وزیر بهداشت خبر داد

آغاز طرح تحول سلامت ایران با کاهش ۲۷درصدی هزینه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیدحسن هاشمی در تشریح آغاز طرح سلامت کشور اظهار داشت: خوشبختانه همه بخصوص دولت در کنار مجلس کمک کردند تا منابع عمده‌ای برای حوزه سلامت تأمین شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات بیمارستان‌های دولتی کاهش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیدحسن هاشمی  در تشریح آغاز طرح سلامت کشور اظهار داشت: خوشبختانه همه بخصوص دولت در کنار مجلس کمک کردند تا منابع عمده‌ای برای حوزه سلامت تأمین شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات بیمارستان‌های دولتی کاهش یابد. بر این اساس قرار است در طرح تحول سلامت کشور افراد با مراجعه به بیمارستانهای دولتی فقط ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی را بپردازند و روستائیان، عشایر و همچنین افرادی تحت تکفل کمیته امداد و بهزیستی هستند فقط ۵ درصد هزینه درمانی را بپردازند.

139207010850171281215413

وی افزود: در گذشته مردم وقتی به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کردند جدا از اینکه باید ۱۰ درصد فرانشیز را پرداخت می‌کردند باید ملزومات پزشکی از جمله نخ بخیه، دمپایی، چاقوی جراحی، ملافه، تجهیزات قلبی و جراحی را از بیرون تهیه می‌کردند؛ بر این اساس آزمایشگاه‌هایی در اطراف بیمارستانها ایجاد شده بود و بیمار به بیرون بیمارستان ارجاع داده می‌شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین در طرح تحول سلامت در تلاش هستیم تا تمام خدمات تشخیصی در بیمارستانها صورت پذیرد البته یک روز و یا یک هفته نمی‌شود این کار را انجام داد بلکه باید بیمارستانها را توانمند کرد و مهمترین و سخت‌ترین کار ما همین است.

* آغاز زایمان طبیعی رایگان

هاشمی با اشاره به آغاز زایمان طبیعی رایگان در طرح تحول سلامت کشور عنوان کرد: در گذشته به دلایلی سزارین به جای زایمان طبیعی مورد تشویق قرار می‌گرفت ولی در تلاشیم تا بتوانیم در طرح تحول سلامت ۱۰ درصد شیوع سزارین را کاهش دهیم البته آمارهایی که در زمینه سزارین و یا زایمان طبیعی اعلام می‌شود بیشتر اسمی است بنابراین آمار ۵۴ درصد سزارین در کشور بیشتر از این آمار است ولی هنوز بیمارستانها آمادگی کامل را ندارند که بتوانند به تمام مراجعه‌کنندگان برای زایمان طبیعی خدمات ارائه دهند ولی امیدواریم در بخش‌های دولتی و خصوصی این روش تقویت شود.

وی ادامه داد: به هر حال در بخش‌های زایمان طبیعی همکارانی که در این مقوله فعالیت می‌کردند به دلیل تشویق سزارین و بی‌اطلاعی مردم فعالیت‌های آنان نیز برچیده شد؛ بر این اساس در روند کنونی سعی بر تشویق زایمان طبیعی است.

* جذب ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم

وزیر بهداشت در ادامه تشویق طرح تحول سلامت کشور به یکی از بسته‌های دیگر این طرح که بسیار نیز به آن علاقه‌مند بود اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از این بسته‌های طرح تحول سلامت که به آن نیز بسیار علاقه‌ داریم حمایت و تقویت مناطق محروم است که در این زمینه دولت نیز با پرداخت‌های مضاعف حمایت‌های لازم را انجام داده است به طوری که بتوانیم ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم جذب کنیم که البته در چند ماه ‌آینده این کار صورت می‌پذیرد.

* حمایت از بیماران صعب‌العلاج

هاشمی به حمایت دولت از بیماران صعب‌العلاج بخصوص افرادی که بر اثر بیماری به زیر خط فقر می‌روند اشاره کرد و گفت: در زمینه امدادهوایی نیز با توجه به حوادثی که در کشور وجود دارد اقدامات خوبی  صورت خواهد پذیرفت؛ بر این اساس چون در حال حاضر فقط یک بالگرد امداد هوایی داریم این بالگردها را به ۱۶ مرکز امدادهوایی افزایش می‌دهیم.

