علی لاریجانی در همایش تجلیل از مادران شهدا:

فاصله گرفتن از شهادت مایه گمراهی است/فضیلت،استقامت و تبعیت از رهبری کلید سعادت کشور ماست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجلس گفت: بسیاری از جوامع پیشرفته و ثروتمند گاهی با یک تماس تلفنی از سوی یک کشور ابرقدرت تصمیمات خود را عوض می‌کنند، زیرا فاقد فرهنگ جهاد و شهادت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه ۲۳ فروردین در همایش تجلیل از مادران و همسران شهدا که به همت بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سالن سید شهدای تهران برگزار شد، این جلسه را مقدس، نورانی و از هر جهت الگو عنوان کرد و با تشکر از ابتکار بنیاد شهید در تقدیر از مادران شهدا در سالروز رحلت حضرت ام‌البنین آن بانوی گرامی را شیرزنی خواند که هم همسر شهید و هم مادر چهار شهید است.

larijani-shوی با اشاره به اینکه از حضرت ام‌البنین(س) نقل قول‌های فاخری در تاریخ شده است، اظهار کرد: سیدمحسن امین عالم برجسته لبنانی ام‌البنین(س) را بانویی فاضل و شجاع و شهید ثانی نیز از او به عنوان فردی با فضیلت یاد می‌کند.

لاریجانی به استقامت حضرت ام‌البنین(س) اشاره کرد و با اشاره به اینکه در زندگی ایشان سه ویژگی فضیلت و صاحب فکر بودن، استقامت و ولایت‌پذیری دیده می‌شود، گفت: زمانی که بشیر خبر شهادت چهار فرزند او را داد گفت همه فرزندان من فدای اباعبدالله‌الحسین(ع)؛ او به کسانی که وی را تسلی می‌دادند موجی از احساسات را القاء کرد که موجب صیانت از قیام کربلا شد.

وی با اشاره به اینکه این سه ویژگی در زندگی مادران شهدا هم قابل مشاهده است، گفت: فضیلت، استقامت و ولایت‌پذیری رمز تداوم راه انقلاب اسلامی و شهادت ویژگی ممتاز فرهنگ اسلامی است که خواری و سستی را از جامعه اسلامی دور می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی ویژگی‌ها در میان همه کشورها یکسان است، اظهار کرد: فرهنگ پیشرفت و وجدان کار خصوصیت مشترک همه کشورهای پیشرفته است اما آنکه جامعه ایران را از دیگر جوامع متمایز می‌کند همین مجاهدت و پاسداشت این فضیلت است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از جوامع منابع مالی قوی دارند و از نظر نظم و انضباط در سطح خوبی قرار دارند اما در مقابل استکبار سست بوده و گاهی با یک تماس تلفنی از یک کشور ابرقدرت اسیر شده و تصمیم خود را عوض می‌کنند زیرا فاقد فرهنگ جهاد و شهادت هستند.

رئیس مجلس با نقل قولی از امیر‌المومنین علی (ع) مبنی بر اینکه جامعه‌ای که لباس مجاهدت را از تن دربیاورد لاجرم لباس خواری بر تن می‌کند، تصریح کرد: از جامعه‌ای که شهادت را کنار بگذارد هر چقدر هم پیشرفت کند استقامت نخواهد داشت.

وی گفت: آنچه ایران امروز را به قدرتی مهم و تأثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است و سبب شده ایران روی پای خود بایستد استقامت است. اگر این شهدا نبودند این سرافرازی به وجود نمی‌آمد.

لاریجانی به خاطره‌ای از یکی از سفرهای خود به اروپا اشاره کرد و گفت: مقامات دیگر کشورها به ما نصیحت می‌کردند که از تقابل با آمریکا دست برداریم اما یکی از حاضران در جلسه که یکی از ژنرال‌های بازنشسته بازمانده از جنگ جهانی دوم بود به من گفت شما حرف اینها را بشنوید ولی باور نکنید. شما ایستاده‌اید ولی ما جرأت نداریم در برابر آمریکا بایستیم؛ این مرهون استقامت همسران مادران و شهداست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تداوم راه پیش رو را نیازمند سه رکن فضیلت، استقامت و ولایت‌پذیری دانست و گفت: جامعه باید فضیلت داشته باشد با ولنگاری نمی‌توان پیش رفت اگر رهبری روی فرهنگ تأکید دارند به دلیل ویژگی پایه‌ای بودن آن است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ نمی‌تواند وارداتی بوده و باید با عناصر بومی سنخیت داشته باشد، گفت: ما یک جامعه اسلامی هستیم، برخی فکر می‌کنند اگر راهمان را عوض کنیم پیشرفت خواهیم کرد در حالیکه این یک نگاه سرسری است.

