در موج جمعیت و شور نوای موسیقی گیل و تالش؛

گردهمایی و دیدارعیدانه گیلانیان مقیم تهران برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گردهمایی و دیدار عیدانه گیلانیان مقیم تهران؛ همزمان با آغاز سال جدید و در ادامه سلسله برنامه‌های همگرایی توسعه گیلان با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، مسئولین استان، دانشجویان، دانشگاهیان و دانش آموختگان و خیل عظیمی از گیلانی های مقیم تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گردهمایی و دیدار عیدانه گیلانیان مقیم تهران؛ همزمان با آغاز سال جدید و در ادامه سلسله برنامه‌های همگرایی توسعه گیلان، در سالی که مزین به شعار “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری گردیده است؛ با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، مسئولین استان، دانشجویان، دانشگاهیان و دانش آموختگان و خیل عظیمی از گیلانی های مقیم تهران در روز دوشنبه ۲۵ فروردین سالجاری از ساعت ۴ الی ۷ بعد از ظهر در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد. در طول برگزاری مراسم تالار ایوان شمس مملو از جمعیتی بود که مشتاق اقتصاد، فرهنگ و توسعه گیلان بودند.

09به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی این همایش؛ در ابتدای برنامه بهرام کاوکار از مدیران گیلانی شهرداری تهران ضمن خیر مقدم به حاضرین بر لزوم همگرایی بیشتر اندیشه ها تاکید نمود. در ادامه نیز حضرت آیت اله مصطفی حائری فومنی از نمایندگان ادوار مجلس به نمایندگی از مجمع توسعه گیلان طی سخنانی با اشاره به دلاوریهای مردم گیلان در اعصار مختلف، گفت: در زمانی که گیلان و کشور، مرکز تاخت و تازهای بیگانگان بود و از یک سو روس و از طرف دیگر انگلیس و دیگر کشورهای بیگانه، این کشور را مورد هجوم خود قرار داده بودند، میرزا کوچک جنگلی ندای آزادی خواهی سر داد و آمده بود تا ایران را آزاد کند و حکومت مستقلی را تشکیل دهد. وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی مردم گیلان و همچنین توانمندیهای این استان، تصریح کرد: امروز ما نیاز داریم که یک دستی بلند شود و عامل وحدت باشد و مجموعه همگرایی را فریاد بزند و اگر چنین گامی برداشته شود، مردم گیلان همچون جوانان گیلان که به میرزا کوچک دست بیعت دادند، همان منش را تکرار می کنند و برای همگرایی و توسعه گیلان همه هم قسم خواهند شد.

در ادامه مراسم، اسدپور لاکه مجری برنامه که از اعضای خانه گیلان می باشند، از گروه هنری تالش دعوت به اجرای برنامه نمود که در این هنگام سالنِ مملو از جمعیت با صدای سازِ سورنای تالش به وجد آمد. این گروه هنری در ابتدا، برنامه ی آیینی رقص خرمن را به زیبایی اجرا نمود. ولی قنبرزاده سرپرست این گروه در حین اجرای برنامه طی سخنانی به تشریح این برنامه آیینی پرداخت و گفت: مراسم جشن خرمن یا رقص خرمن یکی از جشن های آیینی گیلان وتالش است که ریشه در کار و تلاش مردمان گیلان دارد. وی خاطرنشان کرد: برای شالیکاری در گیلان ابتدا دست به دعا برده و طلب آب و باران می کنند، چرا که همانگونه که کشاورزی و برنجکاری به آفتاب نیاز دارد، به آب هم محتاج است. سپس مراحل کاشت، داشت و برداشت انجام می شود و در پی آن به خاطر برداشت محصول، کشاورزان به خاطر برکتی که به آنها عطاء شده، شاکر خداوند می شوند. پس از جشن خرمن، جهانگیر حاجی پور خواننده موسیقی محلی تالش با نوای سورنا به اجرای برنامه پرداخت که با کف زدن های ممتد و عاشقانه حضار به زیبایی سحر انگیزی اجرا شد.

دکتر فرزام صابر، عضو هیأت علمی دانشگاه‌های تهران و عضو شورای مرکزی کانون گیلداد (کانون دانشگاهیان و دانش آموختگان گیلانی دانشگاه‌های تهران)، در ادامه طی سخنانی با اشاره به همایش قبلی این کانون تحت عنوان “همگرایی توسعه گیلان” در مهر ماه سال ۹۲ با پیام ارزشمند حضرت آیت‌اله قربانی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه رشت برگزار گردیده بود، به ضرورت همگرایی بین تشکلهای مختلف گیلانی جهت ایجاد سینرژی، تهیه و ارایه طرحهای کاربردی توسعه محور با حضور همه تشکلهای گیلانی و ارایه نقطه نظرات به مجموعه مدیران کشوری و استان پرداخت و اعلام نمود: دبیرخانه‌ایی جهت ایجاد ساز و کار و پیشبرد این موضوع در گیلداد تشکیل گردیده است که بزودی شاهد برگزاری جلسات هماهنگی بین تشکلها خواهیم بود.