وی در ادامه به بحث بهداشت در حوزه سلامت نیز اشاره کرد و بیان داشت: حوزه بهداشت مهمترین کار ما است، زیرا یک واقعیتی که وجود دارد آن است که درمان خوب نیست چرا چون وقتی به پیشگیری توجه نمی‌کنیم دچار بیماری می‌شویم بنابراین کار اصلی ما باید در حوزه پیشگیری باشد. در گذشته نیز دولتها در این مقوله ناتوان بودند و تا مردم خودشان نخواهند کاری در این مقوله پیش نمی‌رود البته نقش دولتها در بدآموزی و یا خودمراقبتی مردم مهم است. به هر حال توجه به آب، غذا، روح و روان مردم با اقدامات دولت بسیار ارتباط دارد و این اقدامات است که باعث آرامش یا اضطراب مردم می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین مردم نیز باید خودشان مراقب سلامت خود باشند زیرا برخی دولتها مترقی را مشاهده می‌کنیم که با وجود سیستم‌های بهداشتی و درمانی پیشرفته به خاطر همین درمان و بیمه‌ها دولتهایشان تغییر می‌کند بنابراین دولتها و بیمه‌ها از پس هزینه‌های درمانی بر نمی‌آیند.

هاشمی تصریح کرد: بنابراین اگر نتوانیم بودجه‌ها و اعتباراتی که مجلس و دولت برایمان تخصیص داده است را درست اجرا نکنیم و یا سیستم ارجاع را محقق نکنیم و مردم بار دیگر به متخصصان مراجعه کنند و آنها نیز عکس و آزمایشات متعددی برای بیماران بنویسند ۲ سال آینده نیز مشاهده خواهیم کرد که در همین جایی که هستیم باقی می‌مانیم بنابراین بنده در یک فرصت دیگر به حوزه بهداشت خواهم پرداخت.

وی درباره اقدامات و کمک‌های مجلس نیز گفت: مجلس در این زمینه به ما بسیار کمک کرده است بخصوص در حوزه بهداشت در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر پوشش تقریبا کامل خانه‌های بهداشت را داریم ولی باید این پوشش را برای ۸.۵ میلیون حاشیه‌نشین شهرها کامل کنیم که هم‌اکنون هیچ مؤلفه‌های بهداشتی در این حاشیه‌ شهرها وجود ندارد بر این اساس باید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در این زمینه فعال‌تر شود.

وزیر بهداشت  ادامه داد: بنده یک نگرانی که در حال حاضر دارم آن است که شاید نتوانم توضیحات مبسوطی در بخش بهداشت بدهم بنابراین بیشترین توضیحاتم را در حوزه درمان خلاصه می‌کنم و در نظر داریم در این حوزه بر اساس اجرای طرح تحول سلامت کشور حداقل ۲۷ درصد پرداخت از جیب مردم را نسبت به سال ۹۲ در زمان بستری در بیمارستانهای دولتی کاهش دهیم.

هاشمی در ادامه پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تشریح طرح تحول سلامت کشور گفت: مردم نتایج مباحث پیشگیری در حوزه سلامت را در دراز مدت خواهند دید بنابراین خودشان نیز باید مراقب سلامتشان باشند. ما نیز از مردم طبق معمول انتظار صبوری و امیدواری را داریم، در عین حال از آنها می‌خواهیم در نظارتها نیز به ما کمک کنند بنابراین سامانه‌ای اعلام خواهد شد تا در کنار پاسخگویی مسئولان به بیماران این سامانه و یا شماره‌های دانشگاهی نیز وجود داشته باشد تا مردم در صورت هر نوع شکایتی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: به هر حال وقتی مردم بیمار می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، از آنها چیزی انتظار نداریم. ما نیز سعی می‌کنیم اقدامات خود را در حوزه سلامت به صورت صادقانه انجام دهیم بنابراین در حال حاضر بنده از عدم همکاری همکارانم در ۵۵۷ بیمارستان نگران نیستم بلکه بیشترین نگرانی‌ام توقعی است که در این مدت ایجاد شده است البته اتفاق میمونی رخ داده است و ما باید در حوزه سلامت از یک جایی شروع می‌کردیم ولی توقع‌ها خیلی بالا رفته است و مردم فکر نکنند از فردا یک اتفاق خارق‌العاده رخ خواهد داد بلکه روند تحول سلامت کشور تدریجی خواهد بود.

