مهندس جعفرزاده

باید در سیستم انتخابات تغییر ایجادشود/نطق‌ها بیشتر عوام پسند است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ به غیر از جلسات رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و همچنین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، ۸۳ جلسه علنی را شاهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ به غیر از جلسات رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و همچنین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، ۸۳ جلسه علنی را شاهد بود. در این ۸۳ جلسه علنی، وکلای ملت ۲۳ طرح و ۱۵ لایحه را به تصویب رساندند.

jafarzadeبا اینکه مجلس شورای اسامی در سال ۹۲ سال پر کاری را پشت سر گذاشته است اما به نظر می رسد که کاستی ها و کمبود های زیادی در روند کار وجود دارد به گونه ای که برخی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند بازدهی مجلس کم بوده است و همچنمین پراکندگی و تغییرات زیاد قوانین از نقاط ضعف مجلس بوده است.

برخی نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که باید بافت مجلس را ازحالت سنتی خارج کرد و پژوهش را بیشتر در مواردی که منتهی به نتیجه می شود سهیم کرد، همچنین نطق های مجلس زمان نمایندگان را در صحن به هدر می دهد و باید فکر دیگری کرد، یا اینکه مطالعه عمومی و تخصصی نمایندگان کم است و این به دلیل ضیق وقت است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در باره این موضوعات در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: کار مجلس زیاد، اما بازدهی آن کم است. متناسب با حجم کاری که انجام می شود بازدهی مناسب و مطلوبی به دست نمی آید. پراکندگی و تغییرات زیاد قوانین از نقاط ضعف مجلس است. حجم قابل توجهی از وقت مجلس را تغییر قوانین می گیرد. زمانی که می خواهد قانونی وضع شود کار کارشناسی لازم در مورد آن انجام نمی شود. در مجموع با توجه به فعالیتی که انجام می شود خروجی متناسب نیست. اگر می خواهیم مجلس پویاتر و قوی تر شود باید از روش سنتی خارج شود و مرکز پژوهش ها قوی تر عمل کند. باید در وضع قوانین معیارها و ملاک هایی رعایت شود. نمایندگان هم به مرکز پژوهش ها اعتماد دارند.

وی افزود: نطق های مجلس نیز بیشتر نطق های عوام پسند است و بیشتر وقت مجلس را می گیرد. می توان جای دیگری را در نظر گرفت و به طور زنده آن را از رادیو و تلویزیون پخش کرد. این نطق ها و تذکرات را باید از دستور کار مجلس خارج کرد. در زمان هایی که در صحن تلف می شود، مجلس باید به کار واقعی خود بپردازد. تغییر قوانین باید در کمیسیون مربوط به خود انجام شود تا کار کارشناسی روی آن انجام شود نه اینکه با دو فوریتی کردن طرح آن را در دستور کار قرار دهند.

جعفر زاده در مورد میزان مطالعه نمایندگان در مورد طرح ها و لوایحی که در دستور کار مجلس قرار می گیرد، گفت: برخی نمایندگان بر اساس علایق شخصی مطالعاتی انجام می دهند اما در مجموع نمایندگان فرصتی برای مطالعه ندارند. نمایندگان حتی برای اینکه در جریان اخبار باشند باید برخی برنامه های خود را تغییر دهند. با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، فشارهایی که از حوزه های انتخابیه به نمایندگان وارد می شود، بسیار زیاد است. باید ترتیبی اتخاذ شود که حجم کار نمایندگان کمتر شود.

این نماینده گفت: قاطبه نمایندگان دارای تجارب خوبی هستند و در موارد مختلف به تجربه خود رجوع می کنند. به عنوان مثال در مباحث بانکی نمایندگانی داریم که متخصص امور بانکی هستند و به آنها رجوع می کنیم و … .

وی افزود: مردم اصلا وظایف نمایندگان را نمی دانند و در هر موردی که باشد به نماینده رجوع می کنند و خوبی و بدی نماینده را به این می دانند که مشکلات مردم را رفع و رجوع کند. وظیفه نماینده چیز دیگری است. نماینده هم چون نیاز به رای مردم دارد خود را مقید می داند که دل مردم را به نوعی به دست بیاورد. حتی برخی افراد درخواست های خلاف قانون دارند!

این نماینده گفت: اشکال از فرهنگ مردم نیست بلکه از سیستم انتخاباتی ماست که ارزش رای در بین آحاد جامعه مساوی است و اینکه به دست آوردن رای عامه مردم راحت تر از به دست آوردن رای نخبگان است  و این موضوع اشکال ایجاد می کند .

نماینده رشت در پایان تاکید کرد: باید در سیستم انتخابات تغییراتی ایجاد کنیم که برای رای دادن، بیشتر نخبه ها ورود کنند. در چین همه مردم نمی توانند رای بدهند و قانع هم هستند و خود را در این حد نمی دانند که بخواهند حتی در انتخاب رئیس جمهور دخالت کنند. به این شدت هم نه اما باید فرایندی شکل گیرد و اقشاری که نسبت به امور آگاه تر هستند در انتخابات شرکت کنند. یا اینکه پلکانی باشد و عامه مردم شوراها را انتخاب کنند و شوراها برای انتخابات مجلس رای بدهند./تابناک

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share