طراحی و تولید نخستین قالیچه سخنگو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین قالیچه سخنگو به همت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تیمی از خبرگان و هنرمندان فرش دستباف ایرانی، منبت و الکترونیک، طراحی و تولید شد. به  نقل از واحد مرکزی خبر، تابلو فرش نمادین آیین نوروزی در ایران زمین که نخستین قالیچه سخنگوی جهان است، سمبل […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین قالیچه سخنگو به همت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تیمی از خبرگان و هنرمندان فرش دستباف ایرانی، منبت و الکترونیک، طراحی و تولید شد.

201411310611_rrبه  نقل از واحد مرکزی خبر، تابلو فرش نمادین آیین نوروزی در ایران زمین که نخستین قالیچه سخنگوی جهان است، سمبل و نمادی از میراث چند هزار ساله و نماینده فرش ایرانی است که از یک هنر به چندین هنر آراسته است و موضوع طرح و نقش آن ترکیبی از رسوم کهن ملی، قومی، آیینی، مردمی و وحدانی و وحیانی است که از سرچشمه عشق و محبت و خلاقیت اندیشمندانه و زیباشناسانه ای نشأت گرفته است.

طرح این تابلو فرش با ابعاد ۱۲۰ در ۱۱۰ سانتی متر، مراسم نوروز باستانی با طبقی از هفت سین و طرح پس زمینه آن اطلس ایران زمین است.

فرش نوشته ها با مصرعی از شعر فردوسی در شاهنامه ، غزل حافظ و نظامی و طرح و نقشه حواشی طرح مذکور نمونه هایی از اقوام ایرانی ملبس به لباس قومی و ملی به ترتیب از شرق ایران، در جهت جنوب و جنوب غربی تا شمال شرقی و شمال ایران است.

تجهیزات الکترونیکی و لمسی تابلو فرش از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این طرح است. با توجه به مدارات الکترونیکی لمسی به کار رفته در تابلو فرش و با استفاده از تکنولوژی لیزر، قابلیت لمسی بودن تابلو فرش بدون کوچکترین دستکاری روی خود تابلو فرش ایجاد شده است که این لیزرها به صورت ماتریسی روی قاب تابلو فرش نصب شده به طوری که در محل تقاطع هر سنسور می توان به لحاظ الکترونیکی قابلیت سخنگو بودن را برنامه ریزی کرد.

این سیستم به لحاظ امنیتی مجهز به سیستم دزدگیر بوده که در صورت فعال شدن دزدگیر، سیستم لمسی هر نقطه از تابلو فرش و یا جابجایی تابلو فرش باعث به کار افتادن سیستم دزدگیر شده و به شماره های ذخیره شده روی سیستم از طریق پیامک همچنین به صورت تلفن گویا هشدار داده می شود.

سیستم دزدگیر از طریق خط تلفن ثابت هم می تواند، موقعیت تابلو فرش را گزارش دهد. همچنین این سیستم الکترونیکی قابلیت نصب تجهیزات GPS برای اعلام موقعیت مکانی تابلو فرش و قابلیت نصب بولوتوث برای ارتباط با بازدیدکنندگان، ذخیره سازی نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان و قابلیت اتصال به اینترنت برای به روز کردن صوت های موجود تابلو فرش دارد.

جنس قاب چوبی نراد a.b.s گونه یورکا با قابلیت نصب مدارات الکترونیکی لمسی و نوع طرح آن سنتی اسلیمی گل و بته سوزنی با زمینه سند بلاست است.

به کارگیری روش لایه ای در قطعات قاب چوبی با مزایای جلوگیری از تغییر ابعاد قاب، پیچیدگی و دویدگی، کاهش وزن قاب نسبت به قاب چوبی توپر مشابه در بازار کار و قابلیت انتقال و حمل و نقل به هر نوع اقلیم آب و هوایی،پایداری در مقابل شرایط بحرانی آب و هوا (سرما، یخبندان و گرمای بالا) و نوع اتصال قاب لبه فارسی با کنشکاف قلیف زبانه بلند مخفی با مزیت استحکام قاب در حمل و نقل و بالا بودن عمر مفید قاب چوبی از ویژگیهای قاب چوبی این تابلو فرش است.

بنا بر این گزارش، خشک کردن به روش سنتی و مدرن چوب آلات قاب و اشباع و رنگ کاری قاب با مواد نیتروسلولزی و پلایمری در چند مرحله متوالی با مزیت جلوگیری ازحمله آفات و امراض چوب و تغییرات ابعادی، اجرای منبت کاری با توجه به نوع طرح و بافت چوب به روش دستی و ماشینی صورت گرفته و در مرحله پرزگیری از روش سوخته کاری و سند بلاست با فشار بادوشن استفاده شده است که زیبایی قاب را چند برابر می کند، سهولت در تغییر ساختار (اضافه یا حذف) برد و مدارات الکترونیکی در کلاف پشت قاب و سهولت در نصب یا جداسازی قالی (فرش)، مدارات الکترونیکی و تمامی متعلقات در کمترین زمان ممکن از دیگر ویژگیهای قاب این تابلو فرش است.

خوش گفتار مقدم به عنوان استاد بافنده، رامین نویدی به عنوان کارشناس الکترونیک و هوشمندسازی، محمد علی حبیبی ساروی به عنوان کارشناس صنایع چوب، مریم طاهری به عنوان طراح و نقاش و آزاده حسینی به عنوان کارشناس فرش و طرح ایده در تولید نخستین قالیچه سخنگوی جهان ایفای نقش کرده اند.

Share