همزمان با نخستین ساعات عید سعید باستانی

هزاران نفر از شهروندان آستارا در آیین سنتی«قره بایرام»حضور یافتند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با نخستین ساعات عید سعید باستانی و براساس آیینی دیرینه و فراموش نشدنی، هزاران نفر از شهروندان بندر مرزی آستارا، مراسم سنتی «قره بایرام (عید سیاه)» را برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با نخستین ساعات عید سعید باستانی و براساس آیینی دیرینه و فراموش نشدنی، هزاران نفر از شهروندان بندر مرزی آستارا، مراسم سنتی «قره بایرام (عید سیاه)» را برگزار کردند.

30252   در این آیین بی نظیر که صدها سال قدمت دارد، خانوداه های معزای این خطه از کشور پهناور ایران اسلامی، لحظاتی پس از تحویل سال نو، درب مساجد محل خود را باز کردند و با استقرار در آنها از میهمانانی که برای عرض تبریک سال نو به نزدشان می آمدند میزبانی کردند.

در این مراسم شهروندان ضمن تبریک عید سعید باستانی، سالی مملو از آرامش از درگاه خداوند متعال را برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، خواستار شدند.

از ویژگی‌های این مراسم که آستارایی‌ها با برگزاری همه ساله، آن را تاکنون پابرجا نگه داشته‌اند، می‌توان به حضور نماینده خانواده های معزای محله‌های مختلف شهر در ورودی مساجد که معمولا با درآوردن لباس‌های عزا از میهمانان استقبال می کنند، اشاره کرد.

حاضرن در آیین «قره بایرام»، پس از قرائت قرآن مجید و دعا، معمولا با شیرینی و میوه که به شکل مشترک توسط خانواده های معزا تهیه می شد، پذیرایی می شوند.

عزیز ناطقی از محققین و فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان آستارا که کتاب «دیروز و امروز مفاخر آستارا» را به قلم تحریر درآورده است در خصوص ریشه تاریخی این مراسم به خبرنگار ایسنا توضیح داد: بر اساس خاطره گویی و اسناد مدارک به جای مانده از سده های پیش، این آیین زیبا از سالیان دور در آستارای قدیم که به جمهوری آذربایجان واگذار نشده بود، برگزار می شده است.

وی ادامه داد: پیش از این در آستارای بزرگ(آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان) چند مسجد در چند محله بزرگ قرار داشته است که خادمین آنها پس از برگزاری جلسه‌های مختلف و تصمیم گیری نهایی، برنامه زمان دید و بازدید ایام عید را در یک هفته تنظیم و به اهالی محله‌های خود اطلاع رسانی می کردند.

ناطقی اضافه کرد: اهالی پس از آگاهی از اولویت بندی محله‌های مختلف به شکل گروهی م30254ردان در مساجد و زنان در منازل محله های مختلف حضور می یافتند و ضمن دید و بازدید از همه اهالی آن محله مذکور، این آیین را برگزار می کردند.

وی با اشاره به واگذاری بخشی از خاک ایران بزرگ به روسیه پس از عهدنامه ننگین ترکمن چای، خاطرنشان کرد: پس از این واقعه تأسف بار و واگذاری بخش وسیعی از شهر آستارا ایران به روسیه، مردم شهر آستارای کنونی همان آیین را به همان شکل تا چند سال پیش برگزار می کردند که متأسفانه هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت و وسعت این بندر مرزی به دید و بازدید از خانواده‌های معزا بسنده می کنند.

این محقق پیشکسوت در ادامه سخنان خود به برخی از سنت‌های مختص مردم آستارا برای تحویل سال نو اشاره و اظهار کرد: آستارا تنهاترین شهر در کشور است که شب چهارشنبه سوری، غذای «لونگی ماهی سفید با برنج» را می پزند و پس از خوردن آن در کنار همه اعضای خانواده به برگزاری مراسم «قورشاق آتی» می پردازند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه سر ماهی سفید چهارشنبه سوری به عنوان یکی از سین‌ها جدا می شود و در کنار سایر سین های(سر و سینه «گوشت سینه مرغ مسمبا»، سیب و سنجد، سیر و سرکه و سکه) سفره هفت سین قرار می گیرد، به پخت غذای شب عید اشاره و عنوان کرد: در این ایام بوی «مسمبای مرغ محلی خشک» با پیاز محلی از اقصی نقاط شهر به مشام می رسد و جالب اینکه هیچ غذایی نتوانسته است تاکنون جایگزین این دو غذای پرطرفدار باشد./ایسنا

Share