به دست ما رسیده است  خاطرنشان کرد:تا به امروز حدود ۱۷ هزار هنرمند صنایع دستی در استان گیلان شناسایی شده اند و برای بیش از ۶ هزار نفر نیز کارت شناسایی و بیمه صادر شده است.
علیزاده در ادامه افزود:در ۷ ماه تصدی اینجانب در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  تفاهم نامه هایی با سازمان معدن و تجارت و همچنین سازمان فنی و حرفه ای به امضا رسیده است و باتوجه به این تفاهمنامه ها از هنرمندان در مباحث آموزشی, فرآیند تولید و عرضه کمک خواهد شد و از آنها حمایت های لازم به عمل خواهد آمد.
وی ایجاد بازارچه های و کارگاه های صنایع دستی را در از دیگر برنامه های سازمان دانست و اظهار داشت:سازمان فنی و حرفه ای تاکنون ۱۶ نقطه را به عنوان کارگاه و محل عرضه ی صنایع دستی مشخص کرده است و در بیستم خرداد که به عنوان روز صنایع دستی نامگذاری شده از هنرمندانی که توانسته اند آثارشان را به ثبت برسانند و اقدامات خلاقانه ای در زمینه کابردی کردن صنایع دستی انجام داده اند تجلیل به عمل می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری بازاریابی صنایع دستی را از دیگر برنامه های مهم این سازمان دانست و خاطرنشان کرد:باید بازار هدف صنایع دستی استان گیلان مشخص شود و دیگر نباید خودمان را به برپایی نمایشگاه هایی که بعضا کلیشه ای شده است محدود کنیم و باید با یک دید بازتر اقدام به تاسیس بازارچه های مجازی صنایع دستی کنیم و باتوجه به رقابتی که در این زمینه با کشورهای همتراز با ایران وجود دارد تلاش ما باید بر این باشد که نفوذ خود را در کشورهای خارجی افزایش دهیم.بسیاری از کشورها با تنوع دهی به محصولات خود در تلاش هستند تا جایگاه ایران را تصاحب کنند.

وی در ادامه افزود:در استان گیلان حدود ۹۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که بعضی از آنها نیز در شرف فراموشی است و احیای این رشته ها با توجه به رسالتی که بر دوش سازمان نهاده شده است به امید خدا به انجام خواهیم رسانید.

رضا علیزاده با بیان اینکه تاکنون ۱۰۳۰ آثار در حوزه های مختلف به ثبت رسیده است افزود:برخی از این آثار بنا و محوطه های تاریخی هستند و بخشی نیز در حوزه ی میراث معنوی و میراث طبیعی به شمار می روند و در سال جدید گروه های کارشناسی سازمان در زمینه شناسایی آثار و ابنیه تاریخی در حال کار کارشناسی هستند و در حوزه ی میراث معنوی نیز در تلاش هستیم تا برخی از رویدادها و جشن ها و آئین ها را به ثبت برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه برخی از غذاهای محلی گیلان همانند گمج کباب به ثبت رسیده است, گفت: برخی از غذاهای دریای و کوهستانی ما می تواند به ثبت برسد.و پیش غذاهایی همانند زیتون پرورده یکی دیگر از غذاهایی است که می تواند به ثبت برسد.
عیلزاده در ادامه اظهار داشت:سه اثر طبیعی جنگل های هیرکانی قلعه رودخان,جنگلهای هیرکانی آستاراچای و غار آویشو تاکنون به ثبت رسیده است وبرخی دیگر از آثار پس از کارهای کارشناسی به ثبت خواهد رسید.

 

Share