فرودگاه رشت ظرفیتی برای توسعه اقتصاد شمال کشور

نقش فرودگاه در توسعه فعالیت های اقتصادی و گردشگری گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کارشناسان اقتصادی فرودگاه ها را یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر و جامعه می دانند. فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کارشناسان اقتصادی فرودگاه ها را یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر و جامعه می دانند.

forodgah rasht 3 فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی کشور ها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند.

با توجه به اهمیت موضوع  به سراغ همشهریان گیلانی رفته تا نظر آنان را در این زمینه جویا شود.

یک شهروند گیلانی می گوید: فرودگاه از زیر ساخت های مهم اقتصادی و مواصلاتی رونق و گسترش صنعت گردشگری است.

 فرودگاه رشت ظرفیتی برای توسعه اقتصاد شمال کشور است

امیر جعفرنژاد افزود: توسعه فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با توجه به مولفه هایی همچون موقعیت استراتژیک گیلان، همسایگی با کشورهای حاشیه خزری، جمعیت بالای منطقه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی و غیره به عنوان کلید توسعه منطقه به شمار می رود.

وی اظهارداشت: توسعه این فرودگاه می تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب تر به خدمات درمانی و غیره داشته باشد.

این شهروند گیلانی که خود را دانشجو معرفی کرد، گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌ های فرودگاه رشت توسعه این فرودگاه نقش به‌ سزایی در رونق شهر و منطقه خواهد داشت و سود غیرمستقیمی را در شریان‌ های اقتصادی منطقه وارد می‌ کند.

وی افزود: تاثیر و تبعات توسعه عمرانی فرودگاه به یقین در جذب سرمایه‌گذاری در فرودگاه و منطقه و در نهایت درآمدزایی و جذب بخش خصوصی بسیار موثر است.

جعفرنژاد در ادامه فرودگاه رشت را ظرفیتی برای توسعه اقتصاد شمال کشور دانست و یادآورشد: گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی از طریق این فرودگاه به اقتصاد شهرهای شمالی رونق می بخشد.

دیگر شهروند گیلانی به وجود ظرفیت های فراوان فرودگاه رشت در حمل بار و مسافر اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه زیرساخت های استان حضور سرمایه گذاران، نخبگان و مسئولان در منطقه ضروری است بنابراین توسعه فرودگاه رشت باید با جدیت هرچه تمام در دستور کار قرار گیرد.

محمد علی رمضانی تکمیل زیر ساخت های فرودگاه رشت را نیازمند عزم همگانی دانست و افزود: این فرودگاه نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی شمال کشور دارد.

forodgah22 وی اظهارداشت: گیلان دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های گردشگری، توسعه محصولات کشاورزی، صنعتی، دامی، شیلاتی و غیره است.

این شهروند لاهیجانی گفت: گیلان از تفرجگاه‌ های دیدنی، مناطق توریستی و گردشگری شمال ایران است. همجواری با جنگل‌ های انبوه، ‌چشم‌ اندازهای طبیعی، آب و هوای معتدل، آبگرم‌ های معدنی، کوهستان‌ های سرسبز با این دیار دیرپا پیوندی جاودانه دارد.

وی افزود: بدون شک با سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی و بهره‌ برداری اصولی، مناسب از این جذابیت‌ ها، قابلیت‌ ها با ایجاد زیرساخت‌ ها و بسترسازی و رونق صنعت توریسم می‌ تواند در رشد و توسعه همه جانبه این استان بسیار مهم و اساسی تلقی شود.

 فرودگاه می‌ تواند فرصت و مزیت مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد

جعفرنژاد تصریح کرد: ارتباطات، تسهیل و دسترسی آسان نکته کلیدی دیگری در مقوله گسترش و توسعه گردشگری است از اینرو فرودگاه برای یک استان زیبایی شمالی می‌ تواند فرصت و مزیت مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

در قرن حاضر حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی و تسریع امور حیاتی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد و در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.

forodgah11 حمل و نقل یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری محسوب می شود، پیشرفت اقتصادی هر کشوری با میزان کارایی سیستم حمل و نقل آن رابطه مستقیم داشته و از آنجایی که حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از شاخه های سیستم حمل و نقل دارای نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گردشگری است بنابراین توجه به این صنعت لازم و ضروری است.

مدیرکل فرودگاه گیلان در این باره گفت: استقرار فرودگاه سردار جنگل در مرکز استان بطور مستقیم و غیر مستقیم در افزایش درآمد شهرداری کلانشهر رشت تاثیر دارد.

فتاح رضوانی افزود: استقرار فرودگاه سردار جنگل در مرکز استان علاوه بر درآمدزایی مستقیم شهرداری رشت که از محل عوارض پنج درصد حاصل از فروش بلیت هوایی تامین می شود در درآمدزایی غیر مستقیم شهرداری رشت که با فعالیت دفاتر آژانس های هواپیمایی محقق می شود، تاثیرگذار است.

وی همچنین به بلوار عرفان شهر رشت اشاره کرد و اظهارداشت: با تقسیم ترافیک در محدوده فرودگاه و این بلوار می توان از انسداد راه های ورودی و خروجی به فرودگاه رشت به ویژه در زمان پروازهای حج جلوگیری کرد.

