سام سکوتی

آنها ضد گلوله اند

آنها ضد گلوله اند نوشته زیر سال پیش به مناسبت هفته دفاع مقدس و پس از دیدن فیلم ضدگلوله نوشته شده بود که هفتم فروردین ماه امسال از شبکه دو سیما به نمایش عمومی در آمد و ضد گلوله بودن سربازان وطن را نشان داد، چه آنهایی که در هشت سال دفاع مقدس از کیان و […]

آنها ضد گلوله اند

-sam-sokoutiنوشته زیر سال پیش به مناسبت هفته دفاع مقدس و پس از دیدن فیلم ضدگلوله نوشته شده بود که هفتم فروردین ماه امسال از شبکه دو سیما به نمایش عمومی در آمد و ضد گلوله بودن سربازان وطن را نشان داد، چه آنهایی که در هشت سال دفاع مقدس از کیان و خاک میهن دفاع کردند و چه مرزبانانی که در بند گروه‌های تروریستی هستند. آنها چه شهید زنده و چه مهمانان خدا باشند، ضد گلوله هستند و گلوله‌های سربی فقط توانستند جان آنها را هدف قرار دهند ولی اهداف و آرمان آنها همچنان زنده می‌ماند و در یاد مردم ایران تا ابد باقی خواهد ماند.

دیشب به مناسبت هفته دفاع مقدس و تعاریفی که از فیلم ضد گلوله شنیده بودم، به دیدن این فیلم نشستم و از نظر بیننده غیرمتخصصی چون من، به خوبی و قدرت اخراجی‌های آقای ده نمکی نبود اما ارزش دیدن و وقت گذاشتن را داشت. چیزی که خیلی مطمئن نیستم که کارگردان نیز با بنده در مورد نام و بن مایه فیلم موافق باشد، ضد گلوله بودن آقا سلیم داستان است چرا که هر چه به طرف او شلیک می‌شد، به او نمی‌خورد و گویا مصونیت از مرگ داشت. اگر چه وقتی پای صحبت و خاطرات جنگ رزمندگان دفاع مقدس می‌نشینیم، یکی از بحث های همیشگی و نکته‌های جنگ این است که کسانی که نمی‌ترسیدند، دیرتر مورد هدف قرار می‌گرفتند و بودند افرادی چون آقا سلیم که بارها و بارها به دل دشمن زده بودند اما ضد گلوله بودند و برمی‌گشتند ولی همرزمانی دیگر در داخل سنگر، هدف ترکش‌های سرگردان دشمن قرار می‌گرفتند.

اما جذابیت داستان آقا سلیم برای من از زاویه‌ای دیگر بود، جایی که آنها مثل همه بودند و نه فرشتگان برخی از فیلم‌های دفاع مقدس! او با آهنگ‌های معین خوش می‌شد و با همان هم ناخوش، به جبهه برای آسمانی شدن نرفت بلکه رفت تا به زمینیان بگوید که خیلی از بچه‌های این سرزمین که تا پای جان جنگیدند، از جنس من و شما بودند.

اگرچه « اخراجی‌ها» و بیشتر از آن « لیلی با من است» به این مقوله پرداخته بودند اما ضد گلوله از جنسی دیگر بود. نام این فیلم به همه فیلمنامه و عوامل این مجموعه، هویتی دگرگونه بخشیده است و بیشتر می‌پسندم که از این منظر به آن بپردازم که آری این افراد ضد گلوله بودند و هستند، آنها برای همیشه در تاریخ و در یاد مردم نمی‌میرند.

آنان به جای زندگی و آرامش، شهادت و جنگ را انتخاب کردند تا من و شما در سایه همان امنیت از رشادت ها و داستان‌های با مزه دوران جبهه و جنگ آنها لذت ببریم. این نام‌ها و یاد‌ها ضد گلوله‌اند زیرا اگرچه همه آنها برای رضای خدا نرفتند اما در آخر رضایت خدا و خلق خدا برایشان اولویت شد.

ضد گلوله شاید نتوانسته باشد به فروش و موفقیت سلف خود دراین ژانر برسد اما در حوزه کمدی نام این مجموعه در کنار تلاش‌های آقا سلیم برای کمک به همرزمان خود و اینکه سلیم در پایان فیلم، اتاق کار خود را که همان شغل پیش از دوران جبهه جنگ است با عکس تمامی همرزمان شهید مزین کرده است نشان می دهد که این نام ها ضد گلوله که نه شاید ضد فراموشی اند.

آقا سلیم داستان ضد گلوله قهرمان نیست و رفتن به جبهه هم برایش آرزو نبود. کارگردان با استفاده از مولفه‌های کمدی، پرداختن به مضامین اجتماعی، شخصیت پردازی درست و خارج کردن سلیم از یک تیپ که در بیشتر فیلم های دفاع مقدس شاهد آن هستیم، زاویه‌ای دیگر از زندگی رزمندگان را به تصویر کشیده است که بیننده همچون «لیلی با من است» با نقش آفرینان داستان همذات پنداری می‌کند. خوش فرم بودن و علیه السلام نکردن هر فردی که به جبهه می‌رود، از موفقیت‌های این فیلم است اما ضد گلوله بودن شخصیت داستان بارزترین نکته این کمدی موفق سینمایی است.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share