توسط نوجوان نخبه 15 ساله گیلانی

اختراع سیستم حذف آهن و منگنز اضافی از آب شرب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، این دستگاه در مجموع نسبت به دستگاه های موجود در بازار ارزان تر است و قیمتی حدود ۲۰۰ هزار تومان دارد؛ دستگاه هایی که در بازار موجودند توانایی حذف این مقدار آهن و منگنز بالا را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،امیررضا الله قلی پور در خصوص اختراع «سیستم حذف آهن و منگنز اضافی از آب شرب» اظهار کرد: متاسفانه برخی از نواحی کشور مثل قم، زاهدان و بخصوص برخی مناطق استان گیلان دارای آبی با آهن و منگنز بالا هستند و این مشکل سبب شده که مردم همنوع نتوانند از آب لوله کشی استفاده کنند.

30873

وی افزود: در صورت استفاده از این نوع آب در شستشو، لباس ها و سبزیجات رنگ زرد متمایل به قهوه ای پیدا خواهند کرد و همچنین چای طعم بدی به خود می گیرد.

این نوجوان نخبه ۱۵ ساله بیان کرد: پس از اطلاع از این مشکلات توانستم با ساخت دستگاهی به نام «سیستم حذف آهن و منگنز اضافی از آب شرب» که می تواند منگنز اضافی را که حدود ۹۸ درصد است، حذف کند و شاخص های بو، رنگ و طعم را تا حد استاندارد کاهش دهد.

الله قلی پور ادامه داد: در این دستگاه مواد به کار رفته نظیر سیلیس و کربن اکتیو را می توان بارها به روش های به ترتیب قرار دادن در آب نمک و آبجوش احیاء کرد و دوباره استفاده کرد.

وی با اشاره به مزایای این دستگاه گفت: این دستگاه در مجموع نسبت به دستگاه های موجود در بازار ارزان تر است و قیمتی حدود ۲۰۰ هزار تومان دارد؛ دستگاه هایی که در بازار موجودند توانایی حذف این مقدار آهن و منگنز بالا را ندارند.

این دانش آموز دوم دبیرستان تصریح کرد: این دستگاه به صورت قطعه قطعه طراحی شده است که قابلیت جداشدن را برای تعویض یا تعمیر در صورت وجود مشکل فراهم می کند؛ همچنین تنها انرژی مصرفی این دستگاه برق مصرفی توسط پمپ هواده که در آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرد، است لذا از نظر اقتصادی به صرفه است.

الله قلی پور گفت: مراحل تعویض فیلترها، و سایر مواد مصرفی به راحتی بدون تخصصی خاص انجام می گیرد؛ تمامی مراحل و عملکرد این دستگاه توسط پارک علم و فناوری گیلان تایید شده است، همچنین به دلیل قرار گرفتن در مراحل نهایی ثبت اختراع از افشای دقیق مراحل و مواد به کار گرفته در سیستم معذورم لذا از شما پوزش می طلبم.

وی یادآور شد: ایده این طرح از پنجم دبستان ذهنم را درگیر کرده بود ابتدا تصمیم گرفتم که با پوست نارگیل یا پوست موز، سیستم تصفیه آب را اجرایی کنم که پس از مراجعه به پارک علم و فناوری دریافتم این ایده ها قبلا توسط افرادی در فیلیپین و برزیل اجرایی شدند.

این دانش آموز دوم دبیرستان گفت: در جامعه فعلی ما خیلی جوانان با مشکل بیکاری مواجه اند لذا از همسن و سالانم می خواهم که درسشان را تا مدارج بالای علمی ادامه دهند، در آینده برای خانواده و کشور خود افتخار آفرین باشند.

لازم به ذکر است،‌ نمایشگاه علمی – پژوهشی دانش‌آموزان دبیرستان استعدادهای درخشان میرزاکوچک خان ۲ رشت روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۹۳ در دبیرستان مذکور برگزار می شود.

ایسنا/

Share