شهرک های کشاورزی چشم انداز روشنی برای تقویت اقتصاد کشاورزان

کشاورزی در گیلان اقتصادی نیست/گیلان نیازمند توجه جدی مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرک های کشاورزی مجموعه ای از مجتمع های کشاورزی، دامی و شیلات هستند که نقش کلیدی در ایجاد توسعه کشاورزی پایدار دارند. بر اساس قانون پنج ساله پنجم توسعه این شهرک ها باید زمینه های حفظ منابع طبیعی را در کشور فراهم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرک های کشاورزی مجموعه ای از مجتمع های کشاورزی، دامی و شیلات هستند که نقش کلیدی در ایجاد توسعه کشاورزی پایدار دارند.

بر اساس قانون پنج ساله پنجم توسعه این شهرک ها باید زمینه های حفظ منابع طبیعی را در کشور فراهم کنند.

در این ارتباط نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هدف اصلی تاسیس این شهرک ها را توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی دانست و گفت: هدایت کشاورزان، بیان راهبرد و گسترش توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی از اهداف مهم تاسیس این شهرک هاست.

مهرداد لاهوتی افزود: با ایجاد این شهرک ها می توان تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی را در عین افزایش کیفیت، بالا برد.

وی اظهارداشت: این شهرک ها وابسته به وزارت جهاد کشاورزی هستند با گسترش این واحدها می توان کشاورزی کشور را مدیریت و بازار محصولات را چه در خارج و چه در داخل به دست گرفت.IMG13593466

 کشاورزی گیلان اقتصادی نیست

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی شرکت شهرک‌ های کشاورزی زمینه‌ ساز اقتصادی کردن فعالیت کشاورزان دانست و گفت: متاسفانه کشاورزی گیلان اقتصادی نیست از اینرو مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه شود.

وی ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید به نحو احسن از بخش کشاورزی حمایت کند، افزود: ضمن ارائه خدمات مطلوب به روستانشینان زندگی در روستاها باید اقتصادی شود.

لاهوتی با بیان اینکه کشاورزی گیلان به شدت دچار آسیب است، گفت: در حال حاضر شش هزار هکتار از باغات چای استان دچار تغییر کاربری و پنج هزار هکتار در معرض تغییر کاربری قرار دارند.

وی همچنین با اعلام اینکه چهار هزار هکتار از باغات توت استان نیز تغییر کاربری پیدا کرده اند، افزود: این تغییر کاربری ها به دلیل عدم اقتصادی وضعیت کشاورزی در این استان زیبایی شمالی است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه شهرک های کشاورزی در گیلان تاکید کرد و یادآورشد: منابع و راهکار توسعه و ایجاد این شهرک های در صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

بدون شک این شرکت ها با هدف توسعه بیش از پیش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن ایجاد می شوند، در قالب این شرکت و شهرک ها فعالیت های کشاورزی و صنایع مرتبط با آن در قالب این شهرک ها ساماندهی خواهند شد.

ایجاد این شرکت ها اقدامی همانند ایجاد شرکت شهرک های صنعتی است، با ایجاد این شرکت ها ارائه خدمات با هدف مطالعه و طراحی و نیز تامین زیرساخت های شهرک های کشاورزی بهتر صورت می گیرد.IMG13594458

 شهرک‌های کشاورزی، راهی برای توسعه و پویایی اقتصاد گیلان

یک شهروند لاهیجانی در این زمینه به مهر می گوید: اگر کشاورزی صنعتی در کشوری رشد کند و صنعت کشاورزی از شکوفایی مناسبی برخوردار باشد، این کشور هرگز نیازمند به جایی نخواهد بود.

پیمان آقاجانی افزود: وقتی از نظر غذایی، کشوری تامین باشد می‌ تواند در عرصه‌ های دیگر نیز در راه شکوفایی و رشد قرار گیرد و از صنعت مستقل و پایدار برخوردار شود.

وی تاکید کرد: کشاورزی را باید به عنوان مهمترین رکن رکین اقتصاد جامعه و حکومت مورد توجه و اهتمام قرار داده و سرمایه‌گذاری‌ ها را متوجه این بخش کرد.

