استراتژی هوادارن احمدی‌نژاد

فقط احمدی‌نژاد می تواند روحانی و هاشمی را شکست دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،هواداران احمدی نژاد در پی تاکید بر این باور هستند که تنها کسی که توانایی شکست هاشمی و حسن روحانی را دارد، تنها شخص وی بوده و از دیگر سو این حزب اللهی ها هستند که برای شکست هاشمی به احمدی نژاد نیاز دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،یکی از سوالاتی که طی ماه های اخیر همواره مطرح بوده و اذهان کارشناسان سیاسی را به خود مشغول داشته، فعالیت های محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری سابق و اطلاع از کم و کیف فعالیت های وی و یاران نزدیکش می باشد.ahmadinejad-rohani (2)

گرچه طی ماه های گذشته محمود احمدی نژاد در مراسم های مختلفی همچون مراسم ختم برخی شخصیت ها و عزاداری ها شرکت کرده و یا حضور پررنگ تری در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ولی جدی ترین تحرکات وی به حضور مداوم در پایگاه های مذهبی همچون هیات ها، شلمچه و نماز جمعه باز می گردد.

در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که احمدی نژاد ضمن نشان دادن رگه هایی از تلاش برای بازگشت به عرصه سیاست از جانب دیگر در حال فعالیت در پایگاه هایی که طی سالیان گذشته به دلیل برخی از ملاحضات و اقتضائات راهبردی، از دست داده بود، یعنی پایگاه های مذهبی.

در این میان عدم همراهی اسفندیار رحیم مشایی با احمدی نژاد در این مراسم ها نشان می دهد که وی در تلاش برای بازسازی چهره و وجهه خود در طیف مذهبی و ارزشی بوده و می کوشد تا ضمن تصویر سازی از خود منهای حضور مشایی بخشی از اعتمادهای از دست رفته را احیاء نماید.

فارغ از این تلاش ها نگاهی به سایت های هوادار محمود احمدی نژاد که جریان اصلاحات از آن تحت عنوان«هما»(هواداران محمود احمدی نژاد) یاد می کنند، نشان می دهد که احمدی نژاد و حامیانش تلاش شبکه ای منسجمی را برای تاثیرگذاری در فضای مجازی و نیز هسته سازی تحت عنوان«جبهه عدالتخواهان» دارد.

نگاهی به سایت میدان ۷۲ که گفته می شود تحت مدیریت غلامحسین الهام می باشد نشان می دهد که شبکه سازی میان هواداران و طیف ارزشی یکی از دغدغه های امروز احمدی نزاد و حامیانش می باشد.

آنالیز این سایت نشان می دهد که در وهله اول دعوت به همکاری با سایت میدان ۷۲ مهمترین اقدام در حال انجام توسط حامیان احمدی نژاد می باشد.

بر اساس تلاش های صورت گرفته در این سایت مشخص است که انتخاب سرپل در بخش های مختلف و نیز مکش اطلاعات و بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای جهت پوشش اخبار رسانه ای در محیط های مختلف دانشگاهی، مذهبی و اقشار و نیز ضریب دادن به تحلیل های هدفمند در سایت مزبور از مهمترین اهداف میدان ۷۲ می باشد.گرچه در این میان مطالب سایت مزبور همزمان در سایت های دیگر این جریان همچون جوان انقلابی، دولت بهار و … نیز انتشار می یابد.

از سوی دیگر دعوت به همکاری در زمینه های رصد اخبار، تولید محتوا ، جذب کمک های نقدی و مردمی، فضای مجازی (گوگل پلاس،فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، کلوپ وبلاگ)، تدوین مستند و پادکست، عکاسی و فیلم برداری، فعالیت میدانی (برگزاری همایش ها و هییت های مذهبی)، جذب کمک نقدی یا ارائه پیشنهاد اقتصادی برای تامین هزینه های رسانه ای ـ اجتماعی عدالت محور و هم افزایی رسانه با سایر رسانه های مستقل از سوی این سایت نشان دهنده هدف گذاری ها و اولیت های فعالیت شبکه ای توسط هواداران محمود احمدی نژاد می باشد.

در این میان اما بررسی برخی از مطالب انتشار یافته در این سایت می تواند بخشی از راهبردهای مورد تاکید این جریان را در سپهر سیاسی کشور به سطح بیاورد.

در این میان پوشش جدیدترین اظهارات اسفندیار رحیم مشایی مبنی بر این که فضای کنونی ای که دولت یازدهم علیه دولت احمدی نژاد شکل داده، استمرار نخواهد یافت شاید جدی ترین گزاره ای بوده که بیانگر یک نوع آینده خوانی توسط وی می باشد که فوری ترین تصویر را یک دوره ای بودن دولت روحانی، تداعی می کند.

به موازات این مطلب تاکید بر بازگشت احمدی نژاد و آرایش سیاسی طی سال های آینده نیز از جمله محورهایی بوده که تلاش شده به طرح و بیان آن در سایت میدان ۷۲ پرداخته شود.

این سایت در مطلبی تحت عنوان«آیا احمدی نژاد حزب اللهی نمایی می کند؟، انتقاد اصولگرایان از احمدی نژاد برای رجوع به بدنه حزب اللهی ها را پس از ریاست جمهوری و برای بازگشت دوباره به قدرت را مورد نقد قرار داده و تلاش کرد تا این نکته را القاء کند که این حزب اللهی ها هستند که به احمدی نژاد نیاز دارند نه احمدی نژاد.

میدان ۷۲ در این زمینه ضمن تلاش برای القای دوگانه هاشمی – احمدی نژاد و بهره گیری از تاکتیک قدیمی « نه به هاشمی» نوشت:«مهمترین وجه خطای تحلیلی دست اندرکاران تشکیلات سیاسی-رسانه ای اصولگرایان در این محور متمرکز است که آنان از دینامیزم انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ غافل هستند. دینامیزم انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ حول یک دوقطبی شکل می گیرد که حتما یک سوی آن میدان را حسن روحانی با حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی پر خواهد کرد. در این شرایط اگر محمود احمدی نژاد به قصد رقابت با حسن روحانی پا به چنین میدانی بگذارد علیرغم همه نقدهایی که سایت علیرضا زاکانی به گذشته احمدی نژاد وارد کرده و از حزب اللهی ها خواسته است که به دلیل همین سوابق ، نباید احمدی نژاد را آلترناتیو روحانی قلمداد کنند ، اما اقشار حزب اللهی در دوگانه احمدی نژاد-روحانی ، قطعا آراء خود را به سبد احمدی نژاد واریز خواهند کرد.

بنابراین تا زمانی که تضاد هاشمی-احمدی نژاد -و به تبع آن تضاد روحانی-احمدی نژاد – در عرصه سیاسی کشور برجسته و قابل رویت است، اقشار حزب اللهی با حفظ انتقادات داشته یا نداشته خود ، هیچگاه حسن روحانی را به محمود احمدی نژاد رجحان و برتری نخواهند داد . ضمن آنکه نباید فراموش کرد که اقشار حزب اللهی آنچنان که با محمود احمدی نژاد همذات پنداری دارند هرگز نمی توانند با حسن روحانی همذات پنداری کنند که این فضای روانی نیز بخش مهمی از دینامیزم دوگانه احمدی نژاد-روحانی را شکل خواهد داد.

با این تفصیل ، محمود احمدی نژاد برای جذب آراء اقشار حزب اللهی طی رقابت با حسن روحانی هرگز نیازی به حزب اللهی نمایی مورد ادعای تشکیلات سیاسی-رسانه ای اصولگرایان ندارد و حضور وی در اردوگاه راهیان نور نه تنها رویکرد جدیدی در سیره سیاسی محمود احمدی نژاد و امری خارج از گفتمان بهاری وی نیست بلکه اتفاقا از جمله اقدامات طبیعی و سنواتی‪ رییس جمهور سابق کشورمان است .»

با توجه به مطالب ذکر شده می توان گفت که

۱- محمود احمدی نژاد و هواداران وی در تلاش برای بازیابی خود و ترسیم چهره از وی به عنوان نیرویی در چارچوب نظام بوده و درصدد هستند که با پررنگ ساختن وجه ارزشی وی، واژه انحراف را از وی بزدایند.عدم همراهی مشایی در دیدارهای عمومی احمدی نژاد در همین چارچوب قابل بررسی است.

۲- این جریان شبکه سازی را در دستور کار خود قرار داده و پایه فعالیت را بهره گیری از ظرفیت هواداران خود در اصناف و اقشار مختلف قرار داده است.

۳- هواداران احمدی نژاد در تلاش هستند دولت روحانی را دولت مستعجل معرفی کرده و آن را یک دوره ای بدانند.

۴- بر ضرورت بازگشت احمدی نژاد تاکید کرده و سال ۹۶ را سال بازگشت وی می دانند.

۵- این جریان با امتداد دادن به دوگانه هاشمی – احمدی نژاد می کوشند تا این فضا را از هم اکنون نیز قوام داده و تا سال ۹۶ ادامه دهند

۶- هواداران احمدی نژاد در پی تاکید بر این باور هستند که تنها کسی که توانایی شکست هاشمی و حسن روحانی را دارد، تنها شخص وی بوده و از دیگر سو این حزب اللهی ها هستند که برای شکست هاشمی به احمدی نژاد نیاز دارند./سراج۲۴

Share