در بخش بعدی مراسم دکتر حسن تامینی رییس مجمع نمایندگان گیلان با به اشاره به شکوه و جمعیت همایش، این مراسم را نوید بخش سال خوبی برای همگرایی بیشتر گیلانیان برشمرد و گفت: گردهمایی عظیم امروز محصول زحماتی است که از گذشته تاکنون همه دلسوختگان گیلانی برای آبادی و توسعه این سرزمین کشیده اند. وی اظهار امیدواری کرد: امسال گیلانی ها را بیشتر با همدیگر ببینیم و کارها را در حوزه های تخصصی انجام دهیم. رییس مجمع نمایندگان گیلان در ادامه با اشاره به مشکلات گیلانیان مقیم تهران گفت: متاسفانه هنوز نه مجمع نمایندگان گیلان و نه گیلانی های مقیم مرکز، ساختمانی در تهران ندارند و همه گیلانی‌ها باید دست در دست هم دهیم و جایگاهی را به نام گیلان و گیلانی‌ها در تهران ثبت و راه اندازی کنیم.

استاندارگیلان سخنران بعدی گردهمایی بود که با اظهار خرسندی از حضور جمعیت و تشکر از دست اندرکاران برنامه، به لزوم در کنار هم بودن گیلانی ها تاکید کرد و افزود: از سالهای گذشته تا به امروز مجامع و جمعیت های متعددی در تهران تأسیس شده و گام هایی را برای گیلان برداشته اند اما هرگز این مهم بصورت جمعی فراگیر درنیامده تا مجموعه منسجم از همه گیلانی های مقیم تهران باشد اما با توجه به پویایی جمع حاضر امید آن داریم که شاهد یک همگرایی و انسجام عمومی در آینده بین همه گیلانیان باشیم. دکتر محمد علی نجفی با بیان اینکه در مدت کوتاهی که در خدمت گیلان هستیم، بسیار علاقمندیم که امکانات ارزشمندی را برای گیلانیهای مرکز فراهم کنیم، یادآور شد: ما نیاز به مساعدت، کمک و همیاری همه گیلانیان داریم و باید این مهم را از شعار به عمل تبدیل کنیم. وی با اشاره به مشکلات موجود در استان گیلان؛ افزود: استان ما علیرغم سرسبزی، زیبایی، مردمان مهربان، فرهنگ غنی و تاریخ کهنی که دارد اما پر از مشکل است و ما در فقر مقام های برتر کشور را داریم و در بحث بیکاری جزو پنج استان اول هستیم. استاندار گیلان خاطر نشان کرد: استان گیلان در بخش های کشاورزی، صنعت و تجارت و گردشگری می تواند حرف برای گفتن داشته باشد، و قطعاً هم اینگونه است اما کمتر از این مزیت ها بهره جسته است. وی اضافه کرد: همه مسئولین در ادوار مختلف خدمت کرده اند اما شاید بخشی از تنگناها در این است که با هم نبوده ایم. استاندار گیلان با بیان اینکه باید همه دست به دست هم بدهیم تا گیلان را به جایگاه واقعی خود برسانیم، افزود: گیلان سرزمین فرصت هاست و امروز این فرصت هم فراهم است و باید در آینده نزدیک با کمک همه بخش ها به جایگاه واقعی استان دست یابیم و گیلان را یک استان توسعه یافته ببینیم.

در ادامه بمنظور گرامی داشتن یاد و خاطره شاعر شهیر گیلان، مرحوم شیون فومنی، از فرزند ایشان حامد فومنی جهت شعرخوانی دعوت گردید که ایشان در ابتدا با یاد بردن از شیون به عنوان یک شاعر مردمی و ملی، انتظار مردم ادب دوست از مسوولین را جهت تاسیس بنیاد شیون مطرح کردند و در ادامه نیز غزلی از اشعار گیلکی شیون قرائت نمودند.

اختتامیه این همایش با قرائت بیانیه‌ایی در یازده بند درخصوص ضرورت همگرایی تشکل‌های گیلانی در راستای شعار امسال مقام معظم رهبری با عنوان “اقتصاد و فرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی” از سوی مهندس مصطفی طاعتی عضو شورای مرکزی کانون گیلداد (کانون دانشگاهیان و دانش آموختگان گیلانی دانشگاه‌های تهران)، قرائت گردید.

مهندس طاعتی در بیانیه اختتامیه بر لزوم همگرایی تشکل‌های گیلانی به منظور شکوفایی استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی استان و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین‌المللی متناسب با اهداف مصرح در اسناد بالادستی توسعه کشور تأکید نمود.

بخش پایانی همایش نیز با اجرای بی نظیر استاد ناصر وحدتی، از اساتید برجسته موسیقی فولکلورگیلان همراه بود که با نوای سحر انگیز موسیقی گیلکی، رعنای خاصی به این گردهمایی بخشید.

حسن اسدنیا مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی همایش، در بخش پایانی این گردهمایی از حضور همه مدعوین و مسئولین و مردم قدردانی کرد و یاد آورشد: در جهت همگرایی همه اقوام گیلانی از گیل تا تالش و دیلم و همه سلیقه ها و عقاید، برنامه های مختلفی در سال جاری، چه در تهران و چه در گیلان، برگزار خواهد شد و همه این برنامه ها در راستای تحقق شعار همگرایی است و امید آن داریم این همگرایی سبب توسعه و پیشرفت گیلان و گیلانی شود.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share