عضو کمیسیون امنیت ملي مجلس در رشت

نسبت به توافق ژنو نقد داریم/پیگیری وضعیت آخرین مرزبان ربوده شده

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کوثری گفت:توافقی با ۱+۵ شد که از گوشه و کنار و برخی از سایتها خبرهایش رسیده اما به صورت رسمی در اختیار نمایندگان یا مردم گذاشته نشد و چون این توافق ۶ ماه فرصت دارد محرمانه تلقی کردند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسماعیل کوثری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان درباره مذاکرات ژنو اظهار کرد: این مذاکرات از دولت دهم مطرح بود و دولت دهم از ۲ طریق  آقای صالحی وزیر وقت امور خارجه  جلسه ای  در عمان داشتند  و در نهایت آقای جلیلی با ۵+۱ مذاکره داشت تا اینکه دولت یازدهم روی کار آمد و شکل مذاکرات علنی شد.

DSC07493 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: در نهایت کار به این جا رسید که آقای ظریف وزیر امورخارجه دولت یازدهم مسئولیت مذارکات را برعهده گرفتند و توافقی با ۱+۵ شد که از گوشه و کنار و برخی از سایتها خبرهایش رسیده اما به صورت رسمی در اختیار نمایندگان یا مردم گذاشته نشد و چون این توافق ۶ ماه فرصت دارد محرمانه تلقی کردند.

وی در ادامه گفت:از فهوای کلام تیم مذاکره کننده تقریبا مشخص شده که حد و حدود مذاکرات چه میزان بوده است.در یک ظرف مذاکرات تیم ایرانی حضور داشته که اقریبا مواردی را مشخص کرده و در طرف دیگر نیز ۵+۱ قرار دارد و در نهایت طرفین به یک توافق اولیه مشخص رسیدند که برطبق توافق صورت گرفته قرار شده است ایران اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد را که با دانش تخصصی دانشمندان جوان صورت گرفته اکسید کند.

کوثری با اشاره به فشار ۴ کشور آمریکا ,انگلیس ,آلمان و فرانسه گفت:این کشورها درخواست کرده بودند که ۱۹۶ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی که بیش از نیاز راکتور تهران تامین شده را به نصف کاهش دهیم و نصف دیگر را به ۳.۵ تا ۵ درصد تبدیل کنیم.
نسبت به توافق صورت گرفته نقد داشتیم

کوثری با بیان اینکه در مجلس به توافق صورت گرفته نقد داشتیم افزود:بندهای دیگر توافق عدم افزایش تعداد دستگاه های سانتریفیوژ و عدم افزایش مقدار اورانیوم ذخیره سازی شده و لغو فعالیت راکتور آب سنگین اراک بود.طرف مقابل نیز چند موضوع را برعهده گرفته بود.اینکه تحریم های کشتیرانی لغو شود.ورود قطعات خودرو و قطعات هواپیمایی و…آزاد شود و در نهایت هم مقداری پول در حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در ۸ قسط به ایران پرداخت شود و ۴۰۰ میلیون دلار هم برای دانشجویان پرداخت شود.
تیم مذاکره کننده جواب قانع کننده ای در خصوص پذیرفتن اکسید اورانیوم ۲۰ درصد نداشته است

کوثری با بیان اینکه جلسات متعددی در کمیسیون امنیت ملی و هم در صحن مجلس به صورت غیرعلنی و همچنین در وزارت امورخارجه با تیم مذاکره کننده برگزار شده است افزود:تیم مذاکره کننده جواب قانع کننده ای در خصوص پذیرفتن اکسید اورانیوم ۲۰ درصد نداشته است.ما می گوییم اگر ما قرار است ۲۰ درصد را اکسید کنیم شما هم باید تمام تحریم ها را لغو کنید.مثلا تحریم بانک مرکزی و نفت و قطعات و… لغو می شد.

