ندیمی: روند نرخ گذاری برگ سبز چای باید با بازار تناسب داشته باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈایرج ندیمیˈ افزود: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حداقل قیمت هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک چای ۲۰ هزار ریال و درجه دو ۱۷ هزار ریال اعتبار تعیین شده است. وی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون از سوی دولت مقاومتی وجود نداشته، اظهارداشت: با توجه به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈایرج ندیمیˈ افزود: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حداقل قیمت هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک چای ۲۰ هزار ریال و درجه دو ۱۷ هزار ریال اعتبار تعیین شده است.

nadimi3وی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون از سوی دولت مقاومتی وجود نداشته، اظهارداشت: با توجه به رشد تورم و دیگر هزینه ها، هر چند این قیمت ها واقعی نیست ولی گامی به جلو برای کشاورزان محسوب می شود و انگیزه چایکاران برای پرداختن بیشتر به تولید چای و زیر پوشش بردن باغات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق ، یکصد میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز چای و ۶۰میلیارد تومان برای عملیات بهزراعی باغات چای کشور تامین اعتبار شده درحالیکه مجموع پرداخت های دولت به بخش چای در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه ها و تورم، جلسات مختلفی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس با وزارت جهادکشاورزی و معاونت برنامه ریزی رییس جمهوری برای تعیین بهای قیمت برگ سبز چای تشکیل شده تا به گونه ای قیمت گذاری شود که انگیزه فعالیت های سرمایه گذاری و درآمدی در این بخش ایجاد شود.

ندیمی با اشاره به دو فرایند نرخ گذاری برگ سبز چای درجه یک و دو گفت: قیمت درجه یک فقط در یک چین تحویل گرفته می شود درحالی که شش چین دیگر چای با قیمت درجه دو صورت می گیرد که تاکنون این روند متناسب با هزینه ها و تورم نبوده است .

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت افزود: با توجه به اینکه از چهارکیلوگرم برگ سبز چای، یک کیلوگرم چای خشک به دست می آید و قیمت هر کیلوگرم چای خشک ۱۶۰ هزار ریال در بازار خرید و فروش می شود، روند نرخ گذاری برگ سبز چای باید با بازار تناسب داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر روند رشد بهای چای در ۳۰سال اخیر و هزینه ها ، خرده مالکی و تک محصولی بودن آن و هزینه های اضافه ای که از طریق حمل ونقل و مزد کارگر بررسی شود؛ این نرخ گذاری ها واقعی نبوده و باید بیش از میزانی که هم اکنون تعیین شده، باشد.

ندیمی در خصوص پرداخت بموقع مطالبات چایکاران نیز بیان کرد: باید فاصله پرداخت بهای برگ سبز به چایکاران به یک هفته کاهش یابد که در این زمینه نیز اقداماتی خوبی صورت گرفته است.

استان های گیلان و مازندران ۳۴ هزارهکتار باغ چای دارند که حدود ۳۰هزارهکتار آن در استان گیلان واقع شده است.

فصل برداشت برگ سبز چای در شمال کشور از اوایل اردیبهشت ماه هر سال آغاز و تا مهر ادامه می یابد.

در سال زراعی گذشته بهای هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک چای ۱۲هزار ریال و درجه دو شش هزار و ۵۰۰ ریال از سوی شورای عالی اقتصاد کشور تعیین شده بود./ایرنا

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share