مدیرکل فرودگاه گیلان به خدمات شهری مورد ارائه از سوی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از اخذ عوارض حاصل از فروش بلیت هوایی از سوی شهرداری رشت می تواند خدمات شهری ارائه شده به فرودگاه سردار جنگل را مانند سایر فرودگاه های مراکز استان ها در کشور بیش از پیش ارتقا دهد اما در شهرداری کلانشهر رشت ارائه چنین خدماتی در دستور کار شهرداری نیست.

وی افزود: انتظار می رود اعضای شورای شهر و شهرداری رشت در این زمینه به تنها فرودگاه استان که در مرکز گیلان واقع شده و دروازه هوایی ورودی استان و شهر رشت محسوب می شود، اهتمام بیشتری داشته باشند.

 فرودگاه رشت تنها فرودگاه استان گیلان است

رضوانی همچنین بر لزوم تامین و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات استانی و یا ملی برای احداث تاکسی وی موازی، ساماندهی زهکش ها و کانال های آب اطراف باند و جلوگیری از صدمه به سازه باند، تغییر مسیر رودخانه های ابتدا و انتهای باند، انتقال محل پایگاه هوا دریا مستقر در حاشیه استریپ پروازی، بهسازی ساختمان تشریفات فعلی، جانمایی برای احداث ساختمان تشریفات جدید، احداث ساختمان برای خدمات رسانی در شرایط بحران اعم از زلزله، برف و غیره تاکید کرد.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه فرودگاه سردار جنگل در حال حاضر دارای یک باند پرواز است و در صورت هر گونه فعالیت عمرانی و یا مشکل غیر پیش بینی در این باند، قادر به پذیرش پرواز نخواهیم بود.

مدیرکل فرودگاه گیلان گفت: بنابراین احداث باند موازی از ضروریات فرودگاه سردار جنگل است که این امر مستلزم تامین اعتبار و همچنین رفع یافته های موجود که از سوی دفتر استانداردهای فرودگاهی به عنوان مانع محسوب می شود مانند محل فعلی پایگاه هوا دریا مستقر در موازی باند و تغییر انهار برای هدایت آبهای دو رودخانه ابتدا و انتهای باند که از داخل فرودگاه به مزارع کشاورزان اطراف راه دارد، امکان پذیر است.

وی همچنین به جایگاه تشریفات دولت در فرودگاه رشت اشاره کرد و اذعان داشت: با پیگیری ها و مکاتباتی که طی سه سال اخیر با استانداری گیلان صورت گرفته است اخیرا با دستور مستقیم استاندار بهسازی جایگاه فعلی تشریفات دولت و احداث جایگاه جدید تشریفات از محل اعتبارات استانی در دستور کار معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قرار گرفته است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رضوانی تصریح کرد: مقرر شد در آینده نزدیک نسبت به برگزاری مناقصه برای اجرای فاز دوم محوطه ترمینال جدید از محل اعتبارات استانی اقدام شود.

به هر ترتیب وجود فرودگاه از جمله زیرساخت‌های توسعه شهرها به شمار می رود که برای تقویت این مهم باید از ظرفیت ها و فرصت‌ های موجود استفاده بهینه کرد. سرمایه‌گذاری بخش ‌های مختلف در شهرها به منزله حلقه‌ های زنجیره توسعه هستند.

forodgah وجود فرودگاه یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه شهر رشت است، وجود مراکز دانشگاهی، راه‌اندازی بیمارستان ‌ها و فضاهای خصوصی برای جذب توریسم فرصت مناسبی برای تقویت فرودگاه سردار جنگل خواهد بود.

در این خصوص شهردار کلانشهر رشت فرودگاه سردار جنگل را نمادی از مدیریت شهری مرکز استان دانست و گفت: حضور افراد تاثیر گذار در فرودگاه رشت همانند هر فرودگاهی قضاوت مسافران در مورد مدیریت شهری را به دنبال خواهد داشت و مترددین فرودگاهی در قیاس این مدیریت با سایر مراکر استان ها و حتی خارج از کشور بر خواهند آمد.

محمد ابراهیم خلیلی افزود: فرودگاه ها امروزه نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارند و از طریق اشتغال زایی برای مردم و به جریان انداختن نقدینگی های کلان به شکوفایی اقتصادی کشورها کمک می کنند.

فرودگاه ها در توسعه مناطق مختلف کشور نقش محوری دارند

وی همچنین با بیان اینکه فرودگاه ها در توسعه مناطق مختلف کشور نقش محوری دارند، اظهارداشت: فعالیت فرودگاه ها سنبل صنعت حمل و نقل هوایی و محور توسعه مناطق مختلف کشور است.

شهردار کلانشهر رشت با اشاره به نقش فرودگاه در جذب سرمایه گذار گفت: با توسعه فرودگاه سردار جنگل می توان سرمایه گذارهای زیادی را برای پیشرفت استان جذب کرد.

وی افزود: فرودگاه یکی از مهمترین زیرساخت‌ ها در زمینه رشد و توسعه پایدار است که به عنوان یکی از نخستین نیازها در مسیر جذب سرمایه‌ گذار مطرح است.

