بخشنامه دولت

ارزیابی عملکرد ۵۰دستگاه از صداوسیما تا کمیته امداد+سند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاههای اجرایی مکلفند با استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان، مدیریت و کارمندان، برنامه‌های سنجش و ارزیابی عملکرد و میزان بهره‌وری را در واحدهای خود به مورد اجرا گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاههای اجرایی مکلفند با استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان، مدیریت و کارمندان، برنامه‌های سنجش و ارزیابی عملکرد و میزان بهره‌وری را در واحدهای خود به مورد اجرا گذاشته و سازمان (مدیریت) مؤظف است استقرار نظام مدیریت عملکرد را در سطح کلیه دستگاههای اجرایی پیگیری و هر سال گزارشی از عملکرد دستگاههای اجرایی و ارزشیابی آنها را به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بر این اساس، هر ساله معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اقدام به صدور بخشنامه ای به استانداری های سراسر کشور کرده و ضمن اعلام ملاک ها و امتیازات مربوط به ارزشیابی های ادواری، لیستی از مجموعه ها و اداراتی که باید مورد ارزشیابی و سنجش قرار بگیرند مشخص می کند.

امسال نیز بر اساس بخشنامه جانشین نوبخت در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور به استانداری های سراسر کشور که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده است، مقرر شده گزارش عملکرد دستگاههای مذکور در تاریخ های اول آبان و ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۳ به این معاونت ارسال شود.

همچنین این بخشنامه تاکید کرده است که نتایج ارزیابی ها توسط کمیته مذکور در شورای عالی اداری مطرح شده و در جشنواره های ملی و استانی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و در عین حال، استانداران می توانند علاوه بر ۵۰ دستگاهی که در لیست ابلاغیه آمده، مواردی را نیز به تشخیص خود اضافه کنند.

در بخش امتیازات نیز مواردی چون واگذاری ده درصد خدمات قابل واگذاری به بخش خصوصی، توسعه خدمات قابل ارائه به دفاتر پیشخوان، توانمندسازی مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی، تنطیم برنامه ساماندهی نیروی انسانی، رعایت ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران و تحقق برنامه سبز ذکر شده است.


اما نکته جالب توجه در این ابلاغیه، لیست دستگاههایی است که باید از سوی استانداری مورد ارزیابی قرار بگیرند و اولین نام در این لیست، استانداری ها هستند که باید توسط خود استانداری ها مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند! همچنین دیگر اسامی جالب توجه در این لیست، اداره کل صدا و سیما، نیروی انتظامی، اداره کل ثبت اسناد و املاک، اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، مدیریت فرودگاهها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، پزشکی قانونی، تبلیغات اسلامی، حج و زیارت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که مشخص نیست چگونه دولت می خواهد بر این مراکز که اکثرا به نهادها و قوای دیگر نظام تعلق دارند ارزیابی جامعی انجام دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات و دستورات ابلاغی به این مراکز مذکور، ممکن است با شاخص های مد نظر دولت و استانداری ها همخوانی نداشته باشد باید دید چگونه می توان دستگاههای متعلق به دولت را با دیگر ادارات موجود در استانها مقایسه و ارزیابی کرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد همگان انتظار داشتند مواردی چون ارزیابی عملکرد بانکهای دولتی نیز بر اساس شاخص های موجود در این فهرست مورد تاکید دولت واقع می شد که ظاهرا نشانه ای از بررسی این موضوع در ابلاغیه مذکور وجود ندارد./صبحانه

Share