پلیس بد آمریکایی ها برای ایران در مذاکرات کیست ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سفر وزرای خارجه قطر و عراق به تهران و بحث درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، واکنش ایران به اظهارات اخیر صدراعظم آلمان درباره برنامه هسته‌ای، اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره نقش کنگره در مذاکرات هسته‌ای ایران و کمک مالی آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش بازرسی‌ها از ایران، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سفر وزرای خارجه قطر و عراق به تهران و بحث درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، واکنش ایران به اظهارات اخیر صدراعظم آلمان درباره برنامه هسته‌ای، اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره نقش کنگره در مذاکرات هسته‌ای ایران و کمک مالی آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش بازرسی‌ها از ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
348640_764

اخبار مربوط به سفر دو تن از وزرای خارجه کشورهای منطقه به تهران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. روزنامه « دیلی استار» لبنان به موضوع سفر وزیر خارجه قطر به تهران پرداخته و از حمایت وی از راهکار سیاسی برای سوریه در این سفر خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد، وزیر خارجه قطر اظهار داشته، با وجود حمایت ایران و قطر از طرف‌های مجزا در بحران سوریه، هر دو کشور از راه حل سیاسی برای این بحران حمایت می‌کنند. با این حال، وی تأکید کرده که از دید قطر، شورشیان سوریه انقلابیونی هستند که برای دستیابی به حقوق خود در مقابل گلوله قرار می‌گیرند.

348641_703

از سوی دیگر، خبرگزاری کویت ‌از سفر هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق به تهران و دیدار وی با همتای ایرانی خود خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، روز گذشته، وزیر خارجه عراق، گفت‌و‌گوهایی را با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود درباره برخی ‌موضوعات کلیدی و دغدغه‌های مشترک دو کشور انجام داده است. در کنفرانس خبری مشترک، زیباری گفته مذاکرات وی در تهران درباره مسائل مهمی بوده و به پیشرفت چشمگیری در موضوع تعیین خطوط مرزی مشترک انجامیده است. وی گفته به زودی تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور در این زمینه به امضا خواهد رسید. موضوع سوریه از جمله دیگر مسائل مورد بحث زیباری و ظریف بوده است.

348642_738


اما واکنش ایران به اظهارات اخیر صدراعظم آلمان درباره موضوع هسته‌ای، از جمله دیگر مسائلی است که مورد توجه برخی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، از جمله خبرگزاری «ترند» قرار گرفته است.

این خبرگزاری می‌نویسد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته، در شرایطی که مذاکرات ایران و ۱+۵ با هدف پایان دادن به بحران غیرضروری در موضوع هسته‌ای در مسیر درستی جریان دارد، اظهارات آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در سرزمین‌های اشغالی تأسف‌برانگیز است. افخم تأکید کرده که در ۲۵۰ سال اخیر، ایران هرگز یک کشور خارجی را ‌تهدید ‌نکرده و هرگز ‌اقدام نظامی خصمانه‌ای انجام نداده است.
348643_225

در میان دیگر مطالب، باید به سخنان جالب توجه یک سناتور آمریکایی درباره ایران اشاره کرد که در ‌«رویترز» بازتاب یافته است. به نوشته این خبرگزاری، رابرت منندز، سناتور تندروی آمریکایی و از حامیان اصلی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران‌ گفته، از اینکه نقش «پلیس بد» را در مقابل ایران بازی کند، خوشحال است.

منندز مدعی شده، مواضع سرسختانه امثال وی در کنگره‌ در مذاکرات هسته‌ای ایران مفید بوده و به «پلیس خوب»، یعنی دولت آمریکا اجازه داده تا موضوع احتمال وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره را ‌همواره ‌به مثابه یک خطر به ایران گوشزد کند. وی گفته، کنگره و دولت آمریکا هدف یکسانی دارند و تنها تاکتیک‌های متفاوتی را به کار می‌برند.
348644_477
در پایان، در مطلب دیگری در موضوع هسته‌ای، برخی مطبوعات و رسانه‌ها، از جمله «گالف تودی» از کمک مالی آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت پیشبرد برنامه بازرسی‌های خود از برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یک مقام آمریکایی گفته ایالات متحده، بیش از یک میلیون دلار را برای کمک به آژانس جهت تأیید روند اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو در اختیار این نهاد می‌گذارد. آژانس در ماه ژانویه اعلام کرده بود برای افزایش بازرسی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چهارچوب توافق ژنو، به ۵. ۵ میلیون دلار بودجه اضافی نیاز دارد که باید از محل کمک‌های داوطلبانه اعضا تأمین شود./تابناک

Share