توسط یک هنرمند گیلانی

اولین قرآن مصور جهان مراحل نهایی آماده‌سازی خود را سپری می‌کند

به گزارش اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین قرآن مصور جهان مراحل نهایی آماده‌سازی خود را سپری می‌کند. این قرآن تصویری ، حاصل تلاش ۴۳ ساله هنرمند و نقاش ۶۷ ساله گیلانی ، تصویرگر سوره های قرآن ساکن شهرستان فومن می باشد .

به گزارش اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین قرآن مصور جهان مراحل نهایی آماده‌سازی خود را سپری می‌کند. این قرآن تصویری ، حاصل تلاش ۴۳ ساله هنرمند و نقاش ۶۷ ساله گیلانی ، تصویرگر سوره های قرآن ساکن شهرستان فومن می باشد .

این هنرمند و نقاش و تصویرگر چیره دست سوره‌های قرآن درباره مراحل آماده‌سازی این اثر نفیس گفت: این قرآن که اولین قرآن مصور جهان است، ۱۱۴ طرح رنگی   با گُل برای ۱۱۴ سوره دارد که هیچ یک از طرح‌ها، گل‌ها و رنگ‌ها تکراری نیستند.

سهم الدین آورزمانی با بیان اینکه خیر، شر، نیکی و بدی در این قرآن مصور به صورت گل و بوته کار شده است، افزود: در این تابلوها آیات قرآن در دایره ای با شعاع ۳۰ سانتی متری به نیت ۳۰ جزء قرآن مجید ، با استفاده از ۱۱۴ طرح و ۱۱۴ رنگ متفاوت به تصویر کشیده شده که استفاده از طرح ها و رنگ ها در آثار، بر مبنای ترجمه و تفسیر آیات است.هنرمند 2

وی با اشاره به اینکه تاکنون آماده‌سازی ۱۱۰ سوره این قرآن به پایان رسیده و چهار سوره(زلزله،اعلی،انشقاق و نوح) باقی مانده که اگر عمری باشد، آنها را هم انجام می‌دهم، اضافه کرد: در این قرآن حتی سوره‌هایی که در آنها قصه‌ هایی درباره حیوانات ذکر شده، به صورت گل‌هایی مختص هر سوره نقاشی شده‌اند.

وی ادامه داد: این قرآن که ۶۰۴ برگ و ۶۲۳۶ گلبرگ به نیت آیات پرنور قران کریم دارد، در ابعاد ۱۱۴ سانتی متر در ۱۱۴ سانتی متر به نیت سوره های قرآن کریم در حال آماده‌سازی است و روی جلد نخست آن هم ۱۱۴ نوع گل متفاوت به نیت ۱۱۴ سوره نقاشی شده است.

این پیرمرد خوش بیان که ۲۴ ساعت در روزهای فرد و پنج ساعت در روزهای زوج وقت خود را برای خلق این اثر ارزشمند صرف کرده است،در خصوص کاربرد رنگ‌های متنوع در این آثار گفت: قرآن سرشار از رنگ و فرم است و رنگ حامل معانی بسیار و ارتباط تنگاتنگ با سمبول‌هاست.

وی با بیان هر رنگ دارنده یک فرم خاص است، بیان کرد: رنگ سرخ متمایل به نارنجی در آثار نمادی از شیطان است که با تیره شدن رنگ، معنای آن متفاوت می‌ شود.هنرمند 3

آورزمانی ادامه داد: رنگ و طرح در هر اثر بر مبنای همان سوره و نشانی از بزرگی، کمال، بخشش، عظمت، مهر و خشم خداوند و همچنین توصیف جهنم، بهشت، نعمات، بلایا و پاداش‌های وارد شده بر انسان است.

به گفته این هنرمند، در خلق این اثر هنری رنگ‌های گیاهی و ترکیبی گیاهی پلاستیک اکرولیک و اکرولیک پلاستیک و اکرولیک گیاهی به کار رفته است.

زمانی درباره انگیزه‌اش از خلق چنین اثری یادآور شد: این کار تنها نتیجه لطف و عنایت ویژه خداوند بود و خوشبختانه سال ۱۳۴۹ که کار روی این قرآن را شروع کردم، تا الان توانسته‌ام آن را ادامه بدهم و آرزو دارم در آینده نزدیک به پایان برسد.

زمانی با اشاره به اینکه کاشی کاری‌ها و آیات قرآنی حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سفرش به مشهد مقدس در سال ۴۹، الهام بخش وی در خلق این آثار بود، تصریح کرد: نخستین سوره ایی که به این سبک به تصویر کشیده شد، سوره مبارکه توحید بود.

این نقاش ابراز امیدواری کرد شرایطی فراهم شود تا این قرآن نفیس و هنری در داخل کشور چاپ شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد، درباره چگونگی هزینه فعالیت چندساله روی این کار فاخر و ماندگار،گفت: باور کنید که خداوند عنایت خاصه داشته است و در این زمینه همه چیزی را ذات احدیت فراهم آورده است.

استاد آورزمانی که تاکنون در ۶۸ نمایشگاه داخلی و خارجی حضور یافته است، با اشاره به چاپ آثارش به پنج زبان زنده دنیا، بیان کرد: بعد از اتمام این اثر، این قرآن مصور به زبان های عربی، فارسی، فرانسه، آلمانی و روسی در قالب یک جلد چاپ می شود.هنرمند 4

سهم الدین آورزمانی که هم اکنون دارای سه فرزند است، فعالیت هنری خود را از کودکی و در سبک رئالیسم و کلاسیک و با تصویر گری صورت آغاز کرد و در نوجوانی شاگرد استاد طلائی از بازماندگان شاگردان استاد کمال الملک بوده است و بیش از ۳۶۰ تابلو در این بخش دارد.

وی ساکن روستای گیگاسر از توابع شهرستان زیبای فومن است .

گفتنی است به پاس زحمات بیش از چهار دهه این هنرمند ،مهندس “مجتبی ملکی چوبری” رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت به همراه اعضای هیات رییسه این واحد دانشگاهی با حضور در منزل این هنرمند از زحمات وی قدردانی کردند.

 

Share