بنزین ۴۰۰ تومانی کارت سوخت ها تا کی اعتبار دارد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا زمان اعلام نهایی قیمت بنزین در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گمانه‌زنی‌ها از چگونگی مصرف بنزین‌های ۴۰۰ تومانی و قیمت این حامل انرژی ادامه دارد. همچنین مصرف‌کنندگان بنزین نیز از سوخته شدن کارت‌های بنزین خود با نرخ ۴۰۰ تومان نگران هستند که به گفته مسئولان دولتی تا زمان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا زمان اعلام نهایی قیمت بنزین در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گمانه‌زنی‌ها از چگونگی مصرف بنزین‌های ۴۰۰ تومانی و قیمت این حامل انرژی ادامه دارد.نتمالبا

همچنین مصرف‌کنندگان بنزین نیز از سوخته شدن کارت‌های بنزین خود با نرخ ۴۰۰ تومان نگران هستند که به گفته مسئولان دولتی تا زمان اعلام نرخ‌های جدید، بنزین ۴۰۰ تومانی اعتبار مصرف دارد.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی میزان موجودی بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های سوخت به دو میلیارد و ۷۱۴ میلیون لیتر رسید و به گفته برخی مسئولان افزایش مصرف در این مدت طبیعی است.

در همین رابطه نیز مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به شروع مسافرت‌های نوروزی از ٢٧ اسفند پارسال و پایان آن در ١٧ فروردین امسال گفت: بنزین موجود در کارت‌های سوخت (خودرو سواری و موتور سیکلت) با نرخ یارانه‌ای (۴٠٠ تومان) پیش از شروع مسافرت‌ها ۲.۵ میلیارد لیتر بوده است.

مصطفی کشکولی گفت: برخلاف انتظار مصرف این فرآورده با نرخ یارانه‌ای در تعطیلات نوروزی، موجودی آن در ١٧ فروردین امسال نه تنها کاهش نیافت بلکه به دو میلیارد و ۷۱۴ میلیون لیتر رسید.

به گفته او ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت سوخت خودورهای سواری در ۲۷ اسفند سال گذشته، یک میلیارد و ٩٧٠ میلیون لیتر و این موجودی در موتور سیکلت‌ها ۵۳۵ میلیون لیتر بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در پایان تعطیلات نوروزی امسال ( ۱۷ فروردین) موجودی بنزین یارانه‌ای ( ۴۰۰ تومانی) خودروهای سواری به دو میلیارد و ۱۵۳ میلیون لیتر و این ذخیره در موتورسیکلت‌ها نیز به ۵۶۱ میلیون لیتر رسید که حاکی از ۲۱۴ میلیون لیتر افزایش ذخیره این فرآورده ۴۰۰ تومانی در بازه زمانی یاد شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، رفتار مصرفی مردم درباره استفاده کمتر از بنزین ۴۰۰ تومانی در تعطیلات عید نوروز می‌تواند بیانگر آن باشد که مردم با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تمایل دارند تا روشن شدن وضعیت قیمت مقدار بیشتری از این فرآورده را با نرخ یارانه‌ای در کارت‌های خود نگه دارند از این رو به جای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خود از بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان استفاده می‌کنند.

اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه‌بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی (ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد. به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این‌که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری‌که متوسط مصرف به ۵۷ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد و تا حذف شدن و به تاریخ پیوستن بنزین ۴۰۰ تومانی نیز اندک زمانی باقی نمانده است.

مسئولان دولتی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از باتدای اردیبشهت‌ماه امسال خبرداده‌اند و گفته شده است تا پایان فروردین‌ماه امسال نرخ جدید بنزین و گازوئیل اعلام می‌شود./ایسنا

Share