گفتگوي نوروزي با ظريف

ناگفته های ظریف از قبل حضور در وزارت خارجه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه روحانی چند ماه قبل از برگزاری انتخابات، مرا به عنوان وزیر امور خارجه خود انتخاب کرده بود گفت: بنده به روحانی گفتم دیگر از دایره «فایده داشتن» خارج شده‌ام تا مرا معذور بدارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه روحانی چند ماه قبل از برگزاری انتخابات، مرا به عنوان وزیر امور خارجه خود انتخاب کرده بود گفت: بنده به روحانی گفتم دیگر از دایره «فایده داشتن» خارج شده‌ام تا مرا معذور بدارد.zarif3

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد شما به عنوان وزیر خارجه توصیه شخص خاصی بود یا نظر آقای روحانی بر این امر قرار داشت گفت: بر اساس آنچه که من می‌دانم پیشنهاد خود آقای روحانی بود که در آن اصرار هم داشت.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا غیر از شما گزینه دیگری مطرح بد یا خیر؟ تصریح کرد: این را باید از خودشان بپرسید اما از چند ماه قبل از شروع انتخابات به من گفتند که نظرم برای وزارت خارجه تو هستی و من نیز خدمتشان عرض کرد که از دایره «فایده داشتن» خارج شده‌ام تا مرا معذور بدارند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: واقعاً بنده تا روزهای آخر تصمیم نهایی آقای روحانی، خیلی به این کار راغب نبودم چرا که دشواری‌های کار را می‌دانستم و هم پس از شش سال بازنشستگی احساس می‌کردم که دیگر خیلی حوصله کار اداری ندارم اما شرایط به گونه‌ای بود که پذیرفتم.

وی درباره اینکه آیا برای پذیرفتن این سمت شرط و شروطی برای روحانی گذاشتید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: من آدم گران‌فروشی نیستم لذا شرط و شروط نگذاشتم یا باید قبول می‌کردم یا قبول نمی‌کردم؛ تلاش داشتم که قبول نکنم ولی وقتی به دلایلی که متعدد است به این نتیجه رسیدم که وظیفه‌ام این است که باید این کار را بپذیرم، هیچ شرطی هم نگذاشتم.

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر  اینکه برنامه شما برای تعامل با مجلس چیست؟ تصریج کرد: ظاهراً باید بگذاریم، بگذرد یعنی من چاره‌ای جز اینکه به طور رسمی با مجلس ارتباط داشته باشم ندارم چرا که دوستان مسیر ارتباط همدلانه را بسته‌اند البته نه همه دوستان در مجلس، بسیاری از نمایندگان هستند طرف مشورت من قرار دارند و با آنها صحبت می‌کنم، ریاست محترم مجلس حتی زمانی که من سمت نداشتم بنده را برای مشورت دعوت می‌کرد.

«بنده با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سایر دوستان مجلس در ارتباط هستم اما در مجموع احساس می‌کنم که هم گرایش‌های سیاسی وجود دارد که مانع همکاری و تفاهم شود و هم معضل مباحث محرمانه وجود دارد».

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحث مذاکرات ژنو و انتشار متن جدید از سوی آمریکایی‌ها در این زمینه اظهار داشت: ما گفتیم که کارشان خلاف است اما آنها با افکار عمومی داخلی‌اشان و گروه‌های فشار مشکلاتی داشتند از این رو یک چیزی را منتشر کردند.

وی درباره اینکه برخی مدافعان شما را با دکتر مصدق مقایسه می‌کنند یادآور شد من خود را در آن شأن نمی‌بینم که این طور مقایسه شود چرا که من کارگزاری خیلی معمولی در حوزه سیاست خارجی هستم وظیفه‌ای به من محلو شده و اصلاً خود را در شأن آدم‌هایی که در تاریخ ماندگار شدند، نمی‌دانم.

ظریف در ادامه با تأکید بر اینکه آنچه در ژنو صورت گرفت مذاکره با مقامات هم رده خودمان بود و من هیچگاه با فردی در رده پایین‌تر مذاکره نمی‌کنم افزود: ما بر حفظ ملت جمهوری اسلامی ایران اصرار داریم و بنابراین فقط با مقام همتا مذاکره می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: من احساس می‌کنم که در دوران ما از خط قرمز‌ها عبور نکرده و حتی به خط قرمزها نزدیک هم نشدیم بلکه طرف مقابل از خطوط قرمز ۱۰ سال قبل خود که عدم وجود غنی‌سازی در ایران بود، عبور کردیم.

وی درباره اینکه مقامات عالی نظام چقدر در جریان مذاکرات قرار دارند توضیح داد: ما در تمام طول کارمان گزارش ریز، به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و سایر مقامات می‌دهیم اما ممکن است به همه مقامات به یک اندازه نباشد اما تقریباً هر کلمه‌ای که گفته و شنیده می‌شود برای رئیس جمهور و مقام معظم رهبری گزارش می‌شود و اینکه در چه مواردی این دو بزرگوار تصمیم بگیرند که به ما رهنمود دهند یا موافقت و مخالفت کنند را من تعیین نمی‌کنم./ شرق

Share