مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان

پرتاب زباله از خودرو با جدیت بیشتری دنبال می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا برجی با اشاره به تفاهم‌نامه مسیر سبز ، ساحل پاک و اقدامات انجام گرفته پیرامون این طرح در گیلان، اظهار کرد: طبق ماده ۲۰۶ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی پرتاب هرگونه زباله از وسایل نقلیه ممنوع بوده و متخلفین تا سقف ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به نام‌‌گذاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: نهادینه کردن فرهنگ زیست‌محیطی در تولید داخلی به ویژه در صنعت خودروسازی کشور به دلیل شکنندگی محیط‌زیست لازم است.

-zist borjiمحمدرضا برجی  با اشاره به تفاهم‌نامه مسیر سبز ، ساحل پاک و اقدامات انجام گرفته پیرامون این طرح  در گیلان، اظهار کرد: طبق ماده ۲۰۶ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی پرتاب هرگونه زباله از وسایل نقلیه ممنوع بوده و متخلفین تا سقف ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند.

وی افزود: باید اعمال جریمه‌های مربوط به پرتاب زباله از خودرو با جدیت بیشتری دنبال شده و با توجه به شکنندگی طبیعت گیلان و مسافر پذیر بودن این استان سرسبز در همه فصول سال برخورد قانونی با این تخلفات ادامه داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان پیشنهاد کرد، ترتیبی اتخاذ شود تا خودروسازان در مراحل تولید خودرو، تعبیه کیسه ویژه زباله را نیز مدنظر قرار دهند  تا بدین وسیله با نهادینه کردن فرهنگ زیست‌محیطی از ریختن زباله در طبیعت جلوگیری می‌شود.

برجی با اشاره به نام‌گذاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، تصریح کرد: با این کار خریداران خودرو نسبت به جمع آوری زباله و تخلیه آن در مکان مناسب ترغیب می‌شوند.

وی افزود: با توجه به شکنندگی محیط‌زیست کشور این فرهنگ‌سازی در تولید باید مورد توجه باشد تا در بعد فرهنگی گام موثری برداشته شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: محیط‌زیست هیچ‌گاه مانع توسعه نبوده و توجه به ملاحضات زیست‌محیطی نه تنها به توسعه پایدار کمک کرده بلکه از  طبعیت که میراث جاودان الهی برای نسل‌های آینده است، محافظ می‌کند.

برجی تصریح کرد: توجه به ملاحضات زیست‌محیطی در تولیدهای داخلی و پیوست زیست‌محیطی در فرهنگ‌سازی و توجه خانواده‌ها به محیط زیست موثر است مثلا اگر خودروساز در هنگام تولید یک کیسه زباله مخصوص خودرو را در اختیار مشتری قرار دهد سبب افزایش توجه مردم به محیط‌زیست شده و از زباله‌های سرگردان در طبیعت جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مردم کشور و استان بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: با داشتن این فرهنگ غنی و توصیه‌های مکرر دین شایسته نیست که با پرتاب خودرو در طبیعت به خود و به سایر موجودات ضربه بزنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به آلودگی رودخانه‌های رشت، افزود: تهدید اصلی رودخانه‌های رشت فاضلاب، پسماندهای خانگی، صنعتی و شیرابه‌های زباله است که سبب آلودگی رودخانه‌ها شده و آنها را تهدید می‌کند.

برجی گفت: یکی دیگر از تهدیدهای حوزه آبخیزداری طرح‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها است که سبب کاهش سطح پوشش مناطق جنگلی و فرسایش خاک شده و سیلاب را به وجود می‌آورد و از طرفی رسوبات رودخانه‌ها نیز معضل دیگری است که باید در استان مورد توجه قرار گیرد./تسنیم

Share