از بحث در خصوص رفع حصر تا مذاکرات هسته ای

چه کسانی در تعطیلات نوروز با دکتر زیباکلام در رشت دیدار کردند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر صادق زیباکلام برای تعطیلات نوروز به همراه خانواده به استان سرسبز گیلان و شهر رشت سفر کردند و در مجتمع تفریحی ساحل مروارید خزر سکنی گزیدند.اصلاح طلبان گیلان نیز از فرصت حضور زیباکلام در رشت استفاده کردند و با ایشان دیدارهای جمعی و جداگانه ای داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر صادق زیباکلام برای تعطیلات نوروز به همراه خانواده به استان سرسبز گیلان و شهر رشت سفر کردند و در مجتمع تفریحی ساحل مروارید خزر سکنی گزیدند.اصلاح طلبان گیلان نیز از فرصت  حضور زیباکلام در رشت استفاده کردند و با ایشان دیدارهای جمعی و جداگانه ای داشتند.
zibakalamازجمله افراد شاخصی که در این دیدارها حضور داشتند می توان به دکتر احمد رمضانپورنرگسی ، نماینده ادوار مردم رشت در مجلس ، مهندس عبدالغفار شجاع(مشاور معاون برنامه ریزی رئیس جمهور) ، دکتر ملک اخلاق(رئیس مرکز آموزش دولتی کشور) ، دکتر صالح ، مهندس ربانی ، دکتر سهیلا مدارایی ، دکتر ورسه ای ،دکتر کیوان محمدی(دبیر حزب اعتدال و توسعه گیلان), اسحاق راستی و تعدادی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب اشاره کرد.
وی در این دیدارها سخنان قابل تاملی زد.

 به نقل از عصر تدبیر وی در خصوص رفع حصر گفت:

“رفع حصر به یک معضل جدی نه برای دولت روحانی بلکه برای حاکمیت تبدیل شده است و در ۴ سال پیشین هر آنچه می توانستند و از هر بلندگویی که در اختیار داشتند علیه موسوی و کروبی گفتند . حاصل آن این شد که از بین ۵۰ میلین شرکت کننده در انتخابات اخیر تنها ۴ میلیون نفر به آقای جلیلی رای دادند و اگر قبول کنیم که همه آن ۴ میلین نفر معتقد به روایت فتنه بودند کمتر از ۱۰% رای دهندگان می شود و این به آن معناست که اکثریت قابل توجهی موسوی و کروبی را گناهکار نمی دانند.
زیباکلام ادامه داد :اگرچه قرار بود رفع حصر در یک مناسبت مذهبی روی دهد اما مساله این بود که نمی دانستند با این گفتمان ۴ ساله چه کنند و مساله زندانیان سیاسی که به بهانه فتنه سالها به حبس محکوم شدند را چگونه توجیه کنند ؟این در حالی است که هزینه حصر روز به روز در حال افزایش است .دیدار خانم اشتون با تعدادی از فعالان زن در سفر به تهران نشان می دهد که موضوع حقوق بشر مورد توجه جدی توسط جهانیان است.”

موضع زیباکلام در خصوص موضوع هسته ای نیز قابل توجه و در نوع خود جالب است:

” وی با تاکید بر اینکه مساله هسته ای منافع ملی ما را شخم زده است ادامه داد: به طور مثال به پارس جنوبی حوزه مشترک نفتی میان ایران و قطر توجه کنید . قطر دو میلیون نفری سال گذشته از همین حوزه ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز بهره برداری نموده و فروخته است ما فقط چیزی نزدیک به ۵۰ میلیارد متر مکعب برداشت نموده ایم .اگر نرخ متداول هر هزار متر مکعب گاز ۴۰۰ دلار باشد ، یعنی ما سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار نسبت به قطر کمتر برداشت کرده ایم و این معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است . در حالیکه کل بودجه عمرانی کشور در سال ۹۲ ، ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است و ما این همه سرمایه را به دلیل تحریم و موضوع هسته ای از دست می دهیم . این تنها یک قلم از همه مشکلات ماست.
زیباکلام با طرح این پرسش که منصفانه به قضیه نگاه کنیم دستاورد ما در قبال این همه چیزی که از دست می دهیم چیست ؟یادآور شد : آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ کل سیاست هسته ای ایران را دگرگون کرد و گفت که پیشینیان که تلاش می کردند موضوع هسته ای را به گونه ای پیش ببرند که در مقابل دنیا قرار نگیریم به کشور خیانت کرده اند. بالاخره کسی که معجزه هزاره سوم خوانده می شود و هاله نور به دور سرش بود که اشتباه نمی کرد !همه برایش کف زدند و پرونده از شورای حکام آژانس به شورای امنیت سازمان ملل رفت.احمدی نژاد مدعی بود که غرب می خواهد جلوی پیشرفت علمی و اقتصادی ما را بگیرد.در حالیکه کاری که ما در موضوع هسته ای انجام می دهیم در ۸۰ سال گذشته دیگران انجام می دادند.مانند صنعت اتومبیل که ۸۰ سال پیش ساخته می شد، اما امروز کمی مدرن تر به بازار ارائه می گردد.”

زیباکلام در بخش دیگر از سخنان خود قرارداد الجزایر را ننگین تر از قرارداد ترکمانچای می داند:

“قرارداد الجزایر در ارتباط با پایان گروگانگیری سفارت امریکا در تهران گفت : هیچ می دانید چرا به این موضوع در صدا و سیما و رسانه ها اشاره ای نمی شود ؟زیرا افتخاری ندارد و قراردادی ننگین تر از ترکمنچای است.این در حالی است که امریکایی ها در ابتدا حاضر بودند برای ازادی گروگانها امتیازات خوبی بدهند.اما ما پای میز مذاکره نرفتیم .چه کسی این مصیبت را به بار آورد؟در ارتباط با جنگ هم همین اتفاق افتاد .”
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share