معاون رییس جمهوری درگذشت استاد فرض پور را تسلیت گفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈمحمدباقر نوبختˈ در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت استاد فرض پور ماچیانی صادر کرده و نسخه ای از آن روز دوشنبه در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت، گفته است: درگذشت ادیب فرزانه استاد مصطفی فرض پور نه تنها برای بازماندگان آن عزیز مصیبتی بزرگ و غم انگیز است، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈمحمدباقر نوبختˈ در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت استاد فرض پور ماچیانی صادر کرده و نسخه ای از آن روز دوشنبه در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت، گفته است: درگذشت ادیب فرزانه استاد مصطفی فرض پور نه تنها برای بازماندگان آن عزیز مصیبتی بزرگ و غم انگیز است، بلکه بی تردید برای جامعه فرهیخته فرهنگی گیلان نیز ضایعه ای جبران ناپذیر خواهد بود.

dfدر ادامه این پیام افزوده شده: اینجانب که از دوران تلمذ تاکنون شیفته فضایل انسانی و سلوک و ادب استاد بوده ام، عمق تألم بازماندگان را درک کرده و غمگنانه با فرزندان و همه بازماندگان و خانواده محترم ایشان اعلام همدردی می کنم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در خاتمه این پیام تسلیت اضافه کرده است: به تأسی از وعده الهی، خانواده آن مرحوم را به صبر و بشارت خداوند متعال یادآوری می کنم.

ˈمصطفی فرض پور ماچیانیˈ دبیر انجمن مفاخر گیلان با انبوهی از اندیشه هایی که آموزاند، شنبه شب چهره در نقاب خاک کشید و زندگی ابدی آغاز کرد.

استاد فرض پور ماچیانی متولد سال ۱۳۲۰، دوره شش ساله ابتدایی را در ماچیان و کلاس هفتم و هشتم را در رحیم آباد و نهم و دهم را در رودسر و یازدهم و دوازدهم ( پنج و شش ادبی ) را در دبیرستان داریوش لنگرود گذراند.

در سال ۱۳۴۰ مقام نخست رشته ادبی گیلان را بین تمام دانش آموزان به دست آورد و در سال ۱۳۴۱ وارد دانشگاه تبریز شد و در سال ۱۳۴۴ در رشته ادبیات و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات ” زبان و ادبیات ماچیان ” را منتشر کرد که سهم بسزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاه های معتبر جهان داشت.

فرض پور مولف کتاب ˈ دستور زبان فارسی ˈ است که از سال ۷۶ در دانشگاه تدریس می شود و همچنین جزو هیأت مؤلفین ˈ دائره المعارف تشیع ˈ بوده و مقالاتی از ایشان در این مجموعه منتشر شده است.

استاد فرض پور مقالات متعددی در زمینه ادبی، زبان شناسی ، فرهنگی و اجتماعی و دینی در روزنامه ها و مجلاتی چون آزادی، عصر تبریز، طلوع اسلام، اطلاعات، کادح (نشریه استانی)، گیلان نامه و نشر دانش منتشر کرده است.

همچنین ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونوگرافی اشکور، فرزانگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران از استاد فرض پور به چاپ رسیده است.

تشییع پیکر استاد فرض پور ماچیانی امروز ( دوشنبه) از مقابل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت انجام می شود و در زادگاهش ماچیان از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان به خاک سپرده خواهد شد.

Share