بدون شک امروزه همان گونه که راه ها و بزرگراه ها در حمل و نقل جاد های و راه آهن در حمل و نقل ریلی دارای اهمیت است؛ فرودگاه نیز زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی است.

صنعت حمل و نقل هوایی امروزه به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا مطرح و از جایگاه ویژه ای در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است.صنعت حمل و نقل در هرکشور بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی آن کشور محسوب می شود.

استاندار گیلان نیز گفت: الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی موجب تقویت زیرساخت های سرمایه گذاری در استان می شود.

forodgah9 محمد علی نجفی از افزایش ۴۲ درصدی ورود گردشگران به گیلان از طریق هوایی خبر داد و افزود: ورود ۲۳ هزار گردشگر از طریق ۲۲۲ پرواز به خوبی نشان دهنده ظرفیت مناسب حمایت از اجرای طرح های توسعه ایی در این فرودگاه است.

وی همچنین فرودگاه سردار جنگل را یکی از مهمترین مولفه های توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و اظهارداشت: با الحاق این فرودگاه به منطقه آزاد انزلی که مستلزم تصویب هیئت وزیران است می توان برنامه های بلند مدت و کلان اقتصادی را که در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد.

استاندار گیلان گفت: افزایش شعاع منطقه آزاد انزلی همچنین علاوه بر فراهم کردن شرایط تسهیل جذب سرمایه گذاران موجب افزایش گردشگران و ارتقا ظرفیت های گردشگری خواهد شد.

فرودگاه در توسعه فعالیت های اقتصادی، صنعتی و گردشگری گیلان بسیار موثر است

وی همچنین با اشاره به اینکه با الحاق فرودگاه سردار جنگل سرمایه گذاران و گردشگرانی خارجی می توانند بدون ویزا وارد این منطقه شوند، افزود: با توجه به این موضوع راه اندازی ساختمان جایگاه تشریفات اختصاصی به منظور انجام مذاکرات سرمایه گذاری و ورود گردشگران همچون دیگر فرودگاه های بزرگ کشور ضروری است ضمن اینکه ساختمان فعلی پاویون نیز باید تجهیز شود.

نجفی همچنین بر برقراری پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه رشت نیز تاکید کرد.

به هر حال فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی کشور ها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می کنند و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار می دانند.

در جهان امروز آمار ترافیک مسافری فرودگاه های هر کشور بیانگر میزان توسعه اقتصادی آن کشور است و حجم جابه جایی بار هوایی نیز نشانگر قدرت اقتصادی کشورها است.

وجود فرودگاه در مناطق مختلف تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فراوانی بر اقتصاد آن مناطق دارد که اشتغالزایی، کمک به رونق و توسعه صنعت گردشگری و رونق صنایع و خدمات وابسته از مهمترین آنها است.

forodgah90 نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توسعه مناسبات سیاسی با همسایگان شمالی کشور فعالیت های اقتصادی فرودگاه رشت را گسترش می دهد.

مهرداد لاهوتی با تاکید بر توسعه هر چه بیشتر فرودگاه رشت افزود: با توجه به شرایط بالقوه گیلان توسعه بخش‌ های مختلف فرودگاه سردار جنگل دارای اهمیت بسیاری است.

وی همچنین به صنعت گردشگری در گیلان اشاره کرد و اظهارداشت: این صنعت دارای مزایای فراوان و گوناگونی بوده و توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی فرهنگی در هر منطقه است.

فرودگاه رشت یک فرصت بی بدیل اقتصادی در شمال کشور به شمار می رود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک برای خروج از اقتصاد تک محصولی متکی به نفت، نظر به اثرات اقتصادی گردشگری در کسب منابع ارزی و ارتقا سطح درآمد مناطق مقصد، توسعه پایدار این صنعت در کشور و مناطق مختلف به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار مطرح می شود.

وی در ادامه توسعه این صنعت را نیازمند یک برنامه و استراتژی جامع و هدفمند دانست و افزود: صنعت توریسم یکی از مهمترین صنایع در جهان است که بطور مستقیم منجر به رشد اقتصادی و اشتغالزایی مناطق توریستی شده و علاوه بر این فرهنگ و رسوم کشور ها را طراحی کرده و نیز موجب ارتقا فرصت ها و شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری های مختلف خواهد شد.

لاهوتی در ادامه همکاری تنگاتنگ صنایع گردشگری و هوانوردی را کلید توسعه بیشتر هر دو صنعت دانست و یادآورشد: موفق‌ ترین کشورها در زمینه صنعت گردشگری کشورهایی هستند که صنعت هوانوردی آنها به روز بوده و جدیدترین هواپیماها و مدرن‌ ترین فرودگاه ها را در اختیار دارند.

فرودگاه سردار جنگل رشت یک فرصت بی بدیل اقتصادی در شمال کشور به ویژه گیلان به شمار می رود از اینرو می طلبد مسئولان به این زیر ساخت مهم و پایدار استان توجهی ویژه داشته باشند./مهر
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن

Share