بعد از هفته ها تجسس

معمای هواپیمای مالزیایی بالاخره حل شد

نخست وزیر مالزی اعلام کرد هواپیمای شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی در اقیانوس هند جنوبی، در غرب پرت استرالیا سقوط کرده است. در همین حال، شرکت خطوط هواپیمای مالزی اعلام کرد که هیچ کدام از مسافران هواپیمای مفقود شده این کشور از حادثه سقوط جان سالم به در نبرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخست وزیر مالزی اعلام کرد هواپیمای شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی در اقیانوس هند جنوبی، در غرب پرت استرالیا سقوط کرده است. در همین حال، شرکت خطوط هواپیمای مالزی اعلام کرد که هیچ کدام از مسافران هواپیمای مفقود شده این کشور از حادثه سقوط جان سالم به در نبرده‌اند.

139212200945203212313493این خبر را لحظاتی پیش خبرگزاری های خارجی مخابره کردند.

سی‌ان‌ان در خبری نوشت: طبق اطلاعات ماهواره ای که توسط یک شرکت ماهواره ای- تجسسی انگلیسی ارائه شده است، هواپیمای مالزی ایرلاین به شماره ۳۷۰ در قسمتهای جنوبی اقیانوس هند سقوط کرده است. با این خبر اعلام شده، احتمال اینکه کسی از سرنشینان این هواپیما زنده باشد، منتنفی است. چون محل سقوط،‌ مکان مناسبی برای فرود ندارد.

بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی روز ۸ مارس با ۲۳۹ سرنشین سقوط کرد.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی با این جمله خبر را اعلام کرد: “شواهد و محاسبات دقیق نشان داده است که هواپیمای مفقود شده به سمت جنوب و به سوی اقیانوس هند پرواز کرده و پرواز آن آنجا “تمام شده است”. اشاره او به بلاتکلیف بودن سرنوشت پرواز بود. چه اینکه پیش از این گفته شده بود که موتور هواپیما تا ۵ ساعت پس از قطع ارتباط با رادارها، سیگنال هایی به شرکت رویزروس، سازنده موتور مخابره کرده است. ضمن اینکه این یعنی قطعا هواپیما سقوط کرده است.

گفته شده نمایندگان مالزی ایرلاین با اعضای خانوادگان قربانیان در پکن ملاقات کرده اند.

یکی از وابستگان مسافر این هواپیما به سی ان ان در این باره گفت: آنها به ما گفته اند که همه سرنشینان کشته شده اند. این خبر دقیقا همان روزی اعلام شد که مقامات استرالیایی دو جسم شناور را بر روی آبهای اقیانوس هند یافته اند که احتمال می دهند قطعات هواپیما باشد.

همچنین به گفته یکی از مقامات امنیت دریایی استرالیا یکی از اجسام یافت شده شیء خاکستری و یا سبز دایره ای شکل به نظر می رسید و دیگری یک جسم نارنجی رنگ مستطیلی شکل بود.

اطلاعات نخست وزیر براساس یافته های ماهوارۀ اینمارسات و همچنین شرکت تجسسی انگلیسی است.

نجیب رزاق، نخست وزیر از خبرنگاران خواست به حریم خصوصی خانواده های قربانیان احترام بگذارند. او گفت: خانواده های قربانیان هفته سختی را پشت سر گذاشته اند و این خبر می تواند برای آنها بسیار سخت باشد.

همچنین خبرگزاری های دیگر خارجی از شرایط بغرنج خانواده های قربانیان در هتلی در پکن حضور دارند، خبر می دهند. پس از آنکه نجیب رزاق نخست وزیر مالزی بیانیه خود را قرائت کرد صدای گریه اعضای خانواده مسافرانی که در پکن در اتاقی در حال شنیدن این خبر بودند بلند شد و یک زن از حال رفت. هرچند که نیم ساعت پیش از کنفرانش نجیب رزاق، خانواده ها از ماجرا مطلع شده بودند.

همچنین هشام‌الدین حسین وزیر راه و ترابری مالزی هم در توئیتر نوشت “کلمات نمی‌توانند حال من را امشب توصیف کنند اما به همه بویژه خانواده‌های مسافران و خدمه پرواز قول می‌دهم که جستجو ادامه پیدا خواهد کرد.”

یک کارشناس هوایی به بی‌بی‌سی گفت باید عملیات تجسس روزهای اخیر همچنان ادامه پیدا کند. پیدا کردن قطعات هواپیما در تعیین اینکه برای هواپیما چه اتفاقی افتاده اهمیت اساسی دارد، مثلا از بررسی بدنه می‌توان فهمید بدنه در هوا شکاف برداشته شده یا پس از برخورد با آب؛ آیا هواپیما با سرعت زیاد در آب افتاده یا در حال گلایدینگ.

مهمترین مشکل این تجسس دورافتاده منطقه و بدی آب و هوای آن است. منطقه‌ای که گفته‌ می‌شود پرواز هواپیما در آنجا خاتمه یافته از نظر آب‌وهوایی یکی از بدترین نقاط دنیاست. کارشناسان می‌گویند با وجود به دست آمدن اطلاعات جدید، یافتن قطعات هواپیما بسیار دشوار است، بویژه اینکه گردباد گیلیان به منطقه نزدیک شده و اوضاع جوی رو به وخامت می‌رود.

متنی که پیش از برگزاری نشست خبری نخست وزیر مالزی در اختیار اعضای خانواده سرنشینان هواپیمای ناپدید شده قرار گرفت، منتشر شده است. شرکت هواپیمایی مالزی در این متن به آنها تسلیت گفته و اعلام کرده که در طول هفته ها و ماه های آینده به حمایت از آنها ادامه خواهد داد. این شرکت تأکید کرده است که تحقیقات و جستجوها ادامه خواهد یافت تا پاسخ پرسش هایی که مطرح است پیدا شود.

گفتنی است منطقه سقوط در غرب پرت استرالیا، همان محلی است که در آن تصاویر ماهواره ای چند روز پیش نشانه هایی پیدا کرده بود./الف

Share