جلوه گری گیلان در صنعت گردشگری

شاخص ماندگاری گردشگران در گیلان به مرز ۶ میلیون نفر در شب رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گیلان مهری دارد که بر دل هر بیننده ای می نشیند و جلوه گریش نه تنها در فروردین بلکه در تمامی فصول سال آتش بر دل عاشقان طبیعت می زند این استان یکی از مهمترین مراکز گردشگری کشور به شمار می رود که در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند به محور توسعه گردشگری تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گیلان مهری دارد که بر دل هر بیننده ای می نشیند و جلوه گریش نه تنها در فروردین بلکه در تمامی فصول سال آتش بر دل عاشقان طبیعت می زند این استان یکی از مهمترین مراکز گردشگری کشور به شمار می رود که در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند به محور توسعه گردشگری تبدیل شود.

 خوشبختانه از گیلان به عنوان یکی از زیباترین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود.

 طبیعت بکر گیلان نیز باعث می شود که سالانه میلیونها نفر گردشگر همزمان با ایامی مثل آغاز سال نو و نیز فصل تابستان به این استان رو بیاورند اما با وجود پتانسیل های غنی گیلان باید گفت هنوز هم این میزان پیشرفت در خور شأن چنین استانی نیست و جاذبه های گردشگری این دیار هنوز هم ناشناخته مانده است.

 به وضوح دیده می شود که جذابیت گیلان هرجا که بحث از مسافرت و گردش باشد باعث می شود تا مسافران از هر نقطه کشور، نیم نگاهی به شهرهای زیبای گیلان داشته باشند و سفر به این منطقه یکی از اولویت های انتخابی آنان برای مسافرت به شمار رود.

 در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تردد خودرو طی ایام نوروز تا دوازدهم فروردین ماه امسال در استان را  یک میلیون و ۳۲ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: این میزان تردد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  ۷.۳ درصد رشد را نشان می دهد.

 رضا علیزاده افزود: پرترددترین محور استان در ایام نوروز بزرگراه رشت – قزوین با ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو و کم تردد ترین  محور اسالم – خلخال با ۲۲ هزار دستگاه خودرو بوده است.IMG10360806

 شاخص ماندگاری گردشگران در گیلان به مرز ۶ میلیون نفر در شب رسید

 وی همچنین وضعیت اقامت مسافران در گیلان طی ایام نوروز را به شش میلیون نفر اقامت در شب ذکر کرد و اظهارداشت: این شاخص نیز رشد ۷.۲ درصد را نشان می دهد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بحث ماندگاری مسافران به لحاظ اقتصادی و تزریق درآمد در لایه های مختلف صنعت گردشگری را نمایان می کند.

 وی افزود: امسال اسکان مسافران و گردشگران در هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع ها، منازل خصوصی استیجاری و مدارس مهیا شده بود.

 علیزاده اظهارداشت: در ایام نوروز  امسال هزار و ۶۷۰ نفر از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی به مقصد گیلان سفر کردند که این شاخص نیز  رشد ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

 وی از سفر هزار و ۲۳۳ نفر گردشگر خارجی به گیلان خبرداد و اظهارداشت: این میزان مسافران از جمهوری آذربایجان، روسیه، اسپانیا، جمهوری چک، ایتالیا، ژاپن، آلمان، گرجستان، ترکیه، لهستان و عراق به استان سفر کردند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اذعان داشت: امسال از مجموعه بناهای و موزه های تاریخی استان استقبال خوبی هم صورت گرفته است.

 وی یادآورشد: در این مدت ۳۰۸ هزار و ۴۱۰ نفر از  موزه میراث روستایی، قلعه رودخان فومن، موزه رشت، موزه چای ایران، موزه حیات وحش ماسوله و غیره بازدید کردند.

 علیزاده بر لزوم توسعه امکانات پذیرایی از میهمانان اشاره کرد و تصریح کرد: این موضوع ضمن اینکه عامل درآمدزای مناسبی است تا ضمن ایجاد فرصت های شغلی دراین شهرها، منابع مالی استانی نیز تقویت شوند آرامش خاطر مسافر را فراهم می آورد تا بتواند در مدت دلخواه، در شهر اقامت داشته باشد و از جاذبه های آن نیز به موقع دیدن کنند.

 با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در حاشیه جنوبی دریای خزر و وجود سواحل ماسه ای بی نظیر، تالاب بین المللی انزلی و جنگل های منحصر بفرد از گونه های توسکا در روستاهای فتاتو، کویشا و سرخشکی و سایر مناظر طبیعی و بی بدیل منطقه مانند رودخانه ها، تالاب های محلی، آبگیرهای کوچک و بزرگ از جاذبه های طبیعی گردشگری این منطقه به شمار می روند.

 آب و هوای این منطقه متاثر از آب و هوای گیلان  به آب و هوای معتدل خزری ( معتدل و مرطوب ) معروف است. میانگین سالانه بارندگی این منطقه هزار و ۸۵۳ میلیمتر است. تعداد روزهای بارندگی ۱۴۸ روز بوده و بارندگی ‌های این منطقه بر پایه رژیم بارشی سواحل دریای خزر بیشتر متاثر از سامانه های پرفشار شمالی و میانگین سالانه رطوبت نسبی هوا ۸۴ درصد است.

 از یک سو حضور کشتی مسافری میرزا کوچک خان در آب های این منطقه که بزرگترین کشتی مسافری کشور محسوب می شود و از سوی دیگر با راه اندازی خطوط کشتیرانی مسافری داخلی و خارجی از عوامل توسعه گردشگری دریایی در این منطقه به شمار می روند.

  صنایع دستی به عنوان یک هنر و جاذبه گردشگری از صنایع مهم اشتغال زا و جذب گردشگر در گیلان است

 صنایع دستی به عنوان یک هنر و جاذبه گردشگری از صنایع مهم اشتغال زا و جذب گردشگر این منطقه است که با وجود هنرمندان و چهره های ملی صنایع دستی که ضمن راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در منطقه و همچنین حضور در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی خوش درخشیدند و افتخارات فراوانی را کسب کرده اند.

 سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در راستای سیاست های دولت خدمتگذار و نظام جمهوری اسلامی با هدف ارائه خدمات به گردشگران ورودی به محدوده منطقه با همکاری بخش خصوصی و نظارت این سازمان اقدام به توسعه گردشگری دریایی و زمینی کرده است که از جمله آن می توان به را ه اندازی ورزش های آبی، آموزش غواصی، جت اسکی، قایق های پدالو، قایقرانی، راه اندازی گردشگری روستایی با کاروان شتر سواری و بهره گیری از باشگاه مجهز اسب سواری و غیره را  نام برد.

 در راستای بهبود خدمات ارائه به گردشگران این سازمان با ایجاد پارکینگ هایی با پذیرش افزون بر چهار هزار خودرو مجهز به روشنایی و دوربین های مدار بسته، ایجاد آلاچیق در کنار ساحل، واحدهای سرویس بهداشتی در نوار ساحلی،  راه اندازی طرح های شنای ویژه آقایان و بانوان، راه اندازی پارک بازی و غیره همواره تلاش کرده است تا گردشگران اوقات خوش، مفرح و بیاد ماندنی را در این منطقه تجربه کنند.
IMG12234663

 وجود دو هتل سه ستاره نرگس و پوریا، ویلاها، میهمان پذیرها، مسافرکاشانه ها و رستوران های متعدد در محدوده منطقه، امکان اقامت و اسکان و پذیرایی گردشگران را فراهم می کند.

 مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در این باره گفت: از ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۲۰۰ هزار نفر از فاز تجارت و سیاحت منطقه آزاد انزلی بازید کرده اند.

 رضا مسرور افزود: راه اندازی کالای همراه مسافر نیز در جذب گردشگر به این منطقه موثر بوده است.

 وی همچنین بر لزوم موانع و مشکلات منطقه آزاد  انزلی اشاره کرد و اظهارداشت: گره های ترافیک یکی از مشکلات این منطقه بود که امسال رفع شد.

 مدیر عامل منطقه آزاد انزلی  با بیان اینکه زیر ساخت های گردشگری منطقه به طول دو کیلومتر در ساحل دریای خزر توسعه یافته است، گفت: گردشگری نقش ممتازی در پویایی اقتصادی استان دارد.

 

 

امسال حضور مسافران در فاز تجارت و سیاحت منطقه آزاد انزلی رشد ۲۰ درصدی را نشان می دهد

 وی در ادامه از طراحی برنامه های فرهنگی فراخور ایام در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و یادآورشد: حضور مسافران در فاز تجارت و سیاحت این منطقه نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

 گردشگری همواره یکی از بهترین فرصت‌ های شغلی و درآمدزایی است که تنها با تبلیغات، خدمات مناسب و با کیفیت، آثار باستانی و مناطق گردشگری، موزه ‌ها و مناظر خارق‌العاده طبیعی می‌تواند چرخ‌های اقتصادی کشورها را به گردش درآورد.

 این صنعت از دیدگاه یک منبع درآمد و اشتغال، همواره نقشی تاثیرگذار در اقتصاد کشورها داشته است و اغلب کشورها سعی می‌کنند تا با اجرایی‌کردن راهکارهای مناسب، جذب گردشگران مختلف و ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و موقعیت ‌های جذاب و منحصر به فرد، گردشگران را به سوی خود جذب کرده و دروازه‌های سود سرشار این صنعت را به روی خود بگشایند.

 ورود گردشگران به یک کشور نه‌تنها موجب تبادلات مالی و ایجاد مشاغلی هر چند کوتاه مدت و فصلی می‌شود بلکه فرهنگ کسب و کار، دیدگاه و استنباط بین‌ المللی شهروندان مختلف و آداب و رسوب و سنت‌های هر کشور را نیز گسترش می‌دهد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پویا‌ترین بخش‌ های درآمد خارجی کشورها محسوب می‌شود و به سرعت در حال رشد است.

 غلامعلی جعفرزاده افزود: اغلب کشورهای جهان با بهره‌گیری از تجربه ‌های موفق و مدیریت کشورهای دیگر سعی می‌ کنند تا به جایگاه مطلوبی در این عرصه برسند.

 وی اظهارداشت: جهانگردی و گردشگری از دیرباز در ایران رونق داشته و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، آمد و شد خاورشناسان، وجود کاروانسراها، چاپارخانه ‌های قدیمی و راه‌ های ارتباطی گسترده را می‌توان دلیلی بر اثبات این مهم دانست.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران از نظر جاذبه ‌های تاریخی در رده ۱۰ کشور نخست جهان و از نظر جاذبه‌ های طبیعی در رده پنج کشور برتر جهان قرار دارد که این امر بسترهای بالقوه مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری فراهم آورده است.

وی افزود: جاذبه ‌ها شرط لازم برای جذب گردشگران هستند اما شرط کافی نیستند، عوامل دیگری نیز در کنار جاذبه ‌ها باید باشد تا این صنعت در جامعه‌ای رونق گیرد که از مهمترین این عوامل حمل و نقل مناسب، برخورداری از جاده‌ های استاندارد، خطوط هوایی مناسب، برخوداری از امکانات رفاهی و خدماتی مناسب برای گردشگران است.

 IMG18033237

 

گیلان سرزمینی با تنوع آب و هوایی، شرایط اکوسیستمی متفاوت و فرهنگ غنی

 جعفرزاده اظهارداشت: گیلان سرزمینی با تنوع آب و هوایی، شرایط اکوسیستمی متفاوت، فرهنگ غنی با ۱۶ شهرستان در اشکال شهری و روستایی و جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی بسیار همچون نگینی در شمال کشور می درخشد.

 وی اذعان داشت: رشت یکی از شهرستان های مهم این استان به لحاظ گردشگری هرساله میزبان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآورشد: توسعه زیر ساخت های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در این شهرستان با هدف پویایی اقتصادی امری لازم و حیاتی است.

 بدون شک ارائه خدمات متنوع و مطلوب امدادی، انتظامی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نقش مهمی در توسعه گردشگری و ماندگاری مسافران و گردشگران در استان دارد.

 هلال احمر یکی از این سازمان ها در کشور و استان هست که با اجرای طرح های مختلف طی ایام نوروز در خدمت مردم است.

 ارائه خدمات امدادی جمعیت هلال احمر به  ۵۲۳ هزار نفر در استان

 مدیر عامل هلال احمر گیلان نیز گفت: با آغاز طرح نوروزی نجاتگران و جوانان جمعیت هلال احمر با عزم راسخ خود توانستند با رعایت خوش خلقی و مهمان نوازی به ۵۲۳ هزار و ۴۹۰ نفر خدمات لازم در سطح استان ارائه دهند.

 علیرضا خصوصی افزود: جمعیت هلال احمر در نوروز امسال با حضور در ۲۴ پایگاه امدادی ثابت، سیار، موقت، دریایی و هوایی موفق با اجرای ۲۱۷ عملیات امدادی و ارائه خدمات به هزار و ۳۱۵ نفر از حادثه دیدگان از تصادفات جاده ای و گرفتار شده در برف و کولاک شدند.

 وی اظهارداشت: از این تعداد مصدوم ۲۵۴ نفر به مراکز درمانی و سه هزار و ۴۷۵ نفر نیز از خدمات سرپایی در این پایگاه ها بهره مند گردیدند.

 مدیرعامل هلال احمر گیلان گفت: در ۴۸ ساعت گذشته نیز با بروز برف و کولاک در مناطق کوهستانی به ۳۲۰ خودروی گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی و ۸۴ نفر نیز اسکان اضطراری داده شد.

 

وی افزود: در حوزه جوانان نیز با برپایی ۳۷ چادر خدمات رسانی به ۵۲۰ هزار و ۱۵  نفر خدمات مورد نیاز به مسافران در قالب ۱۰۳ هزار و ۱۵۵ برگ نقشه راهنمای مناطق گردشگری، ۹۵ هزار و ۳۵  برگ بروشورهای امدادی، بهداشتی و۱۳ هزار و  ۳۱۹ قلم سایر محصولات توزیع شده است.

  به هر ترتیب صنعت گردشگری لایه‌ های مختلفی از اقتصاد  گیلان را به چرخش در می‌آورد مشروط به اینکه ضمن توسعه زیر ساخت های اساسی این صنعت نسبت به معرفی  جاذبه های گردشگری استان تلاش مضاعفی از سوی رسانه ها  انجام شود.

 فرماندار رشت نیز در این زمینه خواستار معرفی هرچه بیشتر و بهتر جاذبه های گردشگری استان به ویژه این شهرستان از طریق رسانه ها به مردم داخل و خارج از کشور شد.

 سید عیسی مهدوی به توانمندی ها و پتانسیل های استان در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: این ظرفیت ها و جاذبه ها برای جذب گردشگر باید بیشتر معرفی شود.

 گیلان از نظر منابع طبیعی و جاذبه های تاریخی و طبیعی یک استان منحصر به فرد است

 وی با اشاره به اینکه گیلان از نظر منابع طبیعی و جاذبه های تاریخی و طبیعی یک استان منحصر به فرد است، اظهارداشت: تقویت حوزه گردشگری می تواند به توسعه و رشد استان کمک شایانی کند.

   در هر صورت شناساندن جاذبه های طبیعی و گردشگری استان گیلان به مردم ایران و فراهم آوردن امکانات رفاهی و تفریحی برای مسافر و به تبع همه اینها، پیشرفت اقتصادی ـ اجتماعی گیلان و ایجاد دورنمای روشنی از آینده این استان، نیازمند یک عزم همگانی و اراده ای است که فقط با همیاری همه رسانه ها و دستگاه های استان صورت می گیرد./مهر

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share