«غش» در اصفهان، بررسی در زوریخ

پای فیفا بار دیگر به پرونده تبانی در ایران باز می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نزدیک به شش ماه از ماجرای بازی پرسپولیس و سپاهان و ماجرای معروف «غش» می‌گذرد و بعد از اینکه حکم عجیب کمیته انضباطی صادر شد و هیاهوها خوابید این‌بار فیفا پیگیر تبانی در فوتبال ایران شده وخواستار اصل حکم صادر شده توسط کمیته انضباطی ایران شده است. رخدادی که ممکن است آبروی فوتبال ایران را در مجامع بین‌المللی تهدید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نزدیک به شش ماه از ماجرای بازی پرسپولیس و سپاهان و ماجرای معروف «غش» می‌گذرد و بعد از اینکه حکم عجیب کمیته انضباطی صادر شد و هیاهوها خوابید این‌بار فیفا پیگیر تبانی در فوتبال ایران شده وخواستار اصل حکم صادر شده توسط کمیته انضباطی ایران شده است. رخدادی که ممکن است آبروی فوتبال ایران را در مجامع بین‌المللی تهدید کند.qahremeni
بعد از آنکه حکم عجیب کمیته انضباطی فوتبال ایران در خصوص بزرگترین پرونده فساد و تبانی که تا کنون در فوتبال ایران رسانه‌ای شده بود صادر شد جماعت فراوانی به این ماجرا اعتراض کردند. از آن‌هایی که در این پرونده محکوم شده بودند تا آنهایی که معتقد بودند در حقشان اجحاف شده.
 اما بیشترین از همه این افکار عمومی عامه طرفدران فوتبال بودند که از تسامح و تساهل کمیته انضباطی با متخلفان ناراضی بودند و صادر شدن تنها هشت ماه محرومیت برای داوری را که تبانی او محرز شده بود را بسیار ناعادلانه خواندند. در برابر همه این اعتراضات اسماعیل حسن‎‌زاده، رئیس کمیته انضباطی بود که گفت تنها اعضای کارشناس کمیته انضباطی حق دارند در این موضوع اظهار نظر کنند و این موضوع به بقیه ارتباطی ندارد چرا که یک مسئله حقوقی است. او حتی در واکنش به کارشناسان حقوقی فوتبال هم با تبختر گفت که «هرکسی که از خیابان آمده که نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند». حرف‌های حسن‌زاده در همان برنامه با واکنش عبدالرحمن شاه‌حسینی همراه بود و رئیس پیشین کمیته انضباطی اظهار کرد که متاسفم که چنین افرادی بر مسند حقوقی فوتبال ایران نشسته‌اند.
حالا و با همه انذارهایی که به کمیته انضباطی در خصوص ناعادلانه بودن این حکم و عواقب داخلی و بین‌المللی این ماجرا داده شده بود به نظر می‌رسد که فیفا خواستار ارسال اصل حکم تبانی در فوتبال ایران شده و حالا کمیته انضباطی می‌بایست اصل حکم صادر شده در این خصوص را ترجمه و به فیفا ارسال کند.
این برای نخستین بار نیست که پای فیفا به مسائل فوتبال ایران باز می‌شود. برکناری محمد دادگان از ریاست فدراسیون فوتبال ایران هم در چند سال گذشته بزرگترین چالش ورزش ایران را رقم زد که سرانجام منجر به اصلاح اساسنامه فوتبال ایران و تشکیل ساختاری نزدیک به ساختار فیفا در فوتبال ایران شد. حالا هم اگرچه هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده‌اند که فیفا خواستار حکم پرونده تبانی شده اما از شواهد چنینی بر می‌آید که روزهای پرمخاطره‌ای پیش‌روی تیم حقوقی فدراسیون فوتبال ایران است. شاید این بار هم ورود فیفا منجر به اصلاح ساختار کیمته انضباطی شود و این نهاد حقوقی فوتبال ایران هم مستقل شود.
از احمدرضا براتی، کارشناس برجسته مسائل حقوقی فوتبال در خصوص احتمال درخواست فیفا از ایران برای حکم تبانی و ورود فیفا به مسائلی از این دست پرسیدیم و وی در پاسخ گفت:
فیفا همواره عزم قاطعی برای برخورد با پدیده‌های نظیر دوپینگ، تبانی و  در مجموع فساد در فوتبال داشته و دارد و بر همین اساس هم همه فدراسیون‌های عضو فیفا به محض برخورد با پدیده‌های این‌چنین می‌بایست یک رونوشت از حکم خود را برای فیفا هم ارسال کنند.
علت این ماجرا هم توجه فیفا به دو نکته است. نخست اینکه فیفا به دنبال این است تا بررسی کند که چه میزان حکم صادر شده با جریمه متناسب است و از روی همین راستی آزمایی است که می‌تواند عزم فدراسیون‌ها را در خصوص برخورد با پدیده‌های نظیر تبانی و دوپینگ و در مجموع فساد در فوتبال در فدراسیون مذکور را بررسی کند و دیگر اینکه فیفا مرجع قانونی صدور احکام بین‌المللی است و ارسال رونوشت حکم به فیفا برای این است که در صورت لازم افراد متخلف را از فعالیت‌های ورزشی بین‌المللی محروم کند. ممکن است یک داور خاطی در ایران با احراز تبانی هشت ماه محروم شد و با تغییر تابعیت به کشور دیگری برای قضاوت رفت. ارسال احکام مهمی از این دست موجب می‌شود تا فیفا متخلفان را از فعالیت بین‌‍المللی در فوتبال محروم کنند.
براتی همچنین می‌گوید که اگر فیفا چنین نامه‌ای به فدراسیون ارسال کرده باشد و خواستار حکم پرونده تبانی شده باشد آن هنگام حرف ما که خیلی‌پیشتر به آقایان تذکر داده بودیم درست از آب درآمده است و متاسفم که دوستان به تذکرات ما که همان زمان در رسانه‌ها بیان شد و با اعتراض آنها همراه بود توجه نکردند.
براتی در خصوص اینکه پس از بررسی حکم از سوی فیفا چه اتفاقی خواهد افتاد می‌گوید: پس از بررسی اگر میزان جریمه متخلفان با جرمشان تناسب نداشته باشد فیفا احکام جدید صاد می‌کند و حکم صادر شده از سوی فیفا را ویرایش می‎‌کند.
براتی در خصوص اینکه در جریان بررسی این حکم از سوی فیفا چه تهدید برای فدراسیون فوتبال ایران ایجاد می‌شود می گوید: علاوه بر اینکه بحث آبروی فوتبال ایران در میان است اگر فیفا احراز کند که عدم اعلام به فیفا عمدا بوده و با نیت کتمان مسئله از فیفا بوده تخلف از آئین‌نامه انضباطی محسوب می‌شود و با مسببین برخورد می‌شود .
حالا باید منتظر روزهای پیش‌رو بود و دید که مصلحت اندیشی مسئولان فدراسیون در صدور احکام انضباطی و عدم برخورد مناسب با متخلفان چه اتفاقاتی را برای فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی رقم خواهد زد./تابناک
Share