عواقب عدم نظارت دقیق بر کتاب درسی+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا، تنی چند از آموزگاران پایه دوم ابتدایی در شهر تهران با توجه به اشکلاتی که اخیرا در کتاب‌های این پایه تحصیلی مشاهده کرده‌اند ضمن تشکر بابت زحمات کشیده شده برای تغییر محتوای کتب درسی، استدلال و اشکال وارده خود به این کتاب ریاضی را به شرح زیر اعلام […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا، تنی چند از آموزگاران پایه دوم ابتدایی در شهر تهران با توجه به اشکلاتی که اخیرا در کتاب‌های این پایه تحصیلی مشاهده کرده‌اند ضمن تشکر بابت زحمات کشیده شده برای تغییر محتوای کتب درسی، استدلال و اشکال وارده خود به این کتاب ریاضی را به شرح زیر اعلام داشته‌اند:

از سال گذشته در کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی، برای تدریس مفهوم تفریق یا همان منها، از یک مفهوم قرآنیِ اقتصادی استفاده شده است.

با توجه به اثرات عمیقی که کتاب‌های دبستان در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه کودک به جای می‌گذارد و هم‌چنین عواطف خاطره‌انگیزی که کودک امروز را در بزرگ‌سالی نیز هم‌چنان به خود فراخواهد خواند، مثالی که در درس ریاضی پایه دوم دبستان برای تدریس تفریق به کار رفته است تعجب هر انسان آشنای با قرآنی را برمی‌انگیزد.

در تصاویر زیر، صفحات ۹۸ و ۱۰۳ کتاب ریاضی دوم ابتدایی را مشاهده می‌کنید که در چندین مثال متعدد برای تدریس مفهوم منها (تفریق) از پرداخت صدقه استفاده شده است.

1 2

خداوند در آیه ۲۶۱ سوره بقره می‌فرماید: مَثَل کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند دانه‌‏اى است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌‏اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر کس که بخواهد (آن را) چند برابر می‌کند، و خداوند گشایشگر داناست‏.
همچنین در آیه ۲۱۵ سوره بقره نیز می‌فرماید: از تو می‌پرسند چه چیزى انفاق کنند [و به چه کسى بدهند] بگو هر مالى انفاق کنید به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و به در راه‏ مانده تعلق دارد و هر گونه نیکى کنید البته خدا به آن داناست.

حضرت امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: «إستَنزلوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَهِ» یعنی با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید.

امام جعفر صادق (ع) نیز در حدیثی فرموده‌اند: «ثَلاثَهٌ اُقسِمُ بِاللّه‏ أَنَّهَا الحَقُّ: ما نَقَصَ مالٌ مِن صَدَقَهٍ و َلا زَکاهٍ…» یعنی به خدا قسم سه چیز حق است: هیچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زکات کم نشد.
این دو آیه و حدیث بالا، تنها جزء کوچکی از آیات و صدها روایتی است که در خصوص آثار دنیوی و اخروی انفاق و صدقه در منابع دینی ما آورده شده است.

در آیه ۲۶۱ سوره بقره، خداوند مستقیما به افزایش رزق از طریق انفاق، اشاره کرده و در در حدیث حضرت امیر و امام جعفر صادق (ع) نیز این مهم به طور واضح مورد اشاره قرار گرفته است. اما آنچه که در کتاب دوم دبستان مشاهده می‌شود، مغایر با نص صریح قرآن و عین احادیث یاد شده است.

به عقیده‌ بیشتر کارشناسان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، رسانه‌ها در شکل‌دهی و هدایت احساس و ادراک کودکان و نوجوانان نقش‌ اساسی بر عهده دارند. کودکان روحی لطیف و باورپذیر به حقایق اجتماعی‌ و محیط اطراف خود دارند. آنها به دلیل کنجکاوی بیش از حد همواره به دنبال کشف‌ ناشناخته‌ها هستند و از این طریق زندگی آینده را تمرین می‌کنند.

کتاب درسی به عنوان رسانه‌ای در دسترس، اجباری و موثر می‌تواند تاثیرات شگرف تبلیغی و اطلاع‌رسانی برای هدایت‌ علاقه کودکان به سوی الگوهای شناخته شده اجتماعی داشته باشد به نحوی که می‌توان اذعان کرد کتب درسی قادرند با پشتوانه‌ علمی – تجربی، شخصیت آینده کودکان امروز را سمت و سو دهند.

اما متاسفانه در اثر بی‌دقتی مولفین کتاب ریاضی دوم دبستان، مفهوم شدیدا افزایشی صدقه (بر اساس قرآن) به یک مفهوم کاملا کاهشی بدل شده به گونه‌ای که قطعا اثر عمیق خود را در روان کودک خردسال امروز و بزرگسال آینده خواهد گذاشت.

آثار دیگری که بر این بی‌دقتی مولفین مترتب است را با توجه به آیه ۲۱۵ سوره بقره می‌توان چنین در نظر گرفت: با توجه به جایگاه کارکرد اجتماعی صدقه در چیدمان مالی و الویت‌بندی صدقه دادن برای انسان مسلمان، وقتی کودک ۸ ساله ما از مفهوم رشددهنده صدقه تهی شد، دیگر جایگاهی برای دستگیری و کمک به والدین، نزدیکان، یتیمان، مسکینان، و در راه ماندگان قائل نخواهد بود.

در ذکر فواید صدقه، برای جامعه، و هم‌چنین کارکردش در اقتصاد اسلامی سخن بسیار است که ذکر آن به درازا می‌انجامد ضمن آنکه عظمت این مهم، بر همگان روشن است.

مشرق/
Share