وزیر بهداشت درباره چگونگی حمایت مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت کشور نیز گفت: انصافا مجلس در موضوع بودجه سال ۹۳ سلامت خیلی کمک کرد. کمبود قانون هم نداریم مشکل قوانین گذشته است که کامل اجرا نشده است، مجلس طبق معمول به وظایف خود عمل می‌کند و کاستی‌ها و مشکلات سلامت را منعکس می‌کند ولی باید در شکل انعکاس به نوعی اقدام شود که همانطور که پرسش و سوال وجود داشته باشد حمایت، دلگرمی و جرأت‌بخشیدن به همکارانمان نیز دیده شود.

هاشمی ادامه داد: نمایندگان مجلس خودشان خیلی علاقه‌مند هستند که حوزه سلامت سامان پیدا کند. رئیس مجلس  و هیئت رئیسه مجلس نیز خیلی کمک کردند و تقاضا بر ادامه این حمایتها داریم.

وی در ادامه پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری آیا از ۱۵ اردیبهشت دیگر در حوزه سلامت مشکلی وجود نخواهد داشت، گفت: برای ساماندهی نظام سلامت مشکلات جدی داریم و اگر حل نشود این اقداما ما فقط مسکن خواهد بود؛ در حال حاضر سیاستهای کلی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است تا کارها به سمتی پیش رود تا رنج و گرفتاری مردم در حوزه سلامت کاهش یابد. به هر حال امروز شاهد برخی افرادی هستیم که هیچی ندارند و در اتفاقاتی پیش رو تصادف می‌کنند، دچار تومور می‌شوند یا بیماری خاص و صعب‌العلاج می‌گیرند از کجا باید این هزینه‌های درمان را بیاورند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بر این اساس سعی شده است در روند جدید ۹۰ درصد هزینه‌های داروهای بیماران صعب‌العلاج و داروهای بیماران خاص به صورت رایگان پرداخت شود و این در شرایطی است که در اوایل سال گذشته داروهایی با قیمت ۱۲ میلیون تومان در بازار وجود داشت که توانستیم هزینه‌های آن را به ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش دهیم؛ بنابراین یک خانواده فقط یک بیمه دارد ماهی هم ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد. بر این اساس اگر در زمان بیماری از این کمکها دریافت نکند به زیر خط فقر سقوط می‌کند. بنابراین باید ساختار مناسب بیمه‌ای تعریف شود.

هاشمی در ادامه پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه بر اساس بند ۷ سیاستهای کلی سلامت نظارت و سیاست‌گذاری به وزارت بهداشت موکول شده است، گفت: پس از سالها این بخش تعیین تکلیف شد. همیشه بین اعضای دولتها و مجلس در این مورد رودربایسی وجود داشت و آدرس‌های غلط داده می‌شد بنابراین بر اساس این بند تولیت به وزارت بهداشت واگذار شده است بنابراین همه دستگاه‌ها باید با وزارت بهداشت هماهنگ شوند البته زمان کافی نداریم. مجلس باید در این زمینه مطالبه کند تا این سیاستها که در اختیار مجمع تشخیص مصحلت نظام و شورای نگهبان است به خوبی اجرا شود و همه مصوبات با این سیاستها تطبیق داشته باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق هرچه زودتر سیاستهای کلی سلامت به همت مجلس و دولت نیاز داریم و آرزو داریم این اتفاق زودتر رخ دهد بنابراین تصمیمات هر سازمان و وزارتخانه‌ای باید پیوست سلامت داشته باشد؛ مثلا امروز مشاهده می‌کنیم اتوبانی در کشور ساخته می‌شود که پایگاه اورژانس ندارد یا آسمان‌خراشی ساخته می‌شود که در مجاورت و اطراف آن درمانگاه و مرکز بهداشتی وجود ندارد و یا در نهایت درباره سموم میوه و بخش محصولات غلات باید دقت لازم صورت پذیرد و حتی برای تبلیغات محصولات غذایی نیز پیوست سلامت ایجاد شود تا انشاءالله این سیاستها در نوشته باقی نماند زیرا شرعا و اخلاقا باید همه برای اجرای این سیاستها به میدان بیایند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت برای تحقق سیاستهای کلی سلامت اقدامات لازم را شروع کرده است گفت: ما در این مدت کمبودهای قانونی که در طول این سالها وجود داشت شناسایی کردیم که در کجا نیاز به قانون و یا آیین‌نامه داریم و یا چه کارهایی را می‌توانیم از همین امروز شروع کنیم و برای این هماهنگی کارگروه‌هایی تشکیل دادیم که امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه دومین جلسه این کارگروه که ۵۰ مأموریت و برنامه را بر عهده دارند برگزار می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: سیاستهای کلی سلامت مترقی‌ترین سیاست‌های سلامت به حساب می‌آید که چند سال برای تهیه آن زمان صرف شده است ولی چون این سیاستها کلی است باید به صورت قانون و آیین‌نامه درآیند بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که بین ۳ تا ۶ ماه این مفاد تدوین شود تا با همت مجلس و دولت به مرحله عملیاتی برسد.