این شهروند لاهیجانی که خود دانش آموخته رشته کشاورزی است، ادامه می دهد: ایجاد شهرک های کشاورزی می تواند باعث تقویت زیر ساخت های بخش کشاورزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه ایجاد شهرک های کشاورزی نقش کلیدی در توسعه تولیدات داخلی دارند، گفت: توسعه سرمایه گذاری به معنای رونق اقتصادی و رشد و توسعه استان است.

علیرضا شعبان نژاد افزود: ایجاد زمینه های لازم به منظور توسعه سرمایه گذاری و نیز حمایت از سرمایه گذاران از مهمترین سیاست های کاری دولتمردان در استان است.

وی اظهارداشت: به یقین با توسعه امر سرمایه گذاری ضمن توسعه فضای کسب و کار در استان بسیاری از معضلات از جمله بیکاری نیز رفع خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: بر اساس بند “ل” ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه برای تمرکز فعالیت‌ های کشاورزی در نقاط مشخص و کاهش هزینه‌ ها، قرار است، شهرک‌ های کشاورزی جدید ایجاد شود.

وی یادآورشد: تولید محصولات استراتژیک عامل پیشرفت جامعه در عرصه نوین صنعتی است و امروزه جوامعی که از اقتصاد قوی و پویایی برخوردار‌ند از نظر کشاورزی نیز به درجه‌ای از رشد رسیده‌اند که ‌کاملا مستقل و غیر وابسته باشند.

 توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی گیلان گامی موثر در تحقق تولید ملی

به هر ترتیب توسعه شهرک های کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی گیلان گامی موثر در تحقق شعار محوری سال یعنی ” حماسه اقتصادی” است.

صنایع تبدیلی با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی که در بخش کشاورزی بر جای می گذارد در شکوفایی اقتصاد کشور نقش مهمی دارد.

شناخت نقاط قوت، فرصت ها و نیز مشکلات و تنگناهای آن می تواند کشور را به چشم اندازهای روشن تر در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن سوق دهد.

استان گیلان به دلیل مجاورت با دریای کاسپین، بهره گیری از باران فراوان، رطوبت کافی، رودخانه‌ های زیاد و خاک های آبرفتی یکی از قطب های کشاورزی و حاصلخیز کشور بوده و در تولید محصولات و تامین نیازهای غذایی نقش اساسی دارد.

همچنین اراضی قابل کشت، جنگل ها و مراتع طبیعی، اقلیم متفاوت و ذخایر ﮋنتیکی قابل توجه، فلور غنی و غیره از امکانات و منابع کشاورزی گیلان است که تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی را میسر ساخته است.

بنابراین صنایع وابسته به کشاورزی در گیلان به دلیل داشتن موقعیت منحصر به فرد، اهمیت و نقش مهمی در توسعه فعالیت های زراعی، باغی، آبزی پروری، دامداری و غیره و توسعه اقتصاد ملی دارند.

فرماندار شهرستان رشت در این رابطه با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی نقش موثری در اقتصاد استان دارد، گفت: این صنعت در افزایش تولید و امنیت غذایی، تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و مواد خام مورد نیاز بسیاری از صنایع، خود کفایی در محصولات و فرآوردههای کشاورزی و کاهش ضایعات حائز اهمیت است.

سید عیسی مهدوی افزود: افزایش درآمد کشاورز، اشتغالزایی، عدم مهاجرت از روستا به شهر، افزایش ارزش افزوده و صادرات، جلوگیری از خروج ارز برای واردات مواد غذایی و جلوگیری از صدور مواد اولیه خام کشاورزی از دیگر کارکردهای صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی اظهارداشت: افزایش بهره روی نیروی انسانی و سرمایه، وابستگی کم به مواد اولیه مصرفی خارج از کشور، وابستگی کم ارزی نسبت به سایر بخش ها، کمترین میزان سرمایه گذاری در مقایسه با سایر حوزه ها، ارتقای دانش فنی و مهارت ها، مبارزه با تورم و وجود بازار مصرف برای بیشتر محصولات از مزیت های مهم این صنعت است.

