گزارش تصویری سفر شهردار بندرانزلی به لهستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انزلی کلاب، رضا پور شعبان شهردار بندرانزلی با حضور در کشور لهستان در مراسم رو نمایی از لوح «تقدیر از ملت ایران» برای پناه دادن به سربازان لهستانی حاضر شد که در ادامه گزارش کاملی از سفر شهردار انزلی همراه با تصاویر مشاهده خواهید نمود. برنامه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انزلی کلاب، رضا پور شعبان شهردار بندرانزلی با حضور در کشور لهستان در مراسم رو نمایی از لوح «تقدیر از ملت ایران» برای پناه دادن به سربازان لهستانی حاضر شد که در ادامه گزارش کاملی از سفر شهردار انزلی همراه با تصاویر مشاهده خواهید نمود.

برنامه های رسمی سفر شهردار بندر انزلی به لهستان – شهر ورشو

دیدار با آقای صمد علی لکی زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان و دیدار با آقای چاپسکی ، مسئول انجمن بچه های اصفهان ( یکی از عوامل اصلی برپایی مراسم لوح تقدیر از ملت ایران )

شرکت در مراسم رونمائی تقدیر از ملت ایران

دیدار با مسئولین شهرداری ناحیه مرکزی ورشو

دیدار با مسئول سازمان فرهنگی ، هنری شهرداری منطقه پراگا

ملاقات با اقای چاپسکی ، مسئول انجمن بچه های اصفهان ( پیگیر اصلی برگزاری مراسم لوح تقدیر از مردم ایران در سفارت ج ا درلهستان – ورشو، در سال ۱۳۲۱ وی ۶ ساله بوده و باتفاق خواهر – مادر و پدر خود در میان پناهندگان بوده است.

متن لوح « تقدیر از ملت ایران »

در گرامیداشت ملت ایران که در سرزمین مهمان نوازش تعداد ۱۲۱ هزار نفر از اتباع لهستانی ، از جمله قریب ۲۰ هزار کودک ، نجات یافتند .

آوارگان لهستانی که در سال ۱۹۳۹ الی ۱۹۴۱ بدست نیروهای امنیتی  شوروی از کرانه های شرقی کشور جمهوری لهستان به مناطق دور دست اتحاد شوروی تبعید شده بودند ، در سال ۱۹۴۲ توسط ایران پذیرفته و پناه یافتند .

یاری و حمایت ایران اسباب رهائی آوارگان لهستانی از سرکوب ، گرسنگی و مرگ و بیماری را فراهم ساخته بود .

تقدیمی از نجات یافتگان سپاس گذار و بازماندگان آنها

سال ۲۰۱۳ میلادی

متن سخنرانی رضا پورشعبان ، شهردار بندر انزلی

با عرض سلام و ادب و احترام محضر حضار محترم ، خانم ها و آقایان  بویژه وزیر محترم ، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در لهستان

بسیار مفتخرم که به نمایندگی از ملت بزرگ ایران و شهروندان فهیم و مهمان نواز شهر زیبای بندر انزلی در این مراسم حضور دارم .

در زمانیکه کشور ما نیز درگیر جنگ جهانی دوم بود ، مردم فهیم ، نوعدوست و مهمان نواز بندر انزلی پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار نفر از هم نوعان خود که همگی شهروندان کشور شما بوده اند ، شدند.

شهروندان لهستانی که پس از هفته ها ، ماه ها و بلکه سالها تبعید ، آواره گی ، گرسنگی و مریضی وارد ساحل زیبای بندر انزلی شده بودند ، بگرمی از سوی شهروندان انزلی مورد استقبال قرار گرفته ، تغذیه شدند ، پوشانده شدند و اسکان یافتند .

مردم با فرهنگ انزلی بدون توجه به نگاههای قومی ، ملی و مذهبی و صرفا بخاطر حس نوعدوستی که ریشه در سرشت ایران زمین دارد ، از هیج گونه کمک و مساعدتی خودداری نکردند .

همچنان که جناب وزیر و سفیر محترم فرمودند رونمائی از لوح تقدیر اولین قدم است و امیدوارم قدم های بعدی نیز برداشته شود . مسئولین شهر انزلی و اینجانب بعنوان شهردار بندر انزلی خواستار تداوم همکاریها و ارتباطات نزدیک تر به هر شکل ممکن هستیم.

ضمن تشکر از همه دست اندرکاران بویژه جناب آقای چخانوفسکی ، رئیس بنیاد کهنه سربازان و قربانیان جنگ دوم جهانی ، جناب آقای لکی زاده ، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در لهستان و کارکنان محترم سفارت ، کنسول محترم لهستان در ایران و نمایندگی وزارت خارجه در بندر انزلی که زمینه حضور اینجانب را در این مراسم تاریخی و بیاد ماندنی فراهم نمودند ، آرزو می کنم همه ملت های دنیا به تاسی از دو ملت بزرگ ایران و لهستان که بیش از ۵۰۰ سال روابط دوستانه و خدشه ناپذیر دارند ، با احترام به استقلال ، عزت و سربلندی و هویت دینی خود ، زندگی همراه با صلح و آرامش را تجربه کنند تا شاهد جنگ و خونریزی و گرسنگی و آواره گی در دنیا نباشیم.

Share