سام سکوتی بداغ

خوداظهاری دولت و مردم

خوداظهاری دولت و مردم طرح حذف ۳ دهک از یارانه بگیران در کمیسیون اقتصادی مصوب شده و قرار است در صحن علنی به بحث و رأی‌گیری گذاشته شود. بحث حذف عده‌ای که این مبلغ چندان تأثیری در زندگی آنها ندارد، قابل دفاع است اما مکانیزم شناسایی این افراد هنوز هم کارشناسی نشده و بر اساس […]

sokotiخوداظهاری دولت و مردم

طرح حذف ۳ دهک از یارانه بگیران در کمیسیون اقتصادی مصوب شده و قرار است در صحن علنی به بحث و رأی‌گیری گذاشته شود. بحث حذف عده‌ای که این مبلغ چندان تأثیری در زندگی آنها ندارد، قابل دفاع است اما مکانیزم شناسایی این افراد هنوز هم کارشناسی نشده و بر اساس نظرات سطحی و غیر علمی است.

در کشور ما، نظام مالیاتی آن چنان کارآمد و روز آمد نیست که بتوان بر اساس آن میزان دارایی افراد را مورد سنجش قرار داد. تنها مکانیزم قابل اعتماد و بدون دردسری که دولت و مجلس در اختیار داشتند، خود اظهاری بود که همان نیز ملاک عمل قرار گرفته است.

متأسفانه ما سالهاست عادت کرده‌ایم که همه کارهای کشور را با شیوه‌های تبلیغی و پوپولیستی پیش ببریم و با تغییر دولت و ناهماهنگی برخی از مدیران میانی که هنوز در نوبت تغییر هستند، همچنان رگه هایی از شیوه مرسوم ۸ سال گذشته باقی مانده است که متاسفانه به دلیل فقدان نگاه تخصصی نتیجه عکس دارد.اینکه امیر قلعه‌نوعی و یا علی دایی از دریافت یارانه انصراف دادند نه تنها مشوق جالبی برای انصراف نیست بلکه بسیاری از مردم خواهند گفت: اگر تا امروز افرادی که درآمد میلیاردی در سال داشتند، یارانه دریافت می‌کردند، پس ما باید تا ۱۰۰ سال آینده یارانه بگیر باشیم.

دولت برای تشویق متمولین و افراد دارای در آمدی بالاتر از متوسط جامعه، باید مشوق هایی تعریف کند و برای شروع از مدیران ارشد و میانی و از افرادی که بالاترین حقوق را به دلیل نصب بر مسئولیت های مدیریتی دارند، آغاز کند که هم متقاضیان صندلی های مدیریتی کمی کاهش پیدا خواهد کرد و از فشار بر مدیران کاسته خواهد شد و هم مردم به غیر تبلیغاتی بودن فعالیت های دولت، ایمان پیدا خواهند کرد.

در سیستم‌های غیر شفاف اقتصادی همچون ایران که نه سامانه ویژه‌ای برای شناسایی دارایی افراد دارد و نه سیستم مالیاتی آن، دقیق و روزآمد است که بتوان بر اساس میزان مالیات پرداختی، به اطلاعات مالی افراد دسترسی داشت، نمی‌توان انتظار فراهم بودن بستر اطلاعاتی کافی برای تصمیم گیری بر اساس پارامتر درستی را داشت.

با رد نظر مجلس توسط شورای نگهبان (تنخواه ۱۱هزار میلیارد تومانی که توسط نمایندگان برای ۳ ماهه اول سال پیشنهاد و تصویب شد که شورای نگهبان آن را رد کرد) و برگشتن طرح به مجلس، این بار بهارستانی‌ها در آستانه بهار، تصمیم به حذف ۳ دهک گرفتند که بناست آیین نامه اجرایی آن ظرف ۳ ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور تهیه شود .

مردم و مسئولین منتظر آیین نامه اجرایی هستند تا ببیند آیا غیر از خود اظهاری که به نظر اولین و آخرین مکانیزم دولتی‌ها باشد، راهکار دیگری نیز اندیشیده می‌شود و اگر چنین شد آیا قشر کارگران و یا کارمندان با فیش حقوقی مشخص و در آمد شفاف، از دریافت آن محروم می‌شوند؟

در جایی که دولت نسبت به مردم تعهدی داده است، صحبت از جریمه کردن افراد کمی آزاردهنده و توهین آمیز به نظر می‌رسد. مجلس با نادیده گرفتن تعهد دولت، علاوه بر تهدید به حذف افراد از دریافت یارانه، اگر آنها را تهدید به پرداخت جریمه نیز بکند، کمی دور از تدبیر دولتی است که پرچم دار اعتدال و مدعی تدبیر است و بهتر است به جای استفاده از زبان زور و تهدید، از مشوق‌های اقتصادی برای انصراف دهندگان استفاده شود تا با شعارهای دولت نیز هماهنگی پیدا کند .

سیستم خود اظهاری زمانی جوابگو می‌شد که بانک‌های دولتی برای یک وام ناچیز، مردم را به ادارات مختلف جهت راستی آزمایی اسناد و مدارک گسیل نمی‌داشتند و چنین نمی‌شد که وقتی متقاضی تسهیلات، ادعای نیاز به وام بانکی می‌کند ولی مدارک و اسنادی برای اثبات آن وجود دارد که متقاضی هیج نیازی به آن وام ندارد، وام به وی تعلق نگیرد!

دولت پیش از اجرای هرگونه طرح عجولانه‌ای در حوزه یارانه‌ها، بهتر است نظام مالیاتی را اصلاح کند تا فقط کارمندان و کارگران نباشند که بیشترین و سالم‌ترین مالیات را پرداخت می‌کنند و زمانی که بانک به اطلاعات مالی درستی دسترسی پیدا کرد، حذف دهک‌های مرفه جامعه آسان‌تر خواهد شد و درآمد مالیاتی کشور نیز بهبود خواهد یافت.

در پایان لازم است بار دگر به شعارهای دولت نهم و دهم در مورد آغاز هدفمندی یارانه‌ها اشاره کنیم که آن را انقلاب اقتصادی و جراحی اقتصادی کشور نامیدند و اما امروز پس از گذشت اندک زمانی، تنها خون است که از بدن اقتصاد بیمار ما رفته است و هیچ دردی را دوا نکرده است. قولی که دولت داد، در مدیریت میزان مصرف نان و حامل‌های انرژی هیچ سودی جز تورم بی‌سابقه بر جای نگذاشت و امروز تورم، سوخت و نان گران بر جای خود خواهند ماند و یارانه بیشتر به برنامه رایانه‌ای برای عده‌ای از مردم بدل شده است.

برای اجرایی کردن طرح خود اظهاری یارانه‌ای و تشویق مردم به انصراف داوطلبانه، لازم است دولت در کنار انتظار اعتمادی که از مردم دارد، به همان میزان اعتماد کند و هر زمان چنین اعتماد و درک متقابلی ایجاد گردید، مردم ایران در کنار دولت برخواسته از اراده خود، این مسیر پر پیچ و خم یارانه را نیز به سلامت گذر خواهند کرد.

همه مردم ایران و آنهایی که دل در گروه نظام و همگام با دولت امید آفرین دکتر روحانی پا به صحنه گذاشته اند، امید و آرزویی جز به ثمر نشستن تدبیر دولتمردان دولت تدبیر و امید ندارند و با انصراف مدیران دولتی و اعضای ستاد های دکتر روحانی که توان اقتصادی نسبی دارند، زمینه را برای شکوفایی اقتصادی فراهم کنند.

 

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share