رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان

آغاز نشای برنج در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان از آغاز نشای برنج در روستای خوشابر رضوانشهر در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علیرضا شعبان‌نژاد در رضوانشهر با اشاره به آغاز نشای برنج توسط یک کشاورز در این شهرستان اظهار کرد: محمد رزانی کشاورز روستای خوشابر از ۲۷ اسفند سال گذشته خزانه‌گیری نشای برنج را آغاز کرده بود.

13910220000251_PhotoA

وی نوع محصول کشاورز مذکور را رقم هاشمی عنوان کرد و افزود: نشای برنج در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع به روش سنتی انجام می‌شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه تاکنون برای نشای ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان خزانه‌گیری برنج انجام شده است، تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد از شالیزارهای استان شخم زده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان شخم شالیزارها در شهرستان‌های املش، لنگرود و … را بیش از ۹۰ درصد دانست و بیان کرد: ۵۰ درصد از شالیزارهای رشت شخم زده شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان، خاطرنشان کرد: ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان از آب سد سفیدرود استفاده می‌کنند.

شعبان‌نژاد بر استفاده از روان‌آب‌ها برای شخم شالیزارها تاکید کرد و گفت: کشاورزان برای استفاده بهینه از آب می‌توانند زمان نشای برنج را با استفاده از ماشین‌آلات مناسب متراکم کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان خواستار خودداری کشاورزان از کشت ارقام پر محصول شد و اظهار کرد: کشت ارقام پر محصول نیازمند آب بسیار است.

وی با بیان اینکه کود مناسب به اندازه کافی در استان موجود است، تصریح کرد: کود مورد نیاز در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود.

شعبان‌نژاد از پرداخت تسهیلات برای خرید پمپ آب دو و سه اینچ به کشاورزان گیلانی خبر داد و بیان کرد: ایستگاه‌های پمپ آب تعمیر و راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اختصاص ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون اراضی استان، یادآور شد: خط اعتباری جدید برای تامین آب کشاورزان گیلانی ایجاد شده است.

وی بر ورود کشاورزان به شالیزارها تاکید کرد و گفت: زمان کشت مناسب توسط اداره هواشناسی اعلام شده است.

Share