عاشوری

پرهیز از خام‌فروشی نفت راه پیشبرد اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشبرد اقتصاد مقاومتی، پرهیز از خام‌فروشی نفت است، گفت: خام فروشی سبب شده تا غرب،‌ احساس کند که دست بالا را در معاملات نفتی دارد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به عملکرد مجلس در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:

13910913000107_PhotoA

مجلس زمینه‌های خوبی را برای ابعاد اجرایی و تقنینی این موضوع فراهم کرده است، تا شیطنت و سخت‌گیری ابرقدرت‌ها علیه کشورمان را خنثی و یا به حداقل برساند.

وی افزود: هر چند اجرائیات این طرح به دولت بر می‌گردد و دولت است که باید دریچه‌های جدیدی به روی اقتصاد مقاومتی باز کند، اما مجلس نیز فعالیت مشهودی به منظور استقلال اقتصادی کشورمان داشته است.

عاشوری با اشاره به ضرورت اتکای اقتصاد کشور به سرمایه‌های درونی خاطرنشان کرد: البته ارتباط تجاری با کشورهای خارجی نیز در این خصوص راهگشاست و به عنوان مثال در مورد نفت باید سیاست‌های جدیدی پیش گرفته و کنسرسیوم‌های جدیدی تشکیل دهیم که بتوان پالایشگاه‌های نفتی متنوع با مشارکت دیگر کشورها احداث کنیم.

وی پرهیز از خام‌فروشی نفت را یکی از دستاوردهای این اقدام دانست و تصریح کرد: ما ۱۰۰ سال است که داریم خام‌فروشی می‌کنیم، بنابراین غرب برای ما ناز می‌کند، در حالی که سرمایه متعلق به ماست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر اقتصاد نفتی را به تولید گره بزنیم و کشورهای دیگر را در صنعت نفت خود شریک کنیم، دیگر آمریکا نمی‌تواند به ما زور بگوید، چراکه صدای دیگر شرکا در می‌آید.

وی به صنعت گردشگری به‌ عنوان بازویی دیگر برای اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: با توسعه صنعت گردشگری نیز می‌توان به پیشبرد اقتصاد مقاومتی کمک کرد؛ ما هم‌اکنون جزو ۱۰ کشور نخست دنیا به لحاظ استعدادهای جذب گردشگر از قبیل منابع طبیعی و آثار باستانی هستیم، اما به لحاظ درآمدی در این بخش در رتبه ۱۴۷ قرار داریم که فاصله فاحشی با یکدیگر دارند.

عاشوری آمادگی مجلس برای وضع هرگونه قانون و اصلاحی به منظور توسعه صنعت گردشگری را یادآور شد و ادامه داد:‌ ما نباید از حضور گردشگران خارجی وحشت داشته باشیم، چراکه گردشگران با خود فساد نمی‌آورند، در حقیقت آنها غالباً‌ کارمندان بازنشسته کشورهای دیگر هستند که عمر بازنشستگی خود را اینگونه صرف می‌کنند.

وی افزود: آیا همه بازنشستگان اروپایی مفسد و مشروب‌خوارند؟ ما یک هیولا از صنعت گردشگری درست کرده‌ایم و مسئولان باید با دست برداشتن از تنگ‌نظری زمینه حضور گردشگران مسلمان را فراهم آورند.

نماینده مردم فومن و شفت به فرصت‌هایی از قبیل حضور ۵۳ هیأت در اجلاس بین‌المجالس اسلامی برای توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: دست‌کم گردشگران مسلمان که با خود فساد به کشور نخواهند آورد؛ ما اگر از اینگونه فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم تبلیغات سوء دشمن را علیه خود خنثی کنیم.

وی با تشبیه اتکای اقتصاد کشور به نفت به ارثی کلان که سال‌ها از آن خورده‌ایم، بیان کرد: اکنون که تحریم شده‌ایم، تازه به فکر افتاده‌ایم که چه جایگزینی برای آن بیابیم.

عاشوری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در همه جای دنیا یک رویه پذیرفته شده است؛‌ بعضی هتل‌های بین‌المللی در ۱۴۳ کشور شعبه دارند که بی‌شک آمادگی دارند در ایران نیز شعبه احداث کنند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر پایداری و وفاداری بر اعتقادات و ارزش‌های انقلاب اسلامی و خون شهیدان یادآور شد: ورود گردشگران اروپایی سبب تحول در نگاه اروپاییان به نظام جمهوری اسلامی و مردم خوب ما می‌شود.

فارس/

 

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share