حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری:

کسانی که حکم”قصاص” را زیر سوال می‌برند مرتد هستند

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به یک رویداد تاریخی و حکم حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با قصاص، گفت: در زمان حیات امام راحل نیز وقتی مقرر شد، قوانین اسلام جایگزین قوانین دوران طاغوت شود و در قانون مجازات اسلامی، موضوع قصاص آورده شد، عده‌ای در جبهه ملی به قصاص به عنوان یک مساله غیرانسانی اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام والمسلمین “محمدجعفر منتظری” در جلسه هیات عمومی دیوان، ضمن اعتراض به زیر سوال بردن اصل قصاص گفت: انتظار ما مخصوصا از کسانی که در عرصه علم و دانش فعالند و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی کار می‌کنند، این است، حرفی را که می‌زنند بر اساس مطالعه علمی، تدبر و عقل باشد.montazeri
وی افزود: تعجب آور است اینکه فردی که خود را مسلمان می‌داند، در یک سری از مسایل که جزو مسلمات قرآن است، تردید می‌کند.رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: تردید ایجاد کردن در محکمات اسلام و قرآن با مسلمانی فرد ناسازگار است و مثل این است که کسی بگوید مسلمانم ولی درباره اصل نماز یا روزه اشکال کند.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه مسلمانی یعنی شخص، اسلام را با دلایل منطقی و عقلانی پذیرفته باشد، افزود: اگر شخصی با چنین شرایطی اسلام را پذیرفت معنای آن این است که ملتزم به همه محکمات آن است و چنین فردی نمی‌تواند یک سری احکام مسلم اسلام را رد کند.

وی تصریح کرد: هیچ فقیه و مجتهدی در هیچ عصر و زمانی اصل قصاص را که از محکمات و مسلمات اسلام است، مورد تردید قرار نداده، زیرا خداوند در قرآن بر این موضوع تصریح دارد و نمی‌توان چنین مسلمی را در دین انکار کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: شاید یک سلسله مسایل از محکمات و مسلمات اسلام و قرآن نباشد و اندیشمند، متفکر یا فقیه و استادی درباره آن موضوع به بحث و تحلیل بپردازد، چنین امری پذیرفته و قابل قبول است.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه اجتهاد در این معنا یکی از بزرگترین و مهمترین جهات پویایی تشیع و اسلام ولایی است، ادامه داد: این از افتخارات ما در مکتب تشیع و پیروی از ولایت محسوب می‌شود که با اجتهاد، راه تحقیق، بررسی، تفحص، جامع نگری و مطالعه باز گذاشته شده است و تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام و تشیع نیز این معنا را به خوبی نشان می‌دهد.

وی به یک رویداد تاریخی و حکم حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با این موضوع، اشاره و تصریح کرد: در زمان حیات امام راحل نیز وقتی مقرر شد، قوانین اسلام جایگزین قوانین دوران طاغوت شود و در قانون مجازات اسلامی، موضوع قصاص آورده شد، عده‌ای در جبهه ملی به قصاص به عنوان یک مساله غیرانسانی اعتراض کردند.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در آن مقطع حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد عارف حکیم بلافاصله تا این خبر را شنیدند، حکم ارتداد ایشان را صادر و تاکید کردند که اگر سخن خود را پس نگیرند، مرتدند.

منتظری ادامه داد: حالا با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی دوباره افرادی که کج فکری، کژاندیشی و کژفهمی آنان ریشه در همان جبهه ملی دارد، دوباره همان سخن را می‌گویند تا موجی در جامعه ایجاد کنند و تحت لوای آزادی بیان، احکام مسلمه قرآن را زیر سوال ببرند./باشگاه خبرنگاران جوان

Share