وی در تشریح حضور نمایندگان مجلس در کارگروه‌های اجرای سیاستهای کلی سلامت عنوان کرد: در این کارگروه‌ها نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارتخانه‌ها و حتی صداوسیما و رسانه‌ها و در نهایت نمایندگان بیمه‌ها عضو و حضور دارند.

وزیر بهداشت درباره میزان و تأثیر رسانه‌های برای تحقق بهتر طرح تحول سلامت کشور عنوان کرد: خارج از تمام تعارفها باید عنوان کنم که تا به همین امروز رسانه‌ها به ما کمک کردند؛ البته اشکالات ما را نیز به رخ مردم کشیدند و تذکر دادند ولی نقش حمایتی داشتند و به نوعی بعد از خدا رسانه‌ها به ما کمک کردند.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین کمکی که رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند آن است که صبوری به خرج بدهند و با شروع طرح تحول سلامت سراغ این و آن نروند. به هر حال ما با زیرساختی مواجه هستیم که مناسب نیست و هماهنگی لازم را ندارد البته همکاران بنده به خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند ولی نباید کارهایی صورت پذیرد که باعث بی‌اعتمادی مردم و کارگزاران نظام شود زیرا سلامت فقط مربوط به یک وزارتخانه و دولت نیست بلکه کلیت نظام کشور را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، مراجع و نمایندگان مجلس انتظار دارند قدم‌های خوبی در زمینه طرح تحول سلامت کشور برداشته شود رسانه‌ها نیز به ما کمک کنند، اشکالات را به ما گوشزد کنند. آنجایی که لازم است تذکر دهند ولی در چند هفته نخست بخصوص در استانها که می‌دانم و بسیار نیز روشن است در برخی از استانها جلو هستیم و در برخی استانها این روند اینگونه نیست ملاحظات لازم را داشته باشند بنابراین همراهی رسانه‌ها به ما خیلی می‌تواند کمک کند زیرا مردم بسیار امیدوار هستند با اجرای طرح تحول سلامت رنج بیماری آنان کاهش یابد.

وزیر بهداشت در ادامه پاسخ به پرسشی درباره نظارتها بر اجرای طرح تحول سلامت کشور گفت: سیستم‌های نظارتی در همه وزارتخانه‌ها وجود دارد که در بخش بهداشت و درمان نیز این مسئله صدق می‌کند برای این طرح نیز یک بسته نظارتی ستادی در تهران ایجاد شده است و در استانها و شهرستانها نیز چنین بسته نظارتی ایجاد خواهد شد. در عین حال خود مردم نیز یک سیستم نظارتی خواهند بود.