رهبری فرمودند تیم مذاکره کننده حمایت شود

kosari1124به گزارش خبرنگار دیارمیرزا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت:بالاخره توافقی صورت گرفت و مقام معظم رهبری نیز فرمودند:تیم مذاکره کننده باید حمایت شود و همه هم حمایت کردیم و حتی در مجلس در حمایت از تیم مذاکره کننده بیانیه صادر کردیم هرچند به توافق صورت گرفته نقد هم داشتیم.

کوثری گفت:دولت و جناب آقای روحانی اظهار داشتند که شما چرا توافق صورت گرفته را نقد می کنید؟ و اظهار داشته اند که متن توافق در اختیار دکتر لاریجانی قرار دارد اما باید بگویم چیزی به دست نمایندگان نرسیده است و همچنین آقای روحانی در صحبتی اظهار کردند که کسانی که نقد می کنند کم سواد یا بی سواد هستند و ما هم گفتیم ما کم سواد هستیم و ادعایی نداریم.
وی در ادامه افزود:با امضای ۱۳ نماینده مجلس نامه ای خطاب به اقای ضرغامی نوشتیم و به ایشان گفتیم ما کم سوادها خواستار مناظره هستیم اما ایشان پاسخ دادند که به مصلحت نیست.در نهایت سه روز پیش با امضای ۱۱۰ نماینده مجلس نامه ی دیگری ارسال شد چون از این مسئله نمی توان به راحتی گذشت.

دعوت از مسئولان کشتیرانی و هواپیمایی برای ارائه گزارش
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ما می گوییم این چه توافقی است که شما نمی توانید حتی یک دلار هم برداشت کنید!
وی در ادامه افزود:روز دوشنبه از مسئولین هواپیمایی و کشتیرانی برای ارائه گزارش دعوت شده است درخصوص اینکه انها بگویند که طرف مقابل تاکنون چه گام هایی برداشته است.
دلایل تاریخی برای عدم اعتماد به آمریکا
فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم گفت :انها در گذشته برای آزاد سازی ۵۳ گروگان سفارت امریکا  قول دادند که در حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده را آزاد کنند اما در همان مقطع بیش از ۲.۹ میلیارد دلار پرداخت نکردند درصورتی که تمامی گروگان ها آزاد شده به انها تحویل داده شد.بنابراین رفتار دوگانه انها نشان دهنده ی این است که آمریکا و اروپا خود را فراتر از قانون می داند و هرکجا که به نفعشان باشد آن را قبول می کنند.

سازمان ملل را در اختیار آمریکا است

کوثری سازمان ملل را در اختیار آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: سازمان ملل در اختیار کشورهای کره خاکی نیست.

عملکرد دولت یازدهم

kosari11عملکرد دولت درجهت آرام نکاه داشتن جامعه مثبت بوده است و التهابات پایانی دولت دهم کاسته شده و  آرامشی در جامعه حاکم شده است اما برخی اقدامات دولت  مثل سبد کالا قابل بحث است و عجولانه صورت گرفته است و در شان ملت نبود که اینگونه سبد کالا دریافت کند.
وی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نیز اقدامی دانست که می‌توانست بهتر از این انجام شود، ضمن اینکه در نام‌نویسی افراد نیز باید بهتر عمل می‌شد و از نظر من نیاز به این مقدار تبلیغات فراوان برای انصراف از دریافت یارانه نبود.

وضعیت آخرین مرزبان ربوده شده
کوثری در پایان درخصوص وضعیت دانایی فر اخرین مرزبان ربوده شده گفت:احتمال شهادت یا عدم شهادت ایشان وجود دارد.
وی گفت:از روز یکشنبه مسئولیت پیگیری وضعیت مرزبان ربوده شده برعهده رئیس کمیته امنیتی کمیسیون امنیت ملی قرار گرفته است و ایشان قرار شده است با تمامی افراد از جمله مرزبان های آزاد شده گفتگو انجام دهند و اخرین گزارش را ارسال کنند.
وی در ادامه افزود:به طور قطع یقین نمی توان در خصوص وضعیت آخرین مرزبان اظهار نظر کرد.

 

Share