رییس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته هلال‌احمر

برخی فکر می‌کنند اگر از دیوار بالا برویم،انقلابی هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور اظهار کرد: شاید تنها سازمان امدادگری که مرز، حزب، جناح، حتی مذهب و دین و ملیت نمی‌شناسد و فقط و فقط در پی نجات انسان است، هلال‌احمر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور اظهار کرد: شاید تنها سازمان امدادگری که مرز، حزب، جناح، حتی مذهب و دین و ملیت نمی‌شناسد و فقط و فقط در پی نجات انسان است، هلال‌احمر است.

rrrrrrrحجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال‌احمر با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید، گفت: در قرآن خطاب خداوند مربوط به انسان است و در بسیاری از امور ویژگی‌های اعتقادی، عقیدتی، سیاسی، تمایلات شخصی، قومی و تعلقات مربوط به محیط جغرافیایی و … مطرح نیست.

وی با طرح این پرسش که “چرا انسان‌ها هلال‌احمر و حتی صلیب سرخ را دوست دارند”، افزود: وقتی انسان لباس و آرم هلال‌احمر را می‌بیند و چادر و بیمارستان و درمانگاه و ماشینی را می‌بیند که آرم هلال‌احمر را دارد احساس راحتی و امنیت می‌کند چون می‌داند در آن چادر و بیمارستان انسان‌هایی هستند که فقط به فکر نجات انسان هستند و این بسیار ارزشمند است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “حضور، وجود، لباس و پرچم هلال‌احمر برای مردم آرامش‌بخش است”، خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که هلال‌احمر ما قوی و با روحیه توانمند و آموزش دیده باشد.

روحانی افزود: وقتی حادثه‌ای به طور مثال در افغانستان، آفریقای مرکزی یا آمریکای لاتین اتفاق می‌افتد و امدادگران ما برای انجام عملیات امدادرسانی اقدام می‌کنند تا انسان‌های گرفتار را نجات دهند و مشخص می‌شود که از هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هستند، برای مردم ایران بسیار لذت‌بخش و غرورآفرین است.

وی در ادامه به پیشنهاد رئیس سازمان هلال‌احمر در همین مراسم مبنی بر اجازه دادن به امدادگران برای انجام برخی اقدامات درمانی ابتدایی نظیر گرفتن رگ از حادثه‌دیدگان در حین امدادرسانی،‌ گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، امدادگران می‌توانند به عنوان اولین افرادی که به حادثه‌دیدگان دسترسی دارند، کارهایی را که آموزش دیده‌اند و در آن حوزه تخصص دارند، انجام دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “با هلال‌احمر، بیشتر به دنیای اسلام وصل شدیم”، اظهار کرد: امروز تقویم طبیعی ما روی آسمان است و معمولاً مراسم دینی و اسلامی ما مثل ماه رجب و شعبان، رمضان و ایام حج با این هلال مشخص می‌شود و هلال در دنیای اسلام به سمبلی تبدیل شده است.

روحانی با اشاره به اینکه “اسلام تاکید می‌کند برای انجام هر کاری ابتدا فکر و مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید”، گفت: برای انجام کارها نباید از دیوار بالا برویم بلکه باید از در وارد شویم. در همین راستا وقتی می‌خواهیم قرآن را بفهمیم باید به بیان ائمه و اهل بیت(ع) توجه می‌کنیم؛ چراکه به عنوان دری است که ما را به خانه مفهوم آیات الهی هدایت می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه “برای انجام هر کاری باید راه و در اصلی آن را پیدا کنیم و از دیوار بالا نرویم”، افزود: در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم اما برخی فکر می‌کنند اگر از دیوار بالا برویم، فردی انقلابی هستیم و موجب می‌شود که سرعت عمل ما بالا رود و زودتر به هدف برسیم اما راه درست آن است که راه صحیح را بیاییم و درِ ورودی آن را بشناسیم و آن را درست باز کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امدادگران نیز باید از درِ درست وارد عمل شوند چون اگر بی‌حساب وارد شوند، آسیب می‌رسانند یعنی اگر به دقت عمل نکنند و راه درست را انتخاب نکنند، به انسان زنده‌ای که زیر آوار است صدمه می‌زنند پس عجله نابجا حرکتی ناصحیح است.

وی با اشاره به اینکه “جمعیت هلال احمر در دفاع مقدس نیز به خوبی انجام وظیفه کرده است”، یادآور شد:‌ در دوران دفاع مقدس آمبولانس‌ها، چادرها و افرادی را می‌دیدیم که با آرم هلال‌احمر در صحنه به مجروحان کمک می‌رساندند و به وظیفه خود عمل می‌کردند و آماری از شهدا و مجروحان و آزادگان این قشر داریم که نشان می‌دهد این جمعیت همواره پا به کار، ایثارگر، مخلص و یاری‌رسان بوده است.

روحانی با بیان اینکه “دولت هرچه در توان دارد به جمعیت هلال احمر کمک خواهد کرد”، در پاسخ به درخواست رئیس سازمان هلال احمر برای دریافت کمک جهت خریداری بالگرد، به شوخی گفت: چه هلی‌کوپتر، چه بالگرد و چه چرخبال، ما آماده هستیم که کمک کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: فکر می‌کنم زمان خوبی باشد تا نیازهای شما مرتفع شود چون اگر سازمان هلال احمر امکانات خوبی داشته باشد، به معنای داشتن امکانات برای مردم در روز حادثه است.

وی با اشاره به اینکه “گفته می‌شود هشت هزار پرسنل، ۴۳ هزار امدادگر و دو میلیون داوطلب در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مشغول هستند”، گفت: داوطلبان را باید هرچه بیشتر افزایش دهیم یعنی نیروهایی که آمادگی دارند آموزش ببینند باید مورد آموزش قرار گیرند و در این راستا از جوانان پرانرژی و با روحیه استفاده شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “دولت به جمعیت هلال احمر برای جذب داوطلبان بیشتر کمک خواهد کرد”، خطاب به حاضران افزود: اینکه جوانی مهارتی را یاد بگیرد برای او نشاط آور است و در روز حادثه نیز در کنار شما خواهد بود؛ البته باید توجه کنید که ارتباط‌تان با نیروهای داوطلب بیشتر شود و سازماندهی‌تان قوی باشد و در این ارتباط دائمی، آموزش‌های جدید را به آنها بدهید و توجه داشته باشید که کار جمعی باید تمرین شود.

روحانی همچنین اظهار کرد: سازمان هلال‌احمر باید گسترش یابد و نیروهای داوطلب آن به سه میلیون و حتی چهار میلیون برسد و دولت در این راستا امکانات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد. باید سازماندهی‌تان قوی، آموزشتان بیشتر و تماستان با داوطلبان دائمی باشد.

وی با اشاره به قرار داشتن در ایام ولادت امیرالمومنین(ع)، گفت: علی(ع) الگوی رسیدگی و تلاش برای نجات همه انسان‌ها، گرفتارها، فقرا و ایتام بودند و وقتی یک پیرمرد مسیحی را ناتوان کنار خیابان می‌بینند و دلیل عدم رسیدگی به او را مسیحی بودن آن فرد بازگو می‌کنند، می‌گویند این انسان در جوانی در این جامعه کار و خدمت کرده است و امروز که ناتوان شده است باید از او دستگیری شود پس علی(ع) به ما آموخته‌اند که به همه گرفتاران و فقرا فارغ از اعتقادات آنها باید توجه کنیم و امروز افتخار ما این است که پیرو راه علی(ع) باشیم چون علی (ع) ندای عدالت انسانیت و سرمشق انسان‌های آزاده بود./ایسنا

Share