هاشمی ادامه داد: یک سیستم نظارتی ویژه نیز در وزارت بهداشت برای رؤسای بیمارستانها داریم که با اعزام بیمار مجازی و بررسی اشکالات در بخش‌های مختلف می‌توانم به طور مستقیم این گزارشها را دریافت کنم. همچنین یک بخش بازرسی و شکایت نیز در معاونت درمان وجود دارد که به همراه بخش بازرسی و شکایت دانشگاه‌ها برای نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت کشور اقدام می‌شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس با این نظارتها اشکالات مشاهده خواهد شد و همکاران ما نیز ۲۴ ساعته پاسخگو خواهند بود تا در صورت لازم اصلاحات مربوطه انجام شود البته این را باید در نظر داشت که یک بخشی از نظارتهای مهم نیز خود مردم هستند. بر این اساس سامانه‌ای به مردم معرفی خواهد شد که البته چون همینک مطمئن نیستم که این سامانه آمادگی لازم را دارد آن را اعلام نمی‌کنم. همچنین در دانشگاه‌ها نیز برای نظارتها شماره‌ای اعلام می‌شود تا اشکالات گزارش شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئولان بیمه‌ها و بیمارستانها نیز ناظر بر اجرای این طرح تحول سلامت خواهند بود ولی در صورتی که پاسخگویی لازم را مردم مشاهده نکردند می‌توانند با شماره‌هایی که اعلام خواهد شد گزارشات خود را در قالب شکایات اعلام کنند که بر این اساس در گذشته نیز شماره ۱۴۹۰ برای این کار تعیین شده بود که بر این اساس شماره جدید ۱۵۹۰ نیز برای این مقوله اعلام می‌شود.

هاشمی در تشریح چگونگی بازرسی بر اجرای طرح تحول سلامت کشور که از روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه به اجرا در می‌آید، عنوان کرد: این وظیفه ما است که سرکشی کنیم و به همکارانمان خداقوت بگوییم، این نظارتها از قبل نیز بود ولی برای این طرح کشور را به ۱۰ قطب تقسیم کرده‌ایم و از این به بعد کار ما فقط سرکشی است البته ۲ تا ۳ ماه سختی در این روند وجود دارد.

وی در توصیه و پیامی به همکاران خود در حوزه سلامت برای آغاز طرح تحول سلامت کشور نیز بیان داشت: همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند. بنده ممنون آنها هستم. الان یک فرصت خوبی ایجاد شده است و ما باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم ما باید هم ساختار را تغییر دهیم و هم رضایتمندی را افزایش دهیم بنابراین وقتی مردم به ما مراجعه می‌کنند باید احترام، محبت و دستگیری لازم را از ما ببینند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنده از دین این را فهمیده‌ام که هیچ عبادتی بالاتر از دستگیری از مستمندان نیست زیرا خداوند در قلب آنها حضور دارد و اگر آنها دعایی کنند زندگی، دنیا و آخرت آدمی زیر و رو می‌شود بنابراین همکارانمان باید در رفتار و کردارشان مراقب و دلسوز مجموعه باشند و از امکانات نیز درست استفاده کنند بنابراین رفتار پزشکان، پیراپزشکان، کارکنان و حتی پرسنل خدماتی بسیار مؤثر است و به چشم مردم می‌آید.

هاشمی افزود: مدیران و همکارنمان نیز باید فعالیتشان مضاعف شود و فقط به عنوان یک کارمند انجام وظیفه نکنند؛ بنابراین صبح و شب سرکشی کنند. به هر حال زندگی آدمی ۸۰ تا ۱۰۰ برگ زندگی بیشتر ندارد و امیدوارم سال دیگر وقتی این ورق را پس می‌زنیم از عمر گذشته‌مان راضی باشیم.

وی ادامه داد: مردم ما مستحق محبت هستند و این کار (طرح تحول سلامت کشور) بسیار ثواب دارد البته اولش خیلی مشکل است حرف، حدیث و فشار روی مدیران وجود دارد ولی در سالم‌سازی بیمارستانها خیلی کمک خواهد کرد و اگر بتوانیم این قدم را درست برداریم می‌توانیم مورد حمایت بیشتر دولت و سیاست‌گذاران قرار گیریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خواسته رئیس‌جمهور و هیئت وزیران نیز ارتقای حوزه سلامت است. بر این اساس با وجود آنکه هر کدام از وزرا نیز درخواستها و مطالباتی دارند ولی دولت تشخیص داد در حوزه سلامت بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا بهداشت و سلامت کشور ارتقا یابد.

تسنیم/

Share