برای نگارش پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه ایران ۱+۵ توافق شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهارمین دور از مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان در حالی وارد دومین روز خود شد که طرفین احتمالاً امروز نیز درباره چهارچوب متن پیش نویس توافق نامه نهایی به گفت و گو خواهند نشست. مذاکرات وین در راستای رسیدن به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهارمین دور از مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان در حالی وارد دومین روز خود شد که طرفین احتمالاً امروز نیز درباره چهارچوب متن پیش نویس توافق نامه نهایی به گفت و گو خواهند نشست.

مذاکرات وین در راستای رسیدن به راه حلی جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سرگرفته شد که اکنون پس گذر سه دور از این گفت‌وگوها برگزار شده، طرفین در دور چهارم این مذاکرات، درباره چهارچوب متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات به وجود آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به گفت و گو نشسته‌اند.

اگرچه دیدارهای ایران و ۱+۵ از دیروز صبح شروع شده است اما گفته می‌شود مهم‌ترین دیدار، نشست غروب روز گذشته محمدجواد ظریف با کاترین اشتون بوده است. بنابر اخبار غیررسمی در این دیدار که دو ساعت به طول انجامیده است، توافق برای نگارش پیش‌نویس اولیه صورت گرفته است. این در حالی است که مذاکره کنندگان ایرانی خاطرنشان کردند که حتی در صورت توافق برای نگارش پیش نویس، به معنای رسیدن به توافق نیست و این پیش نویس در صورت نگارش تنها قدم اولیه برای مذاکرات بعدی خواهد بود.

۱۳:۳۰: جلسه افتتاحیه روز دوم از چهارمین دور مذاکرات وین از ساعتی پیش با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعتی پیش آغاز شد. این جلسه در حالی برگزار می شود که قرار بود ظریف و اشنون شب گذشته نیز با هم دیدار کنند‬ ‫ولی این دیدار به منظور رایزنی های بیشتر میان هیئت ها به صبح امروز موکول شد.

۱۴:۳۰: برخلاف آب و هوای طوفانی وین، فضای مذاکرات آرام است. همچنین برخلاف دوره‌های پیشین مذاکرات، اطلاعات بسیار اندکی در اختیار خبرنگاران ایرانی قرار می‌گیرد و در مقابل برخی خبرنگاران رسانه‌های خارجیِ فارسی زبان که از صبح امروز در محل مذاکرات حضور نداشته‌اند اقدام به انتشار اخباری نامتناسب با واقعیات کرده و سعی در ایجاد یک فضای کاذب درباره روند مذاکرات دارند.

۱۴:۵۰: نشست دو جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سه ساعت و سی دقیقه به پایان رسید. مایکل مان سخنگوی اشتون بر روی صفحه اش در توئیتر اعلام کرده که مذاکرات بعدازظهر ادامه خواهد یافت.

۱۵:۰۰: نشریه آمریکایی یواس‌ای‌تودی در گزارشی اعلام کرد احتمال اینکه توافقنامه جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ موجب نارضایتی اعضای کنگره آمریکا نشود قابل توجه است و احتمالاً در صورت توافق نهایی نیز فشارهایی متوجه کاخ سفید وارد خواهد آمد. بر اساس گزارش این نشریه، علی‌رغم برخی اختلاف نظرهای طرفین گفت و گو، احتمالاً دولت اوباما حاضر به توافق با ایران برای حفظ بخشی از غنی سازی ایران خواهد شد که این مطلوب گروهی از اعضای کنگره آمریکا نیست.

برای نگارش پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه ایران 1+5 توافق شد

«مارک دوبوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که دولت اوباما را در خصوص موضوع تحریم‌ها مشاوره می‌دهد، گفت: ایران احتمالاً در پایان مذاکرات مقداری ظرفیت و قابلیت غنی‌سازی خود را حفظ خواهد کرد.

«جوفی جوزف» مدیر سابق عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که هرگونه توافق هسته‌ای، بازرسی و نظارت بر ایران را افزایش می‌دهد و شمار بازرسان در ایران و شمار مکان‌هایی که می‌توانند بروند نیز افزایش پیدا می‌کنند که تمامی اینها شانس دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

۱۵:۱۷: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در وین برای توافق جامع هسته ای پرداخت. به نوشته این نشریه در حالی که یک خوش بینی مفرط و غیر منطقی درباره کسب توافق نهایی ایجاد شده است شکاف بین دو گروه همچنان زیاد است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در هر دو کشور ایران و آمریکا گروه های قدرتمندی از برهم خوردن مذاکرات خوشحال خواهند شد، همچنین اسرائیل بر برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای ایران تاکید دارد. با این حال موانع اصلی موضوعات فنی و اجرایی است.

این موضوعات شامل طیفی از مسائلی است از جمله: حجم و وسعت برنامه هسته ای ایران که منحصرا صلح آمیز است؛ چگونگی  تضمین ایجاد شفافیت کامل و انجام بازرسی فراتر از کشورهای غیر هسته‌ای نظامی که غنی سازی انجام می دهند و چگونگی پرداختن به موضوع موشک ها که در برنامه اقدام مشترک به نحو بسیار جزیی بدان اشاره شده است. این نشریه در ادامه به تاسیسات فردو، تعداد سانتریفیوژها، ذخیره غنی شده ایران؛ بازرسی و نظارت و بحث موشک ها می پردازد و در عین حال تاکید می کند این اختلافات به معنای عدم دستیابی به توافق نیست و آنچه تاکنون به خصوص در ارتباط با ایران و آمریکا رخ داده را دستاورد بزرگی می خواند./تابناک

Share