مدیرعامل باشگاه سپیدرود

تکذیب خرید امتیاز داماش گیلان/به دنبال خرید امتیاز لیگ یک هستم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت با بیان اینکه اعتقاد داریم که شهر رشت ظرفیت داشتن دو تیم در سطح نخست فوتبال ایران را دارد و قرار نیست جای کسی را تنگ کنیم، گفت:خرید امتیاز باشگاه داماش را تکذیب می‌کنیم و به دنبال خرید امتیاز لیگ یک هستم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سپیدرود تیم ریشه دار شمال کشور پس از سالها دست و پا زدن در لیگ دسته دوم ایران، امسال در حالی بدترین روزهای زندگی ۵۰ساله‌اش را سپری می‌کرد به فراموش‌خانه لیگ دسته سوم سقوط کرد تا نه فقط هواداران پرشمارش در شمال را که تمام فوتبال دوستان حرفه ای کشور را در غم و حسرت فرو ببرد.

poormohsenاما درست در کمتر از ۲۴ ساعت تا این شکست جلسه هیئت مدیره این باشگاه برگزار شد و ناگهان بر روی خروجی خبرگزاری‌ها یک خبر جالب قرار گرفت: سپیدرود یا خرید امتیاز یک تیم لیگ دسته یکی دوباره به سطح بالای فوتبال ایران باز خواهد گشت.

از این رو با محمد پورمحسن مدیرعامل این باشگاه به گفتگو نشستیم تا نظراتش را در ارتباط با وضعیت حال و آینده این باشگاه قدیمی جویا شویم:

چه اتفاقی افتاد که سپیدرود سقوط کرد؟

سقوط تیمی هم چون سپیدرود که به همراه ملوان شناسنامه فوتبال گیلان است، ریشه در عدم سرمایه‌گذاری مناسب، مدیریت خلاق و مبتکر و بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی این باشگاه دارد و ارزیابی ها نشان می‌دهد که مدیران باشگاه در این حوزه، ضعف‌های اساسی  داشته اند.

فوتبال گیلان روزهای تلخ و شیرین، شکست‌ها و پیروزی‌های زیادی رابه خود دیده است، اما باید اذعان داشت که از این فراز و فرودها، کمتر درس گرفته شده است و نتیجه آنکه، فوتبال گیلان همچنان بر مدار توسعه نیافتگی دور می‌زند.

یعنی مشکلات مالی اصلی ترین دلیل سقوط بود؟

عمدتا دلیل تمامی ناکامی‌های فوتبال مشکلات مالی عنوان می‌شود، در حالی که توسعه نیافتگی فوتبال گیلان را بدون توجه به ضعف‌های تشکیلاتی، برنامه‌ریزی ومدیریتی آن نمی‌توان تحلیل کرد و مشکلات را تنها به مسائل مالی ربط داد.

به نظر می‌رسد طرح مشکلات مالی سرپوشی برای تمامی عقب ماندگی‌های مدیریتی و تشکیلاتی فوتبال گیلان ارزیابی می‌شود، البته وجود منابع مالی کافی و مشخص در زمینه پیشرفت هر برنامه ای یک اصل است، اما همه چیز نیست.

پس مشکل اصلی در کجاست؟

گیلان همواره در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشته اما در حال حاضر این موقعیت تضعیف شده است. توانایی‌ها و ظرفیت اجتماعی فوتبال گیلان بسیار زیاد است، اما بدون برنامه‌ریزی اصولی، امکان رشد و توسعه همه جانبه فوتبال گیلان فراهم نمی‌شود.

تشکیلات منسجم و کارآمدی در سطح تشکیلات فوتبال و باشگاه‌های استان دیده  نمی‌شود اما وقتی به شرایط فوتبال در استان هایی مثل اصفهان و تبریز توجه شود مشاهده می‌شود که باشگاه‌هایی چون سپاهان، ذوب آهن و تراکتورسازی با سازمانی زنده، پویا  و با نشاط فعالیت می‌کنند.

چه راهی وجود دارد تا یک بار و برای همیشه به این سقوط ها پایان داد؟

باید ریشه‌ای عمل شود و علاوه بر اداره کل ورزش و جوانان، دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی چون شورا، شهرداری، متخصصین علم مدیریت و ورزش و پیشکسوتان، به کمک تشکیلات  فوتبال گیلان بیایند.

وجود تشکیلات با ثبات و پویا و باشگاه‌های زنده و کارآمد، بار دیگر فوتبال گیلان را در عرصه ملی، مطرح خواهد کرد.

با این همه مشکلات چگونه تیمی مانند سپیدرود همچنان پابرجا مانده است؟

مسئله مهمی که در خصوص باشگاه باسابقه‌ای چون سپیدورد وجود دارد، این است که این باشگاه به رغم مشکلات ساختاری، لجستیکی، مدیریتی و دست به دست شدن های فراوان، محبوب‌ترین تیم مردمی رشت به شمار می‌رود و تنها با اتکا به اندوخته سرمایه اجتماعی خود توانسته است که تاکنون به حیات خود ادامه دهد.

همانگونه که سپیدرود در طول بیش از ۴۰ سال حیاتش فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر نهاد ولی طرفداران خون گرم و با تعصبش هیچ گاه تیم محبوبشان را تنها نگذاشتند.

چه برنامه‌هایی برای سپیدرود دارید؟

ما در مرحله نخست دست به ایجاد و توسعه ساختار اداری و اجرایی باشگاه خواهیم زد، چیزی که تقریبا در این باشگاه وجود ندارد، سپس تیم‌های پایه سپیدرود که در اصل همان شریان‌های حیاتی هر باشگاه هستند را ساماندهی می‌کنیم و اصلی‌ترین قسمت برنامه‌های ما یک هدف‌گذاری اصولی و با برنامه است که رساندن سپیدرود به لیگ برتر و قرار گرفتنش در جمع مدعیان فوتبال کشور خواهد بود.

شما از لیگ برتر صحبت می‌کنید، اما سپیدرود در حال حاضر به دسته سوم سقوط کرده است؟

این هیئت مدیره حدود دو ماه است مدیریت باشگاه را به دست گرفته در حالی که سپیدرود در وضعیت
بسیار بدی قرار داشت طی این مدت ما فقط تلاش کردیم که تیم حفظ شود انتظار صعود نداشتیم و با توجه به ساختار و پتانسل تیم پیش بینی می‌کردیم که تیم سقوط بکند ولی ما نیامده بودیم که متوقف بشویم.

هدف‌گذاری ما از روز نخست حضور در سطح اول فوتبال بود و البته دلایل سقوط تیم آن قدر روشن است که در بخشی از عرایضم توضیح دادم آن چه برای برای ما مهم است این که در گذشته نمانیم و با درس گرفتن از گذشته و آسیب شناسی درست و منطقی را آینده را پیدا کنیم.

این هدف را چگونه عملی می‌کنید؟

هواداران سپیدرود از درجا زدن و قرار گرفتن در قسمت‌های زیرین فوتبال ایران خسته شده‌اند، من با قاطعیت به شما می‌گویم بازگشت سپیدرود به لیگ برتر و دسته اول آرزوی همه فوتبال دوستان کشور است.

همانگونه که همه دوست دارند به جای تیم‌های بدون تماشاگر و نو بنیان در لیگ برتر تیم هایی مانند ابومسلم، آرارات، شاهین تهران و بوشهر، نساجی و نفت آبادان در لیگ برتر بازی کنند.

به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که اقدام به خرید امتیاز یک تیم لیگ یکی کرده و بیشتر از این آرزوی هواداران سپیدرود را برای رسیدن تیمشان در سطح بالای فوتبال ایران را طولانی نکنیم.

چگونه می‌خواهید خود را در این جایگاه حفظ و تثبیت کنید؟

با تدوین بودجه سالانه باشگاه بر اساس اصول علمی و واقعی و پشتیبانی فکری، علمی، مالی و فنی از باشگاه سپیدرود در هیئت مدیره و سطح استان توسط نخبگان. همچنین با تدوین و برنامه ریزی یک برنامه اجرایی و ایجاد درآمد پایدار برای باشگاه نیاز مالی سپیدرود را برای همیشه برطرف کنیم.

سیاست‌های کلی باشگاه در تیم‌داری چگونه است؟

ما اصل را بر بومی گرایی خواهیم گذاشت. چه در مدیریت و کادر فنی و چه در جذب بازیکنان. قصد داریم با استفاده از ظرفیت‌های درون استان و پرهیز از هزینه‌گرایی و جذب بازیکنان گران قیمت راه تازه‌ای از تیم‌داری را در کشور اجرا کنیم.
اینکه می‌گویم نه اینکه بخواهیم با تفکرات شووونیستی راه را بر جذب بازیکنانی از خارج از استان که در پست‌های گوناگون به آن نیاز داریم ببندیم. نه! هدف ما این است که اولویت بر بومی‌گرایی باشد، همانگونه که مکتب سپیدرود در این نیم قرن بوده و همیشه سپیدرود را به یک تیم بومی و بازیکن ساز می‌شناختند.

شایعه خرید داماش تا چقدر صحت دارد؟

ما به شدت خرید داماش را تکذیب می‌کنیم، از سقوط داماش به مانند همه شهروندان رشتی و گیلانی ناراحت هستیم و اعتقاد داریم که شهر رشت به مانند اهواز و تبریز و تهران و اصفهان ظرفیت داشتن حداقل دو تیم در سطح نخست فوتبال را دارد و باید کمک کرد تا فوتبال رشت با داشتن این تیم ها جان بگیرد.

بودن داماش جای کسی را تنگ نمی‌کند بلکه موجب افزایش رقابت در بین دو تیم خواهد شد، ما اولویت مان خرید یک امتیاز تیم لیگ یک در خارج از استان است. در این بین توافقاتی هم تا حدودی انجام گرفته است، اما اگر ببینیم کسی به داد داماش نمی رسد، در این شرایط آمادگی کمک به تیم داماش گیلان را هم داریم./تسنیم

Share