 لزوم بررسی نقاط قوت و ضعف توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی گیلان

وی ادامه داد: وجود بازارهای منطقه ای و بین المللی برای این محصولات، ایجاد تنوع در تولید و مصرف مواد غذایی، افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی، کاهش زمان پخت غذا، عرضه بهداشتی تر محصولات غذایی، رعایت استانداردهای مواد غذایی و صرفه جویی در وقت از دیگر ویژگی های برجسته صنایع تبدیلی و غذایی است.

با وجود این صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به رغم داشتن تمامی نفاط قوت و مزیت های برجسته برای تحقق شعار محوری سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است دارای تهدیدها، نقاط ضعف و تنگناهای متعددی از قبیل داشتن تعداد متولیان دولتی در امر تصمیم گیری، برنامه ریزی و سیاستگزاری این صنایع و عدم هماهنگی بین آنها، بوروکراسی پیچیده و طولانی بودن امور اداری در دستگاههای مسئول، عدم حمایت مناسب سیستم بانکی به وﻳﮋه عدم پرداخت تسهیلات در فصل تولید، وجود بهره بالای بانکی که سبب تضعیف بنیه مالی این صنایع می شود، است.

به روز نبودن بیشتر قوانین و همچنین عدم ثبات در مقررات واردات و صادرات مواد غذایی، عدم وجود معافیتهای مالیاتی و دریافت عوارض مختلف که منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات می شود، نبود کشاورزی مکانیزه و صنعتی به منظور تولید گونه های صنعتی مورد نیاز و کاهش قیمت تمام شده محصول، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات در بسیاری از این صنایع و همچنین فرسودگی سیستم حمل و نقل از دیگر نقاط ضعف و تنگناهای این حوزه است.

همچنین عدم تخصص نیروی انسانی به وﻳﮋه در مدیریت این واحدها و عدم برنامه ریزی و آموزش کارکنان، بالا بودن میزان ضایعات در مراحل مختلف زنجیره تولید تا مصرف، نبود سیستم مناسب بازاریابی به وﻳﮋه در صادرات، عدم تولید بسیاری از فرآوردههای صنایع غذایی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی، نبود مراکز اطلاع رسانی در زمینه تولید، فرآوری، حمل و نقل، نگهداری و بازاریابی این فرآوردهها از نکات نقاط ضعف مهم توسعه صنایع تبدیلی است.

به هر حال بهره ‌وری مناسب تولیدات کشاورزی نیازمند ایجاد و احیای صنایع تبدیلی است و گیلان ظرفیت بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد.

این استان در تولید برنج، زیتون، چای، فندق، ماهی، داروهای گیاهی، بادام زمینی و چند محصول دیگر دارای رتبه های برتر در کشور است از این رو افزایش راندمان تولید و بازاریابی از موارد مهم است که باید توجه شود.

در شرایط کنونی صنعتی شدن و استفاده از فناوریهای نوین در بخش کشاورزی امری ضروری است و با بهره ‌گیری از این دانش باید زمینه افزایش صادرات تولیدات کشاورزی را فراهم کرد.IMG14080152

توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، پویایی اقتصادی را در گیلان رقم خواهد زد

دراین ارتباط استاندار گیلان با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، پویایی اقتصادی را در استان رقم خواهد زد، گفت: خوشبختانه گام های خوبی برای ساخت صنایع تبدیلی، غذایی و کشاورزی در استان برداشته شده و باید این حرکتها به نتیجه برسد.

محمد علی نجفی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال ” حماسه اقتصادی ” از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: برنامه ریزی در تمامی بخش ها به ویژه کشاورزی باید به گونه ای باشد تا تحقق عملی شعار امسال بوضوح دیده شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخلی تاکید کرد و اظهارداشت: کالای با کیفیت ضمن رقابت با مشابه خارجی می ‌تواند بازار مشخص و پویایی برای خود در عرصه بازار جهانی داشته باشد.

استاندار گیلان بر ضرورت حمایت از کار و سرمایه ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از فرهنگ ارتقای کار و سرمایه داخلی منجر به افزایش کمی و کیفی تولیدات و در نهایت افزایش آمار اشتغال در کشور می‌ شود.

بدون شک سرمایه گذاری و توجه جدی به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد در سال ” حماسه اقتصادی ” شکست سنگینی بر دشمنان تحمیل خواهد کرد از این رو مسئولان باید به این بخش رویکرد ویژه ای داشته باشند./مهر

Share