فرمانده ناجا

با خودروسازان سر جان مردم سازش نمی کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس پلیس کشور با انتقاد از وضعیت موتورسیکلتها در کشور افزود: تعداد موتورسیکلت در کشور ما زیاد است و بی قانونی آنها به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. وقت آن است که این موضوع را معالجه کنیم زیرا قانونمند کردن موتورسواران ۱۰ سال زمان می خواهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس پلیس کشور با انتقاد از وضعیت موتورسیکلتها در کشور افزود: تعداد موتورسیکلت در کشور ما زیاد است و بی قانونی آنها به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. وقت آن است که این موضوع را معالجه کنیم زیرا قانونمند کردن موتورسواران ۱۰ سال زمان می خواهد.
 130303225750_police_640x360_bbc_nocreditسردار اسماعیل احمدی مقدم روز سه شنبه در پنجمین همایش ملی مدیریت ترافیک اظهار داشت: ۶ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه های تصادفات می شود و علاوه برخسارات مادی، تصادفات خسارات مالی بسیاری نیز دارد. نجات جان یک انسان بسیار مهم است و با توجه به اینکه سرعت توسعه کشور زیاد بود، شاهد افزایش ناگهانی تصادفات و تلفات بودیم.

وی ادامه داد: از سال ۷۸ تا ۸۳ سالانه تلفات رانندگی ۱۱.۳ درصد افزایش یافت که این آمار عدد بسیار بزرگی است و در صورتی که این روند ادامه پیدا می کرد در سال ۹۲ باید میزان تلفات رانندگی به بیش از ۶۰ هزار نفر می رسد. خوشبختانه از سال ۸۵ روند کنترل تصادفات و کاهش تلفات در دستور کار قرار گرفت و طی هشت سال میزان تلفات ۳۶ درصد کاهش یافت. این در حالی است که میزان سفر، تعداد خودروها و مصرف سوخت افزایش چشمگیری یافت.

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه دهه پیش رو به عنوان دهه ایمنی نامگذاری شده است، تاکید کرد: اگر طی دو سال آینده و تا پایان برنامه پنجم اهتمام ویژه ای داشته باشیم می توانیم در یک دهه رکورد ۵۰ درصدی تلفات را کسب کنیم.

احمدی مقدم ادامه داد: امروز می دانیم که باید روی چه موضوعی تمرکز کنیم و در صورت تمرکز چه نتیجه ای می گیریم. به عنوان مثال اگر ناوگان فرسوده از رده خارج و خودروی نیسان نیز دیگر تولید نشود، شاهد کاهش چند درصدی تلفات و بهبود وضعیت محیط زیست خواهیم بود.

 وی تاکید کرد: امروز علاوه بر عوامل سه گانه راه، انسان و وسایل نقلیه باید دو عامل مدیریت ترافیک و مدیریت پس از حادثه در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه احمدی نژاد رئیس جمهور سابق برای موضوع ترافیک و حوادث به این دلیل که مردم توقع داشتند، به صورت فردی تصمیم گیری و تلاش می کرد، گفت: اواخر دولت دوم احمدی نژاد سازمانی مستقل برای تصمیم گیری در این حوزه تشکیل شد که با مصوبه مجلس لغو شد. امروز ساختار منسجمی برای سیاست کلان و تامین منابع مدیریت حوادث ترافیکی نداریم.

وی ادامه داد: پیشنهادی در این باره به دکتر روحانی دادیم که با استفاده از راهکاری دو ساله بتوانیم برنامه های پیش بینی شده را محقق کنیم. به وی گفتیم جلسه ای با حضور تمام دستگاهها و به ریاست معاون اول هر ۶ ماه یک بار برگزار کنند. باید به دنبال ساختار قانونی برویم. همه دستگاههای متولی نیز باید در سطح راهبردی، راهبری و اجرایی حضور داشته باشند و با منابع شفاف و اهداف مشخص پس از طی زمان مورد نظر از آنها حساب کشی شود که چه اقداماتی را انجام داده اند.

احمدی مقدم با انتقاد از برخی دستگاهها افزود: متاسفانه برخی از دستگاهها در این حوزه اخلالگر شده اند و اگر پلیس کمی کوتاه بیاید می بینید که بلافاصله کیسه هوای خودروها و ترمز ضد قفل برچیده می شود. نیروی انتظامی تنها دستگاهی است که در این حوزه ها ایستادگی کرده است و دستگاههای دولتی به دنبال برگزاری جلسه با من هستند تا بگویند خودروهای پرسانحه مشکلی ندارد و ما در این مورد می گوییم که این مسائل عینی است و نیازی به آمار و تحلیل ندارد.

به گفته وی پلیس نمی تواند چشمش را روی واقعیت و جان مردم ببندد و با خودروسازان سازش کند.

رئیس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه یکی از جنایاتی که دشمن بر علیه مردم ما انجام داد موضوع تحریم ها بود، اظهار داشت: دشمن با تحریم کاری کرد که خودروسازان ما دستشان به  تکنولوژی نرسد و آنها در بخشی هم که تکنولوژی در اختیارشان است به بهانه تحریم، آن را انجام نمی دهند. باید در مجامع حقوقی در این باره شکایت کنیم. این در حالی است که مردم ما تصمیم خودشان را گرفته اند و علاوه بر ایستادگی، می خواهند راهشان را ادامه دهند.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه باید تلفات رانندگی تا پایان برنامه ششم از ۲۰ هزار نفر به زیر ۱۰ هزار نفر کاهش یابد، تاکید کرد: موضوع رسیدن به این آمارها کار سختی نیست و با کاهش سالانه ۱۲ درصد تلفات می توان به این موضوع دست یافت؛ البته مهمترین عاملی که ما در حوزه تصادفات در مورد آن غفلت می کنیم فرهنگ رانندگی است که با استمرار کارهای فرهنگی می توانیم در بلندمدت به اهدافمان برسیم. ضمن اینکه بازدارندگی قانون باید وجود داشته باشد و شدت عمل آن تشدید شود. در هیات دولت طرح افزایش جریمه های رانندگی مطرح شده است که فکر می کنیم با تصویب آن و اجرایش در سال جدید اقدام مهمی انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه خروج ناوگان فرسوده باید تسریع شود، افزود: سال قبل به دلیل جابه جایی دولت روند خروج ناوگان فرسوده افت شدیدی داشت اما طی دو سال می توانیم در این حوزه به برنامه برسیم. خروج خودروهای فرسوده درآمدزایی است چرا که موجب می شود میزان کشته ها و مصرف سوخت کاهش یافته و در حفظ محیط زیست نیز موثر باشد.

احمدی مقدم با انتقاد از اینکه وضعیت معاینه فنی در کشور بی سامان است، گفت: این حوزه بدون مسئول است و به صورت پراکنده فعال است. باید معاینه فنی تحت مدیریت واحد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مورد استاندارد خودروها نیز نباید پلیس را مذمت کنیم که چرا برای اجرای استانداردها سخت گیری می کند بلکه باید نسبت به کم کاری خودروسازان واکنش نشان داد.

رئیس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت موتورسیکلتها در کشور، افزود:  تعداد موتورسیکلت در کشور ما زیاد است و بی قانونی آنها به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. وقتش است که این موضوع را معالجه کنیم و به نظرم قانونمند کردن موتوروساران ۱۰ سال زمان می خواهد.

وی با اشاره به اینکه میزان تلفات ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار کم است، گفت: درست است که در یک تصادف اتوبوس ۴۰ انسان کشته می شوند و این بسیار تلخ است اما سهم ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در تلفات ۴ درصد است. در حال حاضر ۵۰ درصد ترددهای بین شهری را خودروهای شخصی با ۹۵ درصد تلفات و ۵۰ درصد دیگر ترددها را ناوگان حمل و نقل عمومی با ۵ درصد تلفات به خود اختصاص می دهد.

احمدی مقدم با بیان اینکه برای مدیریت صحنه تصادف متولی نداریم، افزود: هیچ کدام از نیروهای امدادی و خدماتی ما در صحنه تصادف دارای متولی نیستند و اگر خودرویی در جاده آتش بگیرد باید صبر کنیم تا آن به صورت کامل بسوزد و بعد خاکستر خودرو را منتقل کنیم. هنوز یک مسئول یا ساختاری که تکلیف را مشخص کند، نداریم.

رئیس پلیس کشور در پایان گفت: دیگر نمی توانیم وقوع تصادف را به گردن مردم بیندازیم چرا که خوشبختانه مردم بسیار با ما همراه هستند و ضعف از خودمان است که نتوانستیم مدیریت انجام دهیم .

مهر/

Share