لاریجانی باورهای مذهبی که کانون آن محبت اهل بیت است را عامل رسیدن قیام اسلامی به این نقطه از پیشرفت دانست و گفت:‌ فاصله گرفتن از شهادت مایه گمراهی است و استقامت روی فرهنگ اسلامی دریچه‌های اقتدار را به روی ما باز کرده است؛‌ بزرگی و رونق در همین راه است همانطور که شهید مطهری می‌گوید شهادت خونی است که در رگ اجتماع ساری است اگر این خون را از جامعه بگیریم بی‌جان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما امروز در مقطعی از غرب تمکین بکنیم این تمکین را باید تا سال‌های طولانی بپذیریم. سنگ‌اندازی ابرقدرت‌ها بر سر راه ما به علت استقلال و شعار نه شرقی و نه غربی است؛ قیمت استقامت شما همین سنگ‌اندازی‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درشت‌گویی‌های غربی‌ها در خلل مذاکرات هسته‌ای گفت: غربی‌ها ژست‌های توخالی زیاد می‌گیرند و حرف‌های کلفت می‌زنند برای اینکه اراده ما را سست کنند. چون ملت ما را نمی‌شناسند فکر می‌کنند می‌توانند اراده این ملت را خرد کنند.

وی با توصیه به غربی‌ها برای در پیش گرفتن رفتار عاقلانه بیان کرد: یکی از خصوصیات ما تبعیت از رهبری است که در تاریخ ۳۴ سال گذشته که فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده‌ایم چه در زمان امام راحل چه در زمان مقام معظم رهبری سبب عزت و اقتدار ما شد.

لاریجانی تأکید کرد: یکدلی در برابر رهبری موجب اقتدار ملت ایران شد البته آنهایی که بی‌وفایی کردند سزایش را کشیدند.

وی از هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری به عنوان عامل پیشرفت ما در موضوع هسته‌ای یاد کرد و با اشاره به یکی دیگر از برکات تبعیت از رهبری گفت: در جنگ ۳۳ روزه که به ویژه در اولین هفته آن آتش بسیار سنگینی از سوی اسرائیل بر روی مردم لبنان می‌بارید و خبرهای بسیار ناگواری از آنجا به گوش می‌رسید مذاکرات هسته‌ای نیز در جریان بود. در این خلال هنری کسینجر در مقاله‌ای خواستار تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران شد که در ظاهر عجیب به نظر می‌رسید که چرا در حین مذاکرات هسته‌ای و در حالیکه درگیری میان لبنان و اسرائیل است علیه ایران باید قطعنامه صادر شود.

وی ادامه داد: کسینجر در حقیقت به دولت‌های غربی خط داد که کانون مقاومت را در جهان اسلام شناخته‌ایم و آنها نیز همین کار را کردند آمریکایی‌ها دست به کار شدند و به ایران فشار آوردند.

رئیس مجلس در ادامه گفت: در همان زمان جلساتی در ایران تشکیل می‌دادیم که چگونه باید به حمایت خود از حزب‌الله ادامه دهیم این در حالی بود که بسیاری از کشورهای اسلامی یا سکوت کرده و یا پنهانی به اسرائیل کمک اطلاعاتی می‌کردند.

وی با نقل قولی از رابرت گیتس مبنی بر اینکه جای تعجب است که یک کشور عربی با اسرائیل می‌جنگد و به آمریکا فشار می‌آورند که به ایران حمله کند، گفت: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایاشن فرمودند من تنها راه را برای حزب‌الله در استقامت می‌بینم که وقتی این پیام به گوش سیدحسن نصرالله رسید بعدها درباره آن گفت پیغام رهبری وضعیت ما را دگرگون کرد و کمر اسرائیل را شکاند.

لاریجانی با اشاره به سفر چندی بعد خود به اروپا گفت: در دیداری که با نخست‌وزیر یکی از کشورهای اروپایی که اتفاقاً روابط نزدیکی نیز با اسرائیل دارد، داشتیم او گفت: اولمرت-نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی- اکنون دیگر یک جنازه سیاسی است و این نشان‌دهنده تأثیرگذاری تبعیت از توصیه رهبری است.

وی با یادآوری اینکه اگر امروز نیز جامعه ما بخواهد راه خود را ادامه دهد باید سه ویژگی فضیلت، استقامت و تبعیت از رهبری را پیش روی خود قرار دهد اظهار کرد: اینها کلید سعادت کشور ماست.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به افتخار کشور ایران به خانواده‌های شهدا گفت: خانواده‌های شهدا هم خود عملاً ایستادگی کردند و هم استقامت را به ملت ایران آموختند. آموختند که از خمودی دور باشند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد به همت بنیاد شهید قانون جامعه ایثارگری که چندین سال است از تصویب آن می‌گذرد ولی هنوز اجرا نشده است هرچه زودتر اجرایی شود.

در پایان این مراسم، رییس مجلس و رییس بنیاد شهید از چند تن از مادران شهدای دفاع مقدس تجلیل کردند./فارس

 

Share