سرنوشت خانه ای که احمدی نژاد به ریچارد فرای داد چه شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاحجت الاسلام رسول جعفریان مورخ و محقق بنام ایران در خبرآنلاین نوشت: آنچه در پی می آید حاصل جستجوی اندک بنده است. بنابرین اگر دوستی یا مرکزی یا موسسه ای خبر یا اخبار دیگری در این باره دارد بهتر است به صورت کامنت یا به هر صورت دوست دارد جایی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاحجت الاسلام رسول جعفریان مورخ و محقق بنام ایران در خبرآنلاین نوشت:

jafarinآنچه در پی می آید حاصل جستجوی اندک بنده است. بنابرین اگر دوستی یا مرکزی یا موسسه ای خبر یا اخبار دیگری در این باره دارد بهتر است به صورت کامنت یا به هر صورت دوست دارد جایی درج کند تا بر اطلاعات بنده و آیندگان افزوده شود و حقیقت روشن شود.

این را برای دانشجویان تاریخ و تاریخ نویسان آینده می نویسم که بدانند و آگاه باشند که آنچه به عنوان خبر پخش می شود، چه در صدا و سیما و چه در روزنامه ها، جدی نگیرند، و تا در باره آن تحقیق نکنند به آن استناد نکنند. معمولا این ها اخباری است که باید اتفاق بیفتد اما بیشتر آنها نمی افتد. اصلا تصور نکنید دروغ بوده است، بنا بوده بشود اما نشده. این را اصطلاحا دروغ نمی گویند.

یکی از این اخبار داستان اهدای یک باب خانه قدیمی در اصفهان به ریچارد فرای ایرانشناس تازه گذشته بود.

شهریور سال ۱۳۸۹ بود که یک شب در تلویزیون شاهد بودیم که اعلام شده است که آقای احمدی نژاد خانه ای به آقای ریچارد فرای داده است. خانه را هم نشان دادند. خانه ای زیبا و قدیمی بود. یادم هست که در آن خبر از استاندار اصفهان هم مطلبی آمد یا شاید خودش هم نشان داده شد. گویا ورقه ای هم به فرای دادند. قیچی رمان … و تثبیت این که این خانه به آقای فرای داده شده است. از این جدی تر نمی شود نشان داد.

اخیرا پس از درگذشت آقای فرای دیدم که یکی از سایت ها آن خبر را به عنوان خبر تحقق یافته و قطعی انعکاس داده است. در سایت بیست که نمی دانم متعلق به کیست، شرح حالی و عکسی از فرای بود و بعد هم این جمله:

«محبوبیت فرای در میان ایرانیان مرزی نمی شناخت. او پس از انقلاب نیز مورد احترام مقامات ایران بود تا حدی که در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) دولت محمود احمدی نژاد به ریچارد فرای یک واحد مسکونی در اصفهان اهداء‌کرد».tamizi1-house

آن زمان هم این خبر در سایت ها درج شد:

در پی دستور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه خانه تاریخی تمیزی اصفهان در اختیار پروفسور ریچارد فرآی استاد ایران شناس آمریکایی قرار گرفت.

‌خانه تاریخی تمیزی تا زمان حیات پروفسور فرای در اختیار این شرق شناس و ایران شناس خواهد بود و پس از آن به عنوان بنیاد شرق شناسی اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد . ‌آثار و تالیفات این پروفسور آمریکایی در بنیاد شرق شناسی اصفهان جمع آوری خواهد شد تا مورد استفاده شرق شناسان قرار گیرد.

راستش خودم هم خبر مزبور را جدی گرفته بودم، اما بر اساس همان تردید تصمیم گرفتم جستجویی بکنم و ببینم خبر درست است یا خیر.

حاصل آنچه شنیدم این بود که خانه مزبور که به نام خانه تمیزی شناخته می شود و واقع در خیابان ابن سینای اصفهان، بازارچه حمام قاضی است، متعلق به شرکت مسکن سازان بوده است. این شرکت گویا در مجموعه وزارت مسکن قرار داشته است. زمانی که فرای با رئیس جمهور دیدار می کند، گویا از او می خواهد که اجازه دهند او را در کنار پوپ که قبرش در کنار زاینده رود است دفن کنند. آقای رئیس جمهور که در وعده دادن ید طولایی داشتند به زیبایی گفتند: چرا بعد از مردن به شما خانه بدهیم. در همین حیات شما خانه ای به شما می دهیم. قرار شد میراث فرهنگی دنبال کند. نتیجه آن شد که خانه تمیزی به آقای فرای داده شود. طبعا خانه مالک داشت و به قیمت ۲ میلیارد تومان کارشناسی شد. قرار گذاشتند و قراردادی با مسکن سازان نوشتند و قرار شد که این پول به این شرکت یاد شده داده شود.

اما خدا روز بد ندهد…. فردا یا پس فردای آن روز، کیهان مطلبی علیه این اقدام نوشت و این که فرای خارجی است و …. تا آخر. شاید آن زمان قصه به مجلس هم کشیده شد و سوالی و توضیحی و جز اینها…. ظاهرا بنا بود انجام شود…

این گذشت تا این که معلوم نشد چه شد که ماجرا به فراموشی سپرده شد؛ آیا فرای بعد از آن چیزی گفت که سبب لغو این ماجرا شد؟ بنده خبر ندارم. لابد اگر چیزی بوده باید در جایی درج شده باشد.

اما سرنوشت خانه تمیزی… این که همین یک ماه قبل، خانه به شخصی فروخته شد تا تبدیل به یک هتل سنتی شود و بدین ترتیب عاقبت بخیر شد…. که بر سر در کاروانسرایی تا آخر….

و حالا معلوم نشد وصیت فرای برای دفن کنار پوپ جدی بوده است یا نه… احتمال می دهم جدی بوده… اما نه رئیس جمهور فعلی نه کسی دیگر جرأت نخواهد داشت این اقدام را انجام دهد. خدا رحم کرد که افتاد به تعطیلی. جنازه آن بنده خدا را که نمی شود روی زمین نگاه داشت. ایران هم دو سه هفته تعطیل است. بنابرین کسی هیچ کس مقصر نیست. امیدوارم هر کجا خاکش کردند، زمین او را قبول کند و آقای ظریف هم ناراحت نباشد.tamizi